חגי שלום: "טיב טעם חטאה שהלכה לכיוון שלא הייתה צריכה"
אחרי חצי שנה כמנכ"ל הרשת, שלום מסכם תקופה: "בשנה שעברה הרשת הפסידה 31 מיליון שקל - כשהגעתי התחיל שלב הבלימה". מתחייב: "נעביר אלינו 4%-3% של קהל שוחר איכות"
"מספיק לי עוד אחוז אחד מהשוק. מדובר בתוספת של 500 מיליון שקל במכירות, ואנחנו נעביר אלינו 4%-3% של קהל שוחר איכות". שלום מעריך כי מכירות ושווי הרשת יעלו. "זה הגיוני שהרשת של רמי לוי שווה מעל מיליארד שקל וטיב טעם שווה 200 מיליון שקל? לא וזה יתאזן באמצע".
שלום מתקומם נגד תפיסת הרשת כיקרה ופותח חזית מול הרשתות המתחרות: "אנחנו נתפסים כיקרים, אבל אנחנו ממש לא יקרים. ביחס למתחרים שסביבנו, אנחנו זולים משמעותית ב-7%-6%. יש לנו את זרוע היבוא וזרוע הייצור, שמאפשרות לנו למכור במחירים זולים".
אלא ששלום לא מסתפק באיכות ובמחיר וטוען לעליונות על המתחרים גם בתחומים נוספים: "טיב טעם ברמה טובה פי 100 מהמתחרים בניקיון, אסתטיקה, טריות ומגוון".
את הדברים הוא אומר על רקע התמודדות קשה של הרשת עם החלת ההסכם הקיבוצי, על עובדיה. "שופרסל והרבוע הכחול הביאו להולדתו בחטא של החוק שקובע שיש להחיל את ההסכם הקיבוצי שיש להן עם עובדיהן, על כלל הרשתות.
אני אדם שומר חוק ולכן אני מקיים את הוראת החוק, בשונה משאר הרשתות. זה לא קל וחלק מההוצאות הושתו על העובדים, ובנוסף, פיטרנו עובדים שמצאנו כי אין מקום להמשך העסקתם. מצד שני, העובדים יקבלו תוספות, כמו משכורת ,13 קרן השתלמות ועוד".
את העומס והתורים הארוכים במעדניות ובקופות בסופי שבוע, מסביר שלום בכך ש55%- מהמכירות מתקיימות בסוף השבוע. לדבריו זה הזמן הבעייתי ביותר בשבוע לקבוע מערך כוח אדם שיתאים לביקוש. "בשישי אסור להעסיק ערבים, בשבת אסור להעסיק יהודים ובראשון אסור להעסיק נוצרים, ועם זה אנחנו צריכים להתמודד".
להערכתו את תוצאות השינוי הדרמטי שביצע בחודשים האחרונים ניתן יהיה לראות רק במחצית השנייה של השנה, שכן בדוחות הקרובים עדיין משולמת משכורת למנכ"ל שעזב וישנן הורדות נוספות, שלא יהיו ברבעון הבא. "בשנה שעברה הרשת הפסידה 31 מיליון שקל. כשהגעתי, התחיל שלב הבלימה, ובכדי לעצור את הדימום טיפלנו במוקדי הפסד של הרשת.
"היו 5 מדרגים: מנכ"ל, מנהל רשתות, סמנכ"ל תפעול, מנהל אזור ומנהל חנות. היום אני המנכ"ל ומתחתי יש רק מנהל חנות. היתה תחלופה של 40% בעובדים ובלמנו אותה. הרשת חטאה בכך שהלכה לכיוון שלא היתה צריכה. להשקיע מאמץ בניהול מסעדות, כשאתה לא מסעדן זאת טעות. העברנו מסעדות לניהול של זכיינים ואת המסעדות שאין להן זכות קיום,
בנוסף, מנהל שלום מו"מ עם דומו למכירת חלקו או רכישת חלקם. "נגמרו הימים שחולבים אותנו, גם לא דומו, יהיה לנו משהו אחר". במקביל לסגירת חנויות ומסעדות לא רווחיות, מחפש שלום לוקיישנים בעיקר לחנויות עירוניות קטנות במרכז.
לדבריו, הוא לא מתעניין בשלב זה להיכנס לתחום האורגני, בטענה שחומרי הדברה נמכרים למגדלים אורגניים והוא סקפטי לגבי התחום, אולם, בכדי לתת מענה ללקוחות, ישולבו מוצרים אורגניים לצד המוצרים הסטנדרטיים.
לאחר שלב הקיצוצים יוצאת טיב טעם במהלך שיווקי רחב היקף תחת הכותרת: "ויוה איטליה", שיתמקד בעולם הקולינריה האיטלקי בהשקעה של כ19- מיליון שקל. במסגרת הפעילות תיבא ותשווק הרשת עשרות מוצרים בלעדיים מאיטליה בקטגוריות מגוונות דוגמת: בירות, גבינות, פסטות, יינות, נקניקים, גלידות, אנשובי, קרפצ'יו, לימונצ'לו, אנטיפסטי ועוד.
הפעילות תלווה בקמפיין בישראל ובאיטליה, במסגרתו יוצבו שלטי חוצות עם הסלוגן בעברית: "גם כשתחזרו לארץ תוכלו להמשיך ליהנות מאיטליה, טיב טעם".