עלות ההונאות: 2.9 מיליארד דולר בשנה
מהדוח העולמי השנתי בנושאי עבריינות תעסוקתית עולה כי רוב ההונאות לא מדווחות כלל למשטרה מחשש של החברות לפגיעה בשמן הטוב. אם כבר למעול, עדיף בגדול: להונאה פיננסית לוקח יותר משנתיים להתגלות
מ"נתוני המועלים" עולה כי גילם נע בין 31 ל,45- לעומת גילאים גבוהים יותר בשנים קודמות, וכי הלשנה של עובד אחר בדרך כלל חושפת את רוב ההונאות. בסיכום שנתי עולמי, בשל הונאות של עובדים 2.9 מיליארד דולר יורדים לטמיון.
במסגרת הסקר שנערך על ידי לשכת בוחני ההונאות העולמית, רואיינו עשרות חברות לביקורת חקירתית ברחבי העולם, החברות בלשכת בוחני ההונאות.
לדברי רו"ח עופר אלקלעי, ממשרד אלקלעי-מונרוב העוסק במניעת מעילות ובביקורת חקירתית, הנתונים הופקו לאחר בחינה של 1,843 מקרים שהתרחשו בפרק הזמן ינואר 2008 עד דצמבר .2009
לדבריו, השוק הישראלי אינו מתנהג אחרת, והנתונים בהחלט משקפים את המתרחש אצלנו ותואמים את הערכות המומחים.
"המשבר הכלכלי הכניס עובדים רבים לתוך סחרור ובלא מעט מקרים, מתברר כי הרצון לכסות חובות הניע את העובד לבצע את המעילה.
מרבית המעילות אינן מדווחות כלל למשטרה, בגלל הרצון למנוע פגיעה במוניטין החברה מחד גיסא וחוסר אמון בטיפול המשטרה ובתי המשפט מאידך גיסא", אומר אלקלעי. לדבריו, "ניכרת עלייה בכמות בדיקות הפוליגרף שהעובדים בישראל מתבקשים לעבור וכן עלייה בשיעור הארגונים והעסקים שמבצעים סקרי סיכונים".
על פי הדו"ח העולמי, חברה מפסידה בממוצע כ5%- בשנה כתוצאה ממעשי הונאה. מתוך מקרי המעילה, מעילה בנכס היא המקרה הנפוץ ביותר (90% מהמקרים); מעילה בנכס כוללת למשל חיוב על הוצאות שלא היו כמו נסיעות או אוכל, גניבת כסף מקופת החברה, גניבת מלאי או נתוני לקוח.
אולם ההפסדים בגין מעילה בנכס היו פחותים בהרבה לעומת מעשי הונאה פיננסית, שכוללים לדוגמה הוצאת חשבוניות כוזבות או רישום חברת קש שמהווים פחות מ5%- מהמקרים.
מעילות בנכס גרמו להפסד של 135 אלף דולר בממוצע, לעומת הפסדים של יותר מ4- מיליון דולר שנגרמו ממעשי הונאה פיננסית.
נתונים נוספים מגלים כי 85% מהעבריינים שנתפסו, מעולם לא הואשמו בעבר וכי משך הזמן הממוצע הארוך ביותר עד שמקרה ההונאה מתגלה, הוא במקרה של הונאה פיננסית 27 - חודשים. הסיכוי הגדול ביותר לגילוי מעילה הוא על ידי הלשנה (40.2%).
עוד
רוב המקרים בחברות הגדולות התרחשו בבנקים ובחברות פיננסיות (16.6%), נתון זה אינו מפתיע מכיוון שמהלך הסקר נעשה בין השנים 2008-2009 ובמהלך שנים אלה היו מקרים רבים של מעילות בבנקים, בעיקר בארה"ב.
המחלקות בהן בוצעו רוב מקרי ההונאה (80%) על ידי העובדים הן: מחלקת ניהול חשבונות, מכירות, מבצעים, הנהלה, רכש ושירות לקוחות. 95% מההפסדים לפי הסקר של 2010 נזקפות לחובתן.
אלקלעי מסכם באמירה "מניעת מעילות דורשת בראש ובראשונה שינוי תפיסה בכל הנוגע למלחמה במעילות. במקום טיפול לאחר מעשה, מומלץ לבנות תוכנית הכוללת את כל הארגון ומיועדת לצמצם באופן אקטיבי את הסיכון לביצוע מעילה.
תוכנית למניעת מעילות מורכבת ממספר שלבים אשר נועדו לצמצם את הסיכון הכללי למעילות ולספק כלים לאיתור מוקדם של פרמטרים אשר יכולים להצביע על מעילה".
בין הפעולות מונה אלקלעי יסוד של קו חם, הפרדת תפקידים בעמדות רגישות, רוטציה ותהליך יסודי של מיון בקליטת עובדים.