לא די בפיתוח מכשיר סלולרי נחשק

מיקרוסופט חתכה את ‭,Kin‬ גוגל העלימה את נקסוס 1. קריאות פליאה לא נרשמו

הדר חורש | 26/7/2010 16:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בכנס הסלולר השנתי שנערך בפברואר בספרד, עשתה גוגל הפתעה קטנה למי שהגיעו לכנס המפתחים שערכה: בתום האירוע קיבל כל משתתף חבילה קטנה ובה מכשיר "נקסוס 1‬" - הסלולרי אותו השיקה גוגל כשנה קודם לכן.

עשרות חברות סלולר, קטנות וגדולות השתתפו בכנס ובתערוכה, שהיא האירוע השנתי החשוב ביותר בענף. כמעט כולן חילקו מזכרות קטנות למבקרים שטרחו לעבור בדוכניהם. בדרך כלל היה זה דיסק-און-קי ועליו מצגת של החברה, עטים זולים או צעצועי משרד. איש לא חילק חינם, סתם כך, את אחד ממוצרי הדגל שלו.

מבקרי התערוכה החלו לנחש שחלוקת הטלפונים מרמזת מה באמת חושבת חברת התוכנה הענקית על הטלפונים הסלולריים שלה: גימיק נחמד, אבל לא ממש "ליבת העסקים".‬ השמועות על החלטת גוגל לחסל את מיזם הטלפונים הסלולריים שלה התגברו זמן לא רב לאחר ההשקה הרועשת, והשבוע, כאשר החברה הודיעה רשמית על הפסקת השיווק, לא התפלא איש.

מעטים התפלאו גם כשענקית תוכנה נוספת, חברת מיקרוסופט, החליטה לסגור בשקט את מיזם הסלולרי שלה, ‭,Kin‬ ללא הסברים מיוחדים. בעוד שמהלכים אלה נראים מובנים מאליהם, נראה שהשאלה הקשה באמת היא מדוע נכנסו מיקרוסופט וגוגל לתחום ייצור מכשירי סלולר.

נראה שהתשובה הבנאלית היא שזה היה קל ומתבקש: שתי החברות השקיעו רבות בפיתוח ושיווק תוכנה לטלפונים סלולריים. מיקרוסופט מסתערת על השוק עם Windows phone 7, וגוגל מצליחה יפה עם מערכת ההפעלה אנדרואיד.

גוגל אינה מוכרת את זכויות השימוש באנדרואיד ונהנית מהקישור של מערכת ההפעלה לאתרי גוגל והגדלת הכנסותיה מפרסום עבור משתמשי מערכת ההפעלה. המעבר מפיתוח מערכת ההפעלה, שהיא המרכיב עתיר הידע במכשיר הסלולרי,
לבניית מכשיר סלולרי שלם, אינו רב.

למעשה, כל אחד כמעט יכול לייצר היום מכשיר סלולרי ברמה מתקבלת על הדעת ולנסות לנגוס נתח משוק של כ‭1.3-‬ מיליארד מכשירים הנמכרים בעולם מדי שנה. כל מה שנדרש מהיזם הוא אפיון תכונות המכשיר הנדרש ועיצובו. לאחר עבודת התכנון הוא יכול למסור את מלאכת הייצור לאחד ממספר מפעלים סיניים המתמחים בייצור על פי הזמנה. כולם עושים זאת כך: מאפל ונוקיה ועד אמבלייז ומודו הישראליות.

אבל מי שרוצה להיות שחקן של ממש בשוק צריך לעשות הרבה יותר מזה: בייצור המכשירים שולטות חברות ענק המפתחות ומייצרות עשרות דגמים לעשרות שווקים. בשנים האחרונות הוכיחה מובילת השוק, חברת אפל, שלא די גם בפיתוח מכשיר נחשק, ויש צורך לבנות סביבו מערך ענק של פיתוח ושיווק יישומים ותכנים. ותעיד על כך יותר מכולן נוקיה, שדיווחה על ירידה של ‭40%‬ ברווחיה ברבעון השני, ביום חמישי האחרון.

חברה כמו מיקרוסופט, הממוקדת בתחום התוכנה ומערכות ההפעלה, וגוגל, שעיסוקה המרכזי הוא מנועי חיפוש ותוכנה, אינן יכולות להרשות לעצמן לעסוק בענף הטלפונים הסלולריים כ"חלטורה צדדית" - ולכן הן הודיעו על נסיגה משווקים אלה.

נסיגת ענקיות התוכנה אינה משאירה את השוק לענקים בלבד: כמו בכל שוק משוכלל ימשיכו לפעול בשוק חברות קטנות יותר, שינסו לפתח התמחויות בפלחי שוק מיוחדים. יצרנית הבלאקברי, ‭,RIM‬ מצליחה לשרוד בתחום המכשירים למנהלים, למרות איום ישיר ומתגבר מצד האייפון של אפל. מהלך דומה מנסה דב מורן, מפתח הטלפון הזעיר "מודו", לעשות - בשבוע שעבר הודיע על התחלת שיווק המכשיר הסלולרי הזעיר בבריטניה. לנו נותר רק לאחל להם בהצלחה.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->