מהפכה: הספרים האלקטרונים שישנו את העולם
בעוד אמזון מתגאה במכירות מרקיעות שחקים של ספרים אלקטרוניים, ברור שמדובר רק בתחילתה של המהפכה. ספרים אינטראקטיביים, שמשלבים וידאו או עלילה לפי הזמנה כבר כאן - ומשנים לחלוטין את מה שאנו קוראים לו "ספר". וכמו תמיד, יש מי שפוחד שזה משחית את הנוער
אך במקום שהספר ירדים אותה, הוא ממש התעורר לחיים בידיה. 118 היסודות פרחו בצבעים עזים ובתמונות שאפשר לסובב על צירן בהינף אצבע. לינק אחר לינק, טייטגן מצאה עצמה עמוק בעולם של משקלים אטומיים וצורות קריסטליות. 3 שעות מאוחר יותר הביטה בשעון וגילתה שכבר 11 בלילה - הרבה אחרי שעת השינה שלה.
"זה היה כמו משב רוח רענן בהשוואה לספר שלי", מספרת טייטגן שגרה בניו יורק. "נדהמתי מכל מה שזה יכול לעשות, רק המשכתי להקליק עוד ועוד".
יותר מ550- שנה אחרי שיוהאן גוטנברג הדפיס 180 עותקים של התנ"ך על נייר וקלף, טכנולוגיות מהפכניות באותה מידה כמו הדפוס משנות את התפיסה של ספרים וקריאתם. קול, אנימציה והיכולת להתחבר לאינטרנט יוצרים את התחושה של ספר חי, שיכול ליצור מערכת יחסים חדשה לחלוטין עם הקורא. רק בשבוע שעבר הכריזה ענקית הספרים אמזון כי לראשונה מכרה יותר ספרים אלקטרוניים מספרים רגילים, בכריכה קשה.
ככל שמכשירי הקריאה האלקטרונים מתפתחים, ספרים יכולים יותר ויותר "לדבר" עם הקורא, לבחון את תפיסתו של החומר הנלמד במקרה של ספרי לימוד, לנגן קטעי וידאו כדי להמחיש או לחבר אותו לחברים אחרים בקהילת הקוראים. אותה טכנולוגיה מאפשרת לקוראים גם ליצור קשר עם המחבר, להגיב מיידית - ואפילו להפוך לחלק מתהליך היצירה ולהשפיע על העלילה ועל השימוש של הכותב באמצעים הדרמטיים שלרשותו.
"אין אספקט של עולם ההוצאה לאור שלא יושפע מהמהפכה הדיגיטלית" , אומרת קרולין קרול ריידי, מנהלת הוצאת הספרים סיימון אנד שוסטר, "זה תהליך של שינוי".

"Gate The Master of Rampling", נובלה מאת אן רייס (מחברת רב המכר "ראיון עם ערפד") יצאה ב-1991 בכריכה רכה ונמכרה עד שאזלה לבסוף מהמדפים. היצירה מספרת את סיפורם של אח ואחות, היורשים אחוזה מרוחקת שמאוכלסת על ידי מתים-חיים. היצירה, שכבר לא היה ניתן להשיגה, קיבלה חיים חדשים בחודש מרס, כשיצאה מחדש בקובץ דיגיטלי בהוצאת Vook (שילוב בין המילים Video ו-Book) - סטארט-אפ שמוכר יצירות לאייפון ולאייפד.
כאפליקציה, שנמכרת בחנות אייטונס ב4.99- דולר, Rampling Gate The Master of הגיעה בגרסה מורחבת ומסעירה. פרט לראיונות הווידאו שצורפו לספר, בהם רייס מספרת על ההשראה שלה לעבודות בז‘אנר הגותי שבו היא מרבה לכתוב, בתוך הטקסט עצמו יש לינקים רבים.
אלה שולחים את הקורא לעמודים שמרחיבים על אירועים ומקומות בסיפור:תיאור של שכונת מייפייר
"עבורי זוהי דרך לתקשר עם הקוראים שלי ולבנות סביבם קהילה", אמרה רייס בראיון.
Vook הוציאה יותר מ20- יצירות, בהן גם "Rekless Road", שמתארת את ימיה הראשונים של להקת גאנס אנד רוזס. פרט לבסיס הטקסטואלי, Reckless Road שופע קטעי וידאו של הופעות מוקדמות של הלהקה, ראיונות עם חבריה ועם מעריצים.
ייעוד הווידאו והשירים ששזורים בספר הוא "לשקף את הרגש של הספר מבלי להפריע לסיפור", אומר בראד אינמן, מנהל ,Vook שמוסיף: "אנחנו רוצים להחיות את התשוקה לספר המסורתי. מולטימדיה יכולה להיות זרז שיעודד יותר קריאה".
Vook לא מגלים נתונים כספיים או כמה הם משלמים לסופרים. ההוצאה המשמעותית ביותר לפי אינמן, היא בהפקת קטעי הווידאו.
אך וידאו ודיגיטציה יכולים להפוך גם לשימושיים: טים אוריילי, מאוריילי מדיה בקליפורניה, נמצא בחזית תחום עיצוב והפצת ספרים דיגיטליים באינטרנט ובטלפונים ניידים. הוא סבור שלטכנולוגיה יש הכוח "להרחיב את המחשבה שלנו לגבי מה שהספר עושה".
למשל, הספר - iBird Explorer שהופק עבור האייפון על-ידי מו"ל מדריכי הטבע, קבוצת מיץ' וויט - יכול לנגן את ציוציהם של 900 זני ציפורים שונות. בעזרת מיקרופונים, הוא יכול לקלוט את השריקות והקולות של ציפורי בר - ולהשוות אותן למאגר המידע שיש בו, כדי לעזור לקורא לזהות את הציפור.
ואם כבר מיקרופונים, מדוע שהספר לא ידבר אלינו? כיום קוראים אלקטרוניים יכולים לקרוא בעצמם בקול רם את הטקסט - מה שמאוד יעיל עבור עיוורים ולקויי ראייה, שעד כה נאלצו להסתפק במבחר מצומצם של ספרים מוקלטים או בברייל.
"היום ישנה כבר היכולת לגרום לספר לדבר", אומר ג'ורג' קרשר, ראש הקונסורציום למערכות מידע דיגיטלי זמינות בציריך, שוויץ. קרשר, עיוור שלמד מדעי המחשב באוניברסיטת מונטנה, בילה 20 שנה בניסיון לשכנע מו"לים להפוך ספרים לנגישים יותר עבור לקויי ראייה.

המהפכה של ספרי הקריאה הדיגיטליים משנה גם את תפיסת הספר ויחסי הגומלין שבינו לבין הקורא. בעוד שספרים מודפסים הם לרוב שבילים ליניארים שמותווים על ידי הסופר, פרק אחרי פרק - ספרים דיגיטלים מעודדים את הקוראים ללחוץ על לינק פה או שם ושולחים אותם למסעות צדדיים לפני שהגיעו לתחתית העמוד.
וכמו בכל מהפכה, ישנם לא מעט אנשי ספר ורוח שפוחדים שלדור שיגדל לתוך הספרים האלקטרוניים, לא תהיה מספיק סבלנות לקרוא את "התפסן בשדה השיפון", "מובי דיק" או "אנה קרנינה". "לקרוא היטב זה כמו לנגן על פסנתר או כינור", אומר בצער המשורר והמבקר דנה ג'יויה, שהיה יו"ר הקרן לעידוד האמנות בארה"ב.
"זו יכולת קוגניטיבית גבוהה שמצריכה תרגול. אני חושש שהיום מתפרקים המכניזמים בתרבות שלנו שהיו פעם לוקחים ילד ומלמדים אותו עוד מילים וצורות תחביר מסובכות".
לעומתו, המרצה לפסיכולוגיה לארי רוזן, סבור שזו תהיה טעות להסיק שבני נוער לומדים פחות מכיוון ש"הם מתעופפים לכל מקום. "ילדים קוראים וכותבים היום יותר מאשר אי פעם". הוא אומר, "כל החיים שלהם נעים מסביב למילים".
ד"ר גארי סמול, מנהל המרכז להזדקנות בUCLA- ומחברו של הספר ,iBrain טוען שהשימוש באינטרנט מפעיל יותר חלקים במוח מאשר קריאה בספר. מצד שני, הקריאה המקוונת מבוססת לעיתים קרובות על מה שסמול מכנה "תשומת לב חלקית מתמשכת". בשל המעבר מלינק אחד למשנהו.
האם הספרים האלקטרוניים יהפכו אותנו לנמלים חסרות מוח, שרק עוקבות אחרי שורה בלתי נגמרת של פירורי מידע דיגיטלי? "אנשים נוטים לשאול האם זה טוב או רע", הוא אומר. "התשובה שלי היא שרכבת הטכנולוגיה עזבה את התחנה, ואי אפשר לעצור אותה".








נא להמתין לטעינת התגובות




