החוזה שלכם חודש אוטומטית מבלי שביקשתם? דעו את זכויותיכם

מחזיקים בטלוויזיה, ביטוח לרכב, טלפון סלולרי וחיבור לאינטרנט? חדדו את תשומת הלב לקראת סוף החוזה. נותני השירות מחדשים לרוב את החוזה מול הלקוחות באופן אוטומטי, ללא אישור וללא שינוי התנאים - ובכך עוברים על החוק

רותם סלע | 14/7/2010 19:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שורה ארוכה של מוצרים ושירותים אינם נרכשים ונצרכים באופן חד פעמי על-ידי הלקוח, אלא בעיסקה ארוכת טווח, שתקופת הזמן שלה הוגדרה על ידי הלקוח וספק השירות. בין המוצרים המדוברים ישנם טלוויזיות בכבלים או בלוויין, טלפונים סלולריים, מנוי לשירותי אינטרנט, מגזינים ועיתונים, מועדוני כושר וכן ביטוחים מסוגים שונים.

פעמים רבות, למרות שתקופת הזמן שהוגדרה מראש בין הצדדים חלפה, ספק השירות ממשיך לספקו ולחייב את הלקוח. פעמים רבות אף מוגדרת התקופה שלאחר החוזה במעמד החתימה כתקופה בה תמשיך ההתקשרות באופן אוטומטי וכן כי המחיר יתעדכן כלפי מעלה. עם זאת החידוש האוטומטי בדרך כלל בלתי חוקי, והכרת זכויותיכם תסייע לכם לעמוד מול החברה המקפחת ולדרוש בחזרה במידת הצורך את הכספים המגיעים לכם.

תיקון לחוק הגנת הצרכן, שנכנס לתוקף בתחילת ‭,2009‬ קבע כי התניה חוזית שקובעת כי חוזה יתחדש באופן אוטומטי בתום התקופה - הינה בטלה, אלא אם הלקוח הצטרף לשירות במסגרת מבצע, ומחיר השירות בתום המבצע מפורט בחוזה בכתב ונמסר לו במעמד החתימה.

כמו כן במסגרת התיקון, על ספק השירות לפנות ללקוח בתקופה של ‭60-30‬ יום לפני סיום ההתקשרות ולהציע לו לחדש את החוזה בתנאים מסוימים אותם יציע לו. אולם הספק לא חייב לשלוח הודעה מוקדמת במקרים בהם הלקוח הצטרף לשירות במסגרת מבצע של עד 4 חודשים וכן קיבל חוזה בכתב עם פירוט התעריפים שלאחר המבצע.

במידה והלקוח הצטרף למבצע של יותר מ‭4-‬ חודשים, על ספק השירות לקבל את הסכמתו המפורשת לחידוש החוזה, כאשר ההסכמה המפורשת לא חייבת להינתן בכתב, אך במקרה של ספק - נטל ההוכחה מוטל על החברה.

עם זאת על הלקוח לוודא כי איננו נותן את הסכמתו בשיחת טלפון כלאחר יד. חברות גדולות נוטות להקליט את שיחות הטלפון ולעשות בהן שימוש, במידת הצורך, כנגד הלקוח. כך במקרה של חדרי כושר, עיתונים, מגזינים וכן מוצרים ושירותים אחרים אותם ביקש לעצמו הלקוח, אשר חודשו בטלפון.
גטי אימג'ס
על ספק השירות לפנות ללקוח בתקופה של ‭60-30‬ יום לפני סיום ההתקשרות גטי אימג'ס
הסכמה כפולה

ישנם שירותים בהם החוק מחייב הסכמה בכתב בנוסף לקבלת הסכמה בעל-פה. הכוונה היא לשירותים שאופי הצריכה שלהם או זהות הספק עלולים להוביל למצב בו הלקוח עשוי להיות מקופח, או במקרים אחרים, כגון ביטוח, בהם ביטול חד-צדדי של השירות עשוי לפגוע בלקוח בצורה קשה. בשירותים כמו טלוויזיה רב ערוצית, לדוגמה, הרגולטור כופה על הלקוח עריכה של הסכם בכתב, בנוסף לקבלת הסכמה בעל-פה.

הספקים של סל שירותי התקשורת אותם צורך הלקוח הישראלי הם בדרך כלל חברות מתוחכמות עם מערך רחב של שירות לקוחות ושירותים משפטיים. כך, כדי להגן על הלקוח מפני התעמרות של חברת שירותי הטלוויזיה, קבע המחוקק כי כדי להאריך את תקופת המנוי הקבועה בזמן, ייאלץ החותם להשיג את חתימת הלקוח המעידה על הסכמתו.

"הסיבה לחובה זו אותה כופה הרגולטור היא שהלקוח של שירותים אלו איננו מודע פעמים רבות לחובותיהן של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית, ובצידו השני של המטבע הוא איננו מודע לזכויותיו",‬ אומרת יעל כהן-שאואט, יועצת משפטית במועצה הישראלית לצרכנות.

"רישיונות חברות התקשורת מחייבים עריכת חוזה בכתב, וכתוצאה מכך לא ניתן לחייב את הלקוח בקנסות יציאה במקרה שהוא הצטרף לתוכנית במהלך שיחה טלפונית שלא גובתה בחוזה בכתב החתום על-ידו", היא מסבירה.

חברות הסלולר הינן חברות חזקות ומתוחכמות לא פחות מחברות הטלוויזיה הרב ערוצית, אלא שבמקרה כזה ועל רקע השימוש

השוטף והצורך של הלקוחות בשירות הסלולרי, יכולה החברה לחדש את החוזה באופן אוטומטי. אלא שכאן מחויבת החברה לשלוח הודעה מוקדמת ‭60-30‬ יום לפני תום התקופה, ובה יש לפרט את המועד לסיום העיסקה או ההתחייבות, את תנאי העיסקה לאחר החידוש ולהודיע כי ההתקשרות תימשך כל עוד הלקוח לא הודיע באופן אקטיבי שאיננו מעוניין בכך.

החידוש האוטומטי מקנה ללקוח זכות שלא היתה מוקנית לו בתקופת ההתחייבות, וזו כמובן הזכות לצאת מהעיסקה באופן חד צדדי ומיידי. "לאחר החידוש האוטומטי זכותו של הלקוח להפסיק את ההתקשרות בכל עת", אומרת כהן-שאואט, ומציינת כי "בנוסף לכך במקרה שהוא מעוניין לבטל את התקשרותו, מומלץ לא להסתמך אך ורק על ניסיונות טלפוניים, אלא לשלוח בנוסף לכך פקס או הודעת דואר אלקטרוני שתוכל לשמש אותו כהוכחה לבקשתו להפסקת השירות".

עם זאת, במועצה הישראלית לצרכנות מציינים כי רובם המוחלט של לקוחות הסלולר נכנסים לעיסקאות הכוללות התחייבות עוד לפני סיום התקופה, וזאת מכיוון שהם נכנסים למסלולים חדשים בשעה שהם מצטרפים לתוכנית חדשה או חותמים על חוזה חדש על רקע שדרוג המכשיר. על רקע קדחת ה‭iPhone-‬ ורכישות המוצרים המתוחכמים של הדור השלישי, מוטב ללקוחות לבדוק לא רק מהי העלות המשוקללת של המכשירים המסופקים להם, אלא גם להביא בחשבון את אורך תקופת ההתחייבות ואת המשמעויות הכספיות הנובעות ממנה.

זכות לבטל תוך 14 יום

שירותי התחברות לאינטרנט מהווים גם הם, כמעט כמו הסלולר, שירות סטנדרטי שמהווה כלי עבודה של חלק גדול מאוד מהציבור הישראלי. הכלל הוא כי אין זו זכותה של החברה לכפות חידוש אוטומטי, אלא אם הלקוח הסכים לחידוש ההתקשרות - אלא שכאן עומדת לרשות החברה האפשרות לחדש את ההתקשרות שלו בשיחה טלפונית.

נוסף לכך, לאחר קבלת האישור מהלקוח, ספק האינטרנט מחויב במשלוח של הודעה בכתב שתכלול את מועד תחילת חידוש ההתקשרות, תעריף השירות, היקף החבילה ותקופת ההתקשרות החדשה.
   יש לציין כי תוקף העיסקה מותנה בקבלת הסכמת הלקוח. במידה ולמכתב שכזה התקבל ללא מתן הסכמה, הרי שאין לחידוש כל תוקף ומומלץ לשלוח הודעת סירוב בה הצרכן יפרט מה התנאים להם הסכים ומה התנאים להם לא הסכים, או לחילופין לבטל את העיסקה.

לפי תיקון חדש לחוק הגנת הצרכן, שנכנס לתוקף ב‭15-‬ במרץ השנה, בכל עיסקת מכר מרחוק (בטלפון או באינטרנט) ובכל עיסקה ברוכלות (בביתו של הלקוח) לצרכן יש הזכות לבטל את העיסקה באופן חד צדדי תוך 14 יום מיום ביצוע העיסקה או מיום קבלת החוזה בכתב, כאשר הקביעה היא לפי המאוחר מביניהם. תנאי זה חל גם במתן שירות, כאשר במקרה בו הצרכן קיבל שירות וביקש לבטלו עד 14 יום ממועד הצטרפותו לשירות - ישלם הצרכן עבור השירות שניתן לו עד לקבלת הודעת הביטול.

יח''צ
לצרכן יש הזכות לבטל את העיסקה באופן חד צדדי תוך 14 יום יח''צ
חידוש בטוח לביטוח

חידוש אוטומטי של ביטוח הינו הליך פשוט יותר מצידה של חברת הביטוח לעומת חידוש אוטומטי של שירותים אחרים. הסיבה לכך היא חשיבות הכיסוי הביטוחי בעיקר במקרה של ביטוח רכב, שהופך את ביטול הביטוח באופן חד-צדדי על-ידי החברה להליך מורכב יותר.

רק במקרה בו המבוטח הסכים מראש כי הפוליסה תתחדש באופן אוטומטי בחוזה הראשוני של הביטוח, אז רשאי המבטח לחדש את הפוליסה באופן אוטומטי. "ככלל לא מומלץ להסכים על לחידוש אוטומטי, מכיוון שבעת החידוש יש מקום לעדכן פרטים שמן הסתם משתנים משנה לשנה", אומר עורך הדין גיא כהן ומציין כי"הלקוח עשוי גם לרצות לרכוש ביטוח חדש, זול יותר במקום אחר, והתניה שכזו פוגעת בכוח המיקוח שלו".

ההתניה החיצונית של חידוש אוטומטי היא בדרך כלל חלק מתהליך מכירה של פוליסות לביטוח דירה וביטוח רכב, המפוקחות על-ידי אגף שוק ההון במשרד האוצר. במקרה בו לקוח מגלה כי חוזה ביטוח חודש באופן אוטומטי, הוא יכול לדרוש לבטל אותו ולשלם פרמיה אך ורק על החלק היחסי של התקופה בה היה הביטוח בתוקף.

"אפשר לבטל כל חוזה מכל סיבה בהודעה מוקדמת של 20 יום", מציין כהן, "במקרה של ביטוח חובה לרכב, ביטול הביטוח מותנה בהחזרת התעודה המקורית לידי חברת הביטוח". הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי נהג הרכב שמחזיק בתעודת ביטוח שהתאריכים המתנוססים עליה מעניקים לה תוקף, יכול לנסות ולהשתמש בה כדי לתבוע את חברת הביטוח במקרה בו הוא היה מעורב בתאונה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים