רוח קרירה מסין: התאגיד שמייצר את רוב המזגנים שלכם
80% מהמזגנים הקיימים בשוק מיוצרים בסין. אם גם לכם וגם לשכן שלכם יש מזגן חדש, שנקנה מחברה אחרת, בחנות אחרת ואפילו בארץ אחרת - סביר להניח שהמזגנים של שניכם יוצרו באותו המקום. תאגיד מיזוג האוויר "גרי" נלחם בתדמית הזולה ונוגס בנתח השוק של החברות הוותיקות
חברת גרי, שהכנסותיה השנה יסתכמו בכ6.8- מיליארד דולר ושמייצרת כ27- מיליון מזגנים בשנה (בכל הגדלים והתפוקות), מעסיקה כ48- אלף עובדים. העובדים מתחלקים בין כל מפעלי החברה, כאשר כ23- אלף עובדים נמצאים באתר המרכזי של החברה בעיר ג‘והאי, עיר תעשייתית בת 1.3 מיליון תושבים שנמצאת בדרום סין.
גרי, שהחלה כחברה ממשלתית קטנה עם 200 עובדים והיקף ייצור של 20 אלף מזגנים בשנה, הפכה בתוך פחות מ20- שנה, לאחר מות שלטון הקומוניזם בסין, לתאגיד ענק שמניותיו נסחרות בבורסה הסינית שנג'ן. זאת למרות שרוב מניותיה (כ(50%- עדיין ממשלתיות, אבל כמעט ללא מעורבות ממשלתית בעשייה שלה. תאגיד גרי מחזיק ב3- מפעלים מחוץ לסין - בפקיסטן, בויטנאם ובברזיל, וב3- מפעלים בתוך סין.

אתר החברה הגדול ביותר בג'והאי נראה כמו קמפוס ענק של חברת היי-טק, ולא ניכר כי בעצם מדובר באתר ייצור, שבו אלפי פועלים ופועלות מרכיבים מזגנים. החברה, שמתחשבת בעובדים שלה ובעיקר באלו המגיעים רחוק מהכפרים, בנתה עבור כ10,000- עובדי ייצור שיכון לא רחוק מהמפעל. השיכון, בדומה לאתר החברה, מטופח, כולל בריכת שחייה ובית ספר, וכן הסעות לעובדים מהאתר לשיכון וחזרה.
המבנים באתר הייצור חדישים וביניהם שבילים מרוצפים, מדשאות וגנים פורחים. בכניסה למבנה הראשי, בו ממוקמת הנהלת החברה, מאיר שלט אלקטרוני את המוטו שלה - "פחות דיבורים, יותר מעשים".
אחד המבנים, שאליו נכנסים רק באישור מראש ובתיאום עם האבטחה, הוא מבנה מרכז הפיתוח שבחברה, שבו מועסקים כ1,500- מהנדסים וטכנאים בכ270-
רוב הייצור של גרי, כ,70%- מיועד לשוק הסיני המקומי, שם היא חולשת על יותר מ50%- מפלח השוק, והשאר מיועד לייצוא, בעיקר למותגים פרטיים. לפני קצת יותר משנתיים, לאחר שביססה את מעמדה כיצרנית מובילה ואיכותית של מזגנים עבור לקוחות מחוץ לסין, החליטה החברה להחדיר את מוצריה למדינות אחרות תחת המותג שלה.
למרות הקושי להתגבר על התדמית הלא טובה של מוצרים שמיוצרים בסין, כיום כ30%- (כ3- מיליון מזגנים) מהייצוא שלה הוא תחת המותג גרי, והיעד גדול בהרבה.
לדברי נשיאת החברה, דונג מינג ג'ו, החברה החלה לייצא מזגנים מתוצרת גרי גם ליפן, למרות שזו נחשבת לאחת המובילות בתחום, עם מזגנים כמו טושיבה, היטאצ'י, ,LG דייקין ועוד. אחד השיאים בשיתוף הפעולה של הסינים והיפנים יהיה בהקמת מפעל משותף בג‘והאי עם החברה היפנית המובילה בתחום המזגנים, דייקין.
דונג, אחת הנשים הנערצות בסין ומהבודדות שמנהלות חברות בסדר גודל כזה, דורגה על ידי פורבס כאחת מ100- הנשים המשפיעות בעולם. לשאלת מעריב עסקים, עד כמה נפוץ לראות בסין נשים בתפקיד כמו שלה, אמרה הנשיאה: "נדיר מאוד לראות אישה כנשיאה של תאגיד סיני, ועוד בתחום המזגנים. באופן מסורתי, נשים שמגיעות לתפקידי ניהול בכיר בסין תמיד עושות את זה בתחומי תפקידי ניהול כספים ומשאבי אנוש, אבל נשים שמנהלות חברות ונשים בתחום השיווק והמכירות - זה בלתי רגיל".
אחת המדינות, שהחברה החלה לשווק בה מזגנים תחת שם המותג שלה, היא ישראל שבה יש לה שיתוף פעולה מוצלח של שנים רבות עם תדיראן. במסגרת שיתוף הפעולה יצרו מנהלי תדיראן קשר חזק עם גרי, מה שהוביל לשיתוף פעולה נוסף בין גרי לחברה ישראלית.
לפני כשנתיים, לאחר שעזבו את חברת תדיראן הקימו רועי דגן, לשעבר בכיר בחברה, ואריה גאולי, לשעבר מנכ"ל החברה, חברה לשיווק והתקנת מזגנים תחת השם אנרקור. גרי פנתה אל דגן, ולאחר מפגש מוצלח החל שיתוף הפעולה הפורה בין השניים, כאשר אנרקור הפכה לנציגת גרי בישראל.
לדברי דגן, הוא וגאולי החליטו מראש שאינם רוצים להתחרות במוצרי המדף בתחום מיזוג האוויר (מזגני חדרים ומזגנים ביתיים,( אלא הם מפנים את תחום הפעילות של אנרקור לשוק המזגנים הגדולים. המזגנים המסחריים-תעשייתיים, הצ'ילרים והVRF- (טכנולוגיית ויסות הטמפרטורה על ידי שינוי נפח הגז במערכת).
מזגנים אלו גדולים מאוד ולכן מיועדים הן למפעלים והן לוילות גדולות. היתרון העיקרי במזגנים אלו לעומת הקטנים, הוא בכך שמדחס גדול אחד יושב מחוץ לוילה, במקום 6-5 מדחסים קטנים, והוא צורך אנרגיה רק לפי מספר החדרים שמפעילים את המזגן. "עובדה זו מביאה לחיסכון של עד 50%", לדברי דגן. עוד הוסיף הבכיר לשעבר כי "הטכנולוגיה הזו נמצאת בידי לא יותר מ10- חברות בעולם".

לדברי דגן, "תאגיד המזגנים גרי בסין ערך שורה של בדיקות ומחקרים במהלך השנתיים האחרונות אודות השוק הישראלי. כניסתה המתוכננת של גרי לישראל, מתבססת על ההנחה להשיג כ9%- מנתח שוק המזגנים המסחרי בישראל בשנתיים הראשונות לכניסתה". הנחה זו, הוא מסביר, מתבססת על כוונת החברה להכניס מזגנים למקומות גדולים כמו קניונים, בתי מלון, מגדלי משרדים ופרויקטים יוקרתיים בתחום בנייני המגורים.
אחד היתרונות הגדולים במזגני החברה, עליהם יטענו גם דגן וגם ראשי חברת גרי, הוא העובדה כי מזגני החברה שקטים מהרגיל וחסכוניים באנרגיה. "בזכותם", אומר דגן, "אנרקור זכתה במכרז של משרד התשתיות להתייעלות אנרגטית, והיא משדרגת מערכות מיזוג אוויר ב6- בתי מלון תמורת כ3.5- מיליון שקל. בין בתי המלון ישנם המלון הסקוטי בצפון, ומלון צל הרים שליד ים המלח. הנציגים של גרי מסין, מלווים בדרך כלל את ההתקנות באופן אישי".
ואיך מתגברת אנרקור על התדמית של "תוצרת סין", שמזוהה עם מחיר נמוך על חשבון האיכות? לדברי דגן, מכיוון שפעילות החברה היא מול מקבלי החלטות בחברות גדולות, שהם אנשי מקצוע שמכירים את גרי ויודעים שכמעט כל המזגנים מיוצרים בסין, הרי שאין להם בעיית החדרה למעט התחרות מצד גופים אחרים בארץ.
"אנחנו לא מתחרים במחיר. אנחנו מציעים פתרונות חכמים למיזוג אוויר תוך חיסכון גדול באנרגיה וכך אנחנו מצליחים, למרות שהמחיר של מזגני גרי אינו זול", אומר דגן.
"בווילה של 300-200 מטר במקום שיהיו 10 מנועים תלויים, אתה מרכז במסתור מדחס או מנוע אחד, וממנו אתה מתפצל לכל הבית. אז אם משלמים 9,500 שקל במקום 7,000 שקל, וחוסכים בחשמל - בתקופת זמן של שנתיים, אפשר לראות שיותר משתלם להשתמש במזגן של גרי. אני מעריך ששברנו כבר את מחסום 'מיוצר בסין' והטמענו את המותג לפחות בשוק המסחרי", אומר דגן.
הכותבת הייתה אורחת מפעל גרי בסין.
