לאן נעלמו המיליונים מדיווחי אגף השיקום?

שתי ועדות בודקות את התנהלות אגף השיקום במשרד הביטחון - ולכל אחת מהן מוסר האגף דיווח שונה על גובה ההוצאות. הפער: עשרות מיליוני שקלים. משרד הביטחון: "בראייה רב שנתית הנתונים דומים"

רותם סלע | 15/6/2010 7:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
טיפשות, רשלנות או הונאה? שתי ועדות מנסות להבין את הנתונים של אגף השיקום במשרד הביטחון, כדי להביא לרפורמה. אלא שהשוואה בין הנתונים שמספק האגף לוועדות ולגופים השונים מעלה שהם לא הגיוניים במקרה הטוב וסותרים במקרה הרע.

בשנים האחרונות מצוי אגף השיקום של צה"ל בעין הסערה. משרדי האוצר והביטחון, נכי צה"ל וחברי כנסת מוחים על התנהלות לקויה, בזבזנות והתעמרות בנכים. שינוי כיוונו והתנהלותו של אגף האחראי על שיקומם וכבודם של עשרות אלפי נכים ומשפחות שכולות, החולש על תקציבים של למעלה מ‭4-‬ מיליארד שקל, איננו מלאכה טריוויאלית. כיום פועלות 2 ועדות כדי לקבוע כללים חדשים לפיהם יתנהל האגף.

הראשונה, ועדה פרלמנטרית בראשות חבר הכנסת ישראל חסון המבקשת לבצע רפורמה באופן התנהלות ותקצוב האגף בכדי לשנות את צורת הניהול שלו, והשנייה - ועדת גורן - שמונתה על ידי שר הביטחון וכוללת אנשי ציבור ותפקידה לבחון ולהגדיר מחדש מי יהיה זכאי לטיפול באגף.

בתווך נמצאים הנכים, שטוענים כי התנהלות האגף מולם - כמו גם השינויים התכופים שמתרחשים בו - פוגעים בזכויותיהם ובכבודם. עו"ד יעקב זכאי, נכה צה"ל בעצמו, החליט לרדת לשורש העניין ודרש ממשרד הביטחון את פרטי התקציב והביצוע לשנים ‭.2000-2009‬

רק לאחר שפנה לבית המשפט קיבל זכאי תשובות חלקיות הנוגעות לעבודת האגף, המעלים סימני שאלה בנוגע לאופן ניהול הכספים על ידי משרד הביטחון כמו גם על עבודת הוועדות הנסמכת על מידע אותו סיפק להן המשרד.

מתוך השוואת הנתונים שסופקו לזכאי, הנוגעים לביצוע סעיפים תקציביים מסוימים, לנתונים שנמסרו לוועדות הנזכרות לגבי השנים הנ"ל, עולות תהיות לאור פערים של עשרות מיליוני שקלים בין הסעיפים השונים.

כך בעוד שעל פי הנתונים שהוצגו לוועדת חסון באוגוסט 2009 ולוועדת גורן בדצמבר 2009 הגיעה עלות הטיפול בחמי מרפא ל‭70-‬ מיליון שקל, בנתונים שהוצגו לוועדת חסון באפריל 2010 הגיעה העלות ל‭93-‬ מיליון שקל, ואילו בנתונים שנמסרו לזכאי הנוגעים לשנים ‭2009-2008‬ היו הסכומים 49 מיליון ו‭86-‬ מיליון שקל. "אין דרך להסביר את ההבדלים הללו",‬ אומר זכאי, "זה לא ממש משנה באיזה סדרת נתונים הם משתמשים, המספרים לא מתחברים".

תמיהות נוספות מעלות ההבהרות שמספק משרד הביטחון בצמוד לנתונים - "הוצאות רבות השייכות לשנת 2008 שולמו בשנת 2009 ואף נרשמו בשנה זו במקום בשנת 2008",‬ נאמר לזכאי בתשובה לעתירתו.

כך גם לגבי אחד מהסעיפים המרכזיים בתקציב האגף - תקציב הרכב הרפואי, הכולל את עלות הרכבים להם זכאים חלק מהנכים המטופלים באגף. מבט בסעיף זה מראה גידול בין השנים 2007 ל‭,2009-‬ על פי הנתונים שסיפק האגף, בכ‭:5%-‬ מ‭456-‬ מיליון שקל ל‭480-‬ מיליון שקל.

אלא שפילוח הסעיף בין עלות הרכבים והזחקתם לבין עלות ההיטלים הכוללים מיסוי ואגרות אותם גובה המדינה מעלה שוב סימני שאלה. בעוד סעיף ההוצאה על הרכבים עצמם יורד למעשה בכ‭7%-‬ מ‭320-‬ מיליון שקל ל‭300-‬ מיליון שקל בלבד, הרי שעלות ההיטלים והאגרות קופצת ב‭32%-‬ ל‭180-‬ מיליון שקל.

כיוון שבתקופה האמורה לא התרחשה רוויזיה משמעותית בתחום המכסים והאגרות, ולבטח לא עלייה משמעותית בשיעורם, עולה השאלה כיצד תיתכן עלייה שכזו, שגם היא זניחה ביחס לקפיצה של פי ‭2.5‬ בין השנים 2008 ל‭2009-‬ בה הייתה ההוצאה על אגרות כ‭74-‬ מיליון שקל בלבד. ועדת גורן כמו גם ועדת חסון יבקשו בחודשים הקרובים להציע מתווה לשינויים באופן פעילותו ובהיקף המנדט של אגף השיקום.
"הנתונים מתכנסים"

ממשרד הביטחון נמסר כי "הנתונים שנמסרו לזכאי מפרטים את התשלומים שבוצעו בפועל. לעומת זאת, הנתונים שהוצגו לוועדות מפרטים את התקציב שהוקצה בהזמנות ודרישות לנושאים הספציפיים המצוינים בטבלה. נתוני התשלומים ונתוני ההזמנות מתכנסים זה לזה בראייה רב שנתית".

באשר לנתונים הנוגעים להוצאות הרכב הרפואי, נמסר כי הסעיפים התקציביים

העוסקים בכך מכילים פעילויות רבות, כגון: רכישה והחלפת רכבים, כיסוי היטלים, טיפול במוסכים, ביטוחים ודמי ניידות.

ההפרש בין סך ההוצאה על רכב רפואי לבין ההוצאה על כיסוי היטלים אינו נותן רק את ההוצאה על קנייה והחלפה של רכבים, אלא גם את ההוצאה על שאר הפעילויות הקשורות בנושא הרכב הרפואי, ולכן מסקנתו של זכאי אינה נכונה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים