האם מערכות הבטיחות החדשות ישימו קץ לתאונות הדרכים?
חברת מובילאיי חושפת מערכת התראה המסוגלת למנוע פגיעה בהולכי רגל והיצרנית וולבו מבטיחה: "משנת 2020 ואילך נייצר מכוניות בהן לא ייהרג או ייפצע קשה אף נהג או נוסע". מה מציעות מערכות הבטיחות החדשות והאם להבטחות השאפתניות יש כיסוי?
המערכת מבוססת על מצלמת וידאו זעירה שמותקנת מעל למראה המרכזית ובצמוד לשמשה הקדמית, המצלמת את הנעשה לפני המכונית ומנתחת את התמונה באמצעות המעבד האלקטרוני המהיר והתוכנה שפיתחה החברה. ההתראה מפני פגיעה בהולכי רגל נחשבת ל"גביע הקדוש" בתחום מערכות ההתראה מפני התנגשות, מפני שבשונה מכלי רכב או מעצמים קשיחים אחרים, הולכי רגל "מופיעים" בקווי מתאר שונים, בגדלים שונים ובדרך כלל גם ממקומות לא צפויים.
זיהוי הולכי הרגל מאפשר למערכת לשגר התראות גם מפני פגיעה ברוכבי אופנועים ורוכבי אופניים, קורקינטים וסאגוואי. מובילאיי, שפיתחה ומוסיפה לפתח טכנולוגיית "ראייה ממוחשבת" למניעת תאונות, מציעה כיום את המערכת באמצעות מספר יצרני רכב בהם וולבו, ב.מ.וו וג'נרל מוטורס וגם כמערכת "אפטר-מרקט" שאותה אפשר להתקין בכל מכונית שיוצרה בעשור האחרון תמורת כ5,000- שקל.
במובילאיי מעוניינים להוזיל אף יותר את מחיר המערכת, שעמד בתחילה על 13 אלף שקל, עד לכ3,000- שקל בלבד. לשם כך מתכוונים בחברה להשתמש בשירותים של מפיצים נוספים מלבד איווקס - החברה שהיתה המפיצה הראשונה ועד לא מזמן הבלעדית של המערכת.
על רקע זה מתנגדים במובילאיי להצעה שמקדמת איווקס, באמצעות לוביסט בכנסת, לחייב נהגים מסויימים להתקין את המערכת. במובילאיי מעוניינים לשכנע את הציבור ביעילות המערכת מבחינה בטיחותית וכלכלית, ולא לחייב את התקנתה בחוק.

המערכת שהציגו אתמול אנשי מובילאיי בכוכב יאיר שייכת לתחום מערכות שנקראות - ADAS "מערכות מתקדמות לסיוע לנהג." המערכות הללו נחלקות לשני סוגים עיקריים: כאלה שמסוגלות להתערב בפעולת הנהיגה וכאלה שמנותקות ממנה.
בשונה ממערכת ה"אפטר-מרקט," שמותקנת במכוניות קיימות ושמוצעת מעתה לציבור בישראל, רוב המערכות שמותקנות כציוד מקורי במכוניות משולבות כיום גם התערבות במערכות הבלימה. הדור הראשון של המערכות המתערבות, שהוצג לראשונה על-ידי מרצדס כבר לפני כ6- שנים, נקרא בשם הגנרי Autonomous
מערכת מקורית כזו, המזהה מצב תאונתי אפשרי, מתרגמת את הנתונים באופן מיידי לבלימה של המכונית, או לכל הפחות להכנה לבלימה שבאה לידי ביטוי בהעלאת לחץ נוזל הבלימה וקיצור משמעותי של מרחק הבלימה. לעומת זאת, מערכות "אפטרמרקט" משדרות לנהג התראה אור-קולית בלבד, לכן יעילותן עדיין תלויה במהירות התגובה של הנהג. עם זאת, ככל שגובר השימוש בטלפונים סלולריים, גם בדיבור וגם במשלוח לא חוקי של הודעות טקסט, גדלה החשיבות של מערכות שיחזירו לנהג חלק מתשומת הלב שאובדת לו.
בשנה האחרונה מוצגות בעולם מערכות AEB בנות הדור השני, שמכילות מעבדים מהירים יותר, חיישנים טובים יותר ויכולת בלימה אוטונומית במהירויות נמוכות. "אף נהג או נוסע במכונית מתוצרת וולבו לא ייהרג או ייפצע קשה במכוניות שתייצר החברה משנת 2020 ואילך" - זה החזון של וולבו, עליו חתמו מנהלי החברה השבדית כבר לפני כשנתיים. כעת, עם השקת הS60- החדשה, הם שבים ומאשרים אותו.
כדי להגשים את החזון הזה פועלים אנשי החברה, כמו גם יצרני רכב אחרים, בשני מישורים: בטיחות פסיבית ובטיחות אקטיבית. בתחום הבטיחות הפסיבית - הגנה על יושבי המכונית בעת תאונה - הגיעו רוב יצרני הרכב להישגים משמעותיים. סיכויי הפציעה והמוות של יושבי מכוניות קטנים כיום משמעותית ביחס ליושבי מכוניות שיוצרו אך לפני עשור.
תחום הבטיחות האקטיבית - מניעת התאונה מלכתחילה - הוא המתפתח במהירות הרבה ביותר בשנים האחרונות, בין השאר בזכות חברות כמו מובילאיי ופיתוח מערכות אלקטרוניות מהירות ויעילות. וולבו S60 החדשה היא המכונית הסדרתית הראשונה שמציעה מערכת שגם מזהה הולכי רגל (כמו גם רוכבי אופניים ואופנועים) וגם בולמת את המכונית כאשר היא מחשבת פגיעה בהם.
לטענת וולבו, המערכת שלהם מזהה אפילו בעלי חיים שרצים לתוך נתיב הנסיעה. מעבר להצלה אפשרית של חייהם של כלבים וחתולים - המערכת יכולה להציל גם את יושבי המכונית אם תמנע פגיעה בצבי, גמל, פרה או קנגורו שנכנסו באופן מפתיע לנתיב הנסיעה.
כדי להגיע להישג שעליו מצהירה וולבו היא מבצעת מיזוג בין מספר מערכות של חיישנים, במקרה הזה מדובר במצלמה של מובילאיי ורדאר. חלק מתהליך המיזוג מבוצע על בסיס השבב של מובילאיי ובעזרת הטכנולוגיה שפיתחה החברה. לטענת מובילאיי, בעוד כ3- שנים אפשר יהיה לבסס מערכות כאלה רק על מצלמה, ללא צורך בשימוש ברדאר.
מנתונים שמפרסם מכון המחקר של חברות הביטוח בבריטניה ,(Thatcham) עולה כי כ75%- מכלל התאונות (על פי תביעות הביטוח) מתרחשות במהירויות עירוניות. למרות שאלה אינן התאונות הקשות ביותר, עדיין מדובר בנתח משמעותי ויקר מתוך כלל תאונות הדרכים. לפיכך, לו כל המכוניות יהיו מצויידות במערכות אקטיביות למניעת תאונות עירוניות, אפשר יהיה לחסוך לא מעט נפגעים וכסף.
על רקע הנתון הזה ניתן לראות, כי מערכות אקטיביות שהוצעו בעבר רק על-ידי יצרני היוקרה מוצעות כיום גם על ידי יצרני מכוניות עממיות יותר. מלבד הונדה, שכבר מציעה מערכות בטיחות אקטיביות ברוב דגמיה, צפויה פורד להציע מערכת כזו בדור הבא של ה"פוקוס."
פריצת דרך נוספת בתחום הבטיחות, עליה מדווחת וולבו, נוגעת לשילוב מערכות הGPS- והניווט עם רשת ה-GSM הסלולרית. השילוב מאפשר למכוניות החברה לשדר מידע אודות מצב הכביש למכוניות אחרות שמצויידות בטכנולוגיה דומה, וכך להזהיר אותן מבעוד מועד מפני סכנות בדרך.