גושן: "בשוק ההון פועלים גורמים המעדיפים רשות חלשה"
יו"ר הרשות לניירות ערך תקף את המתנגדים למודל האכיפה המנהלית שמקדמת הרשות. "נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים יכולים להטיל בעצמם קנס בגובה של עד 5 מיליון שקל, בלי ועדה מנהלית ובלי הליך שימוע"
גושן תיאר את מצב האכיפה כיום, בו יש בידי הרשות רק כלי אכיפה פליליים, והסביר כי מאחר ולא כל הפרות החוק מתאימות לאכיפה פלילית נוצר מצב בו הרשות אינה יכולה לאכוף חלק מאותן הפרות.
"המצב הקיים דומה לאפשרות שבידי רופא תהיינה שתי אפשרויות בלבד לטפל בחולה", ניסה גושן לתאר. "או לתת לו תרופת דמה ללא חומר פעיל או להורות על טיפול כימותרפי קשה ומסוכן. זה מצב בלתי סביר. הוא אינו מקובל בשום מדינה מפותחת. זו משימה מורכבת, לשמור על כספי ציבור בשווי טריליון שקל ויותר בעזרת הכלים העומדים כיום לידי הרשות".
גושן הציג את מודל האכיפה המנהלית שמקדמת הרשות: הליך מנהלי קצר ומהיר שידון בהפרות חוק שאינן דורשות הוכחה ברמה שהיא מעל רשלנות. את ההליך תנהל ועדת אכיפה בראשות יו"ר הרשות. היא תוכל להטיל סנקציות כמו שלילת עיסוק וקנסות, אך לא עונשי מאסר.
על פסיקותיה ניתן יהיה להגיש ערר לבית המשפט המחוזי. האיזון המובנה בתוך ההליך הוא בין היתר בכך שגם אם יתגלו ראיות פליליות בעת התהליך, לא תוכל הרשות להפסיק את ההליך המינהלי ולעבור למישור הפלילי.
גושן תקף את דרישת מתנגדי האכיפה המנהלית להעתיק את הפרוצדורה הפלילית לתחום המנהלי. "זו
דרישה מופרכת", קבע, "בכל מערכת אכיפה סבירה קיים מיתאם בין חומרת הסנקציה שמוטלת בסוף ההליך לבין מורכבות ההליך וההגנות שהוא מעניק לחשודים.
מכיוון שבהליך הפלילי יש אפשרות לסנקציות חמורות יותר, כמו הטלת מאסר, ההגנות המשפטיות הכרוכות בו הן מקסימליות. בהליך המנהלי - בהגדרה - הסנקציות חמורות פחות, ולכן גם כאן ההגנות שמקבל המפר צריכות להיות בהתאם. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה – גם להעביר חלק מההליכים להליך מנהלי וגם להפוך את ההליך המנהלי להליך פלילי".
התנגדות נוספת אליה התייחס גושן היא זו הטוענת כי המודל המוצע של אכיפה מנהלית בישראל הוא ייחודי ואין דומה לו בעולם. גושן הדגיש כי בארצות הברית מתקיים הליך אכיפה בפני שופט מנהלי, שהוא עובד רשות ניירות ערך; ההליך מנהלי ובסופו מוטלות סנקציות של קנסות ושלילת עיסוק; הערעור מתנהל בפני מליאת הרשות. ובניגוד לזהירות שננקטה בהצעת החוק בארץ, ניתן בארה"ב לפתוח בהליך פלילי במקביל להליך המנהלי.
גושן סתר גם את הטענה שלפיה אין מודל מקובל כזה בשוק ההון והראה כי הדבר מתקיים אצל רגולטורים מקבילים. "נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים יכולים להטיל בעצמם קנס בגובה של עד 5 מיליון שקל, בלי ועדה מנהלית ובלי הליך שימוע", אמר, "הם יכולים להרחיק מנהל מעיסוק, ואף הייתה בשנה שעברה דוגמה בולטת למקרה כזה.
הממונה על שוק ההון יכול להטיל קנס כספי או לבטל רישיון בשל הפרת חוק. המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון והביטוח ויו"ר רשות ניירות ערך יושבים בראש ועדת עיצומים באיסור הלבנת הון עם סמכות עיצום של עד 2 מיליון שקל למקרה".







נא להמתין לטעינת התגובות



