מנווטים אל המחר: ממפים את הרחובות והשבילים בעצמנו

מברזיות וספסלים בסן פרנסיסקו ועד למוקדי רעש אדמה בהאיטי. פרויקט OpenStreetMap מאפשר למשתמשים לעשות את מה שוויקיפדיה עשתה לאנציקלופדיות - להוסיף בעצמם נתונים למפות

מייק סוויפט, סאן חוזה מרקיורי ניוז | 29/5/2010 9:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כשבריאן (ביג') הול שמע לראשונה על הפרויקט ההתנדבותי, שמטרתו ליצור מפת אינטרנט של כל הרחובות והשבילים בכל עיר וכפר על פני הגלובוס, הוא נדלק. באותם ימים, היו רק כמה אמריקאים שותפים למאמץ ההתחלתי, ומפת ארה"ב במסגרת הפרויקט היתה עדיין ארץ לא נודעת.

חלפו רק כמה שנים, וכיום הול, מהנדס תוכנה מברקלי, כבר עורך מפות דיגיטליות כה מדויקות, עד שהן כוללות אפילו ברזיות וספסלים בפארקים באזור מפרץ סן-פרנסיסקו שבהם הוא מטייל. בינתיים, מספר החברים בפרויקט המיפוי תפח ומגיע כיום ל‭240-‬ אלף חברים.

הפרויקט שנקרא OpenStreetMap הפך למעין ויקיפדיה עממית של מפות, ששינתה את הדרך שבה נתונים למפות נאספים ומופצים לשלל יעדים - החל מהמחשב השולחני, דרך הטלפונים החכמים ועד לניווט במכוניות.

המתנדבים כבר מיפו הכל: משבילי אופניים בעמק הסיליקון בסן-פרנסיסקו, ועד לכלובי דובים בגן החיות בברלין, ואף הוסיפו מקומות כמו שכונות עוני בניירובי - מסוג המקומות שהקרטוגרפים המסחריים נוטים לדלג עליהם.

בשעות שלאחר רעידת האדמה המחרידה בהאיטי, OpenStreetMap סיפקה מפות דיגיטליות מפורטות של פורט-או-פרינס החרבה, מידע שהתגלה כחיוני ביותר לעובדי כוחות ההצלה בשטח. כך התגלה שימוש נוסף של הפרויקט - "מיפוי לשעת חירום".

אך זהו רק תוצר לוואי. מה שחשוב יותר, זו העובדה ששיתוף הפעולה הקהילתי ללא מטרות רווח, העומד מאחורי OpenStreetMap וכולל שיתוף חינם של כל הנתונים הקרטוגרפיים, שינה את כל תעשיית המיפוי - בדיוק כפי שוויקיפדיה שינתה את עסקי האנציקלופדיות. כיום, הדיוק והחיפושים במכשיר הניווט במכונית או בגוגל Maps תלויים יותר ויותר בנתונים שנאספו על-ידי מתנדבים כמו הול וחברים נוספים בצבא ה"עשה זאת בעצמך" של ‭.OpenStreetMap‬
צילום: SXC
לנווט אל המחר - כבר לא צריכים מפה צילום: SXC
מסתמכים על משובים

"בהתחלה הרבה אנשים זלזלו ואמרו: 'אתה מכניס זבל, תקבל זבל'. זאת אומרת, אם תאפשר לאדם הממוצע ברחוב לספק לך נתונים, תקבל נתונים גרועים. אך למעשה, מתברר שאלו נתונים הרבה יותר טובים", מספר סטיב קוסט, שייסד את OpenStreetMap ב‭.2004-‬

קוסט היה אז סטודנט בבריטניה, וכשניסה להשיג מפה דיגיטלית ממקור פתוח וגילה שאין דבר כזה, החליט לצאת למפות בעצמו את ריג'נט פארק בלונדון. קוסט הוא גם אחד ממקימי הסטארט-אפ ‭,CloudMade‬ המייצר מגוון מוצרי תוכנה למפות - במקרה זה למטרות רווח - המתבססים על נתונים מתוך ‭.OpenStreetMap‬

OpenStreetMap משתמש בנתוני מיפוי מסוכנויות ממשלתיות וצילומי אוויר שנתרמו על ידי יאהו ואחרים. מפת האינטרנט מבוססת במידה רבה גם על נתונים רבים שהעלו לאתר מתנדבים, שהשתמשו בג'י.פי.אס כדי לאתר רחובות, שבילים ואתרים נוספים.

בנובמבר האחרון הוציאה CloudMade אפליקציית

רשת חינם הנקראת ‭,Mapzen‬ המאפשרת לאנשים לערוך את צורת הבניין, השביל או האגם, או לציין נתונים בעלי עניין כמו ספסלים וחנויות אופניים. בנוסף, הוציאה אפליקציה לאייפון המכונה ‭,POI Collector Mapzen‬ שמאפשרת למשתמשים להוסיף מידע שיכול לעניין אחרים.

גם גוגל מסתמכת יותר ויותר על משוב מהמשתמשים, כדי להבטיח שהמפות הדיגיטליות שלה יהיו אמינות ומדויקות. אך להבדיל, היא לא מאפשרת להעלות נתונים ישירות למפות שלה, לפחות לעת עתה.

עם זאת, בחודשים הקרובים מתכננת גוגל להוציא בארה"ב את המוצר ‭Map ‬‭,Maker‬ שייתן למשתמשים אפשרויות רבות יותר להתאים את המפה לצרכיהם. ואילו חברת טלה אטלס, המספקת נתוני מפות דיגיטליות שבהם משתמשים למגוון מטרות (מניווטים במכוניות ועד לשיגור כוחות הצלה),  מאפשרת כיום למשתמשים להציע שינויים במפות ישירות ממכשירי הניווט שלהם.

מיפוי עם ערך מוסף

"מיפוי אזרחי הוא התפתחות של כל הליך המיפוי", אומר ריצ'רד טקטה, יו"ר המחלקה לגיאוגרפיה בסן חוזה. לדבריו, המיפוי הזה "עומד להפוך לחלק מעולם המיפוי של העתיד". ממש כמו תחרויות ניווט או משחקים כגון "חפש את המטמון", מיפוי יכול להפוך לתחביב - אך עם ערך מוסף. "זו פעילות מאוד חברתית",‬ אומר מארק פרילו מפאלו אלטו, שמיפה שבילי אופניים ונתיבי סקי. "בחלקים מסוימים בעולם, זה הרבה יותר קבוצה חברתית מאשר קבוצת מיפוי".

שון בריטון, מהנדס תוכנה מסנטה קלרה, מסביר כי הוספת מיפוי לטיולים שהוא מדריך מושכת יותר אנשים לטיולים. בטיול אופניים בן 8 ק"מ שערך באחרונה, הקבוצה שלו נשאה עימה שתי יחידות ג'י.פי.אס ומיפתה את המיקום המדויק של השבילים.

הול, מצידו, השתתף במספר "מסיבות מיפוי" במפרץ סן-פרנסיסקו. במסיבות אלה אנשים מתקבצים כדי למפות אזור, ואחרי כן מתכנסים ליד אגם מקומי כדי להעלות את הנתונים ולפטפט. "מגוון המשתתפים הוא רחב - מסטודנטים צעירים בקולג' ועד גמלאים", מספר הול בן ה‭,38-‬ שבין השאר מיפה אזורים ממש נידחים בקליפורניה, "יש אנשים שאוהבים את זה משום שהם אוהבים מפות. אחרים פשוט אוהבים את הרעיון של מידע חופשי". 

ל‭OpenStreetMap-‬ נדרשו 3 שנים כדי להגיע ל‭10,000-‬ משתמשים. אך במהלך השנה האחרונה תפחה הקהילה מ‭110-‬ אלף חברים ל‭244-‬ אלף. גם גוגל הופתעה מהתגובה ל‭Map Maker-‬ שלה, שניתן להשיג ב‭181-‬ מדינות (ממדינות אפריקה ועד הפיליפינים), לאחר שהמשתמשים כבר תרמו עשרות אלפי תוספות.

"המשתמשים המקומיים התייחסו לזה כדרך לשדרג את הקהילה שלהם, לשים אותה על המפה", מספר ליאור רון, מנהל ‭product group‬ עבור ‭,Google Maps‬ "הרעיון של מה זו מפה משתנה. בעזרת הכלים האלה, המפה היא כבר לא משהו שנמצא בבעלות הממשלה. היא בבעלות הקהילה".

"המפה של העם"

יש מחלוקת סביב השאלה איזה מודל מספק מפות טובות יותר - קהילת המתנדבים של ‭,OpenStreetMap‬ או יצרן מפות מסחרי מסורתי כמו טלה אטלס, המתבסס בעיקר על האמצעים המוכרים כמו צילומי לוויין או צילומי אוויר.

"אני בטוח שעבור חלק מהאנשים וחלק מהאפליקציות, המידע שיש ב‭OpenStreetMap-‬ הוא די והותר", אומר פטריק מקדביט, סגן נשיא למיפוי קהילתי בטלה אטלס. מקדביט מדגיש שבנתונים של החברה שלו משתמשים גם למטרות חירום, כמו שיגור אמבולנסים.

המשתמשים ב‭OpenStreetMap-‬ אומרים שמכיוון שהנתונים שלהם נאספו על ידי אנשים שממש גרים במקום, יש סיכויים טובים יותר שהם גם יהיו מדויקים. "זו המפה של העם", מסכם פול ג'ארט, מנהל המיפוי ב‭.CloudMade-‬

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים