ספרו לעולם מה קניתם הרגע: האם שיתוף רכישות זה הדבר הבא?
הרשת החברתית שמאפשרת לכם לשתף את הרכישות שביצעתם בכרטיסי האשראי תופסת תאוצה ואף קמה לה מתחרה חדשה. כצפוי הדעות חלוקות - חדירה לפרטיות ועליית שלב בשיתופיות המכבידה או דווקא צעד מבורך ואפשרות לצרכנות נבונה יותר
מדובר באחד הטרנדים החדשים והמדוברים במדיה החברתית בחודשים האחרונים. שירות "שיתוף הקניות" Blippy הושק רק בדצמבר האחרון, וכבר הפך לתופעה שנויה במחלוקת אך מצליחה למדי. הרעיון שמסתתר מאחוריו הוא פשוט: אפשר לשתף עם חבריכם את הרכישות שביצעתם הרגע בכרטיס האשראי שלכם - מה קניתם, באיזו חנות ובאיזה מחיר.
בניגוד לטוויטר או פייסבוק, בשירות החדש אתם לא מעדכנים בעצמכם את הסטאטוס. Blippy מתחבר ישירות לחשבון הבנק ולכרטיס האשראי ומעדכן אוטומטית את חבריכם ברגע שביצעתם רכישה.
כאשר כרטיס האשראי שלכם מגוהץ, הסטטוס שלכם מתעדכן מיד עם פירוט הקנייה (למשל, ג'ון הוציא 3.99 דולר בסטארבאקס). ברכישות שמבצעים בחנויות מקוונות מסוימות, מופיע אף שמו ותמונתו של הפריט הנרכש.
ב-Blippy טוענים שזה בסך הכל עוד פרט מידע שאנחנו יכולים לספר על עצמנו - לצד כל שאר הדברים שאנחנו כבר משתפים ברשתות חברתיות אחרות. מעבר לכך, הם מתגאים שפרסום רכישותיכם באינטרנט יכול להיות אפילו מועיל: למשל, אם תראו שחבר הרגע קנה פריט שאתם מחפשים, תוכל לדעת אם הוא השיג דיל טוב והאם שווה להגיע לחנות הזו.
התגובה הראשונה של רוב האנשים לבליפי היתה ספקנית למדי. רבים, באופן טבעי, נרתעים מהרעיון לשתף את מה שהם קונים. אחרי הכל, זה נשמע כמו חדירה מוגזמת לפרטיות, "שיתוף יתר" של ממש, ואפילו עלול להיות די משעמם: למה שיעניין אותנו לעבור על דף פירוט הרכישות של מישהו אחר?
אבל הבעיה הבולטת ביותר כרגע היא, כצפוי, נושא הבטיחות והפרטיות. אמנם Blippy מקפידה מאוד לאפשר למשתמשיה שליטה מלאה במה שהם חושפים, אך במקרה אחד לפחות זה לא הספיק: בסוף אפריל הובכה Blippy כאשר נחשף שעסקאות שנערכו על ידי משתמשים דלפו והופיעו בפני כל העולם ברשימת התוצאות בגוגל - לצד מספר כרטיס האשראי המלא שלהם.
ב-Blippy טענו שמדובר במידע של משתמשים בודדים, כאלה שהשתתפו בגרסת הבטא המוקדמת. "זה אמנם נראה מפחיד עבור כולכם, ואמנם די מביך עבורנו – אבל זה הרבה פחות גרוע מכפי שזה נראה". אמרו בחברה. למרות זאת, הנזק התדמיתי כבר נעשה.
גם החברות והמפרסמים מקבלות את הרעיון החדש ברגשות מעורבים. מצד אחד, מפרסמים רבים ישמחו לקבל מידע מלא וזמין על הרכישות שלנו – כך שהם ידעו להתאים עבורנו פרסומות מפולחות ומדויקות.
אך אתרי קניות אחרים עדיין חוששים. אמאזון למשל סירבה לשתף פעולה עם Blippy, בטענה שמדובר בשירות לא בטיחותי מספיק. עם זאת, בראד סטון מהניו יורק טיימס טען כי הסיבה שונה לחלוטין: אמאזון מרוויחה הרבה מהמידע המדויק על הרגלי הקנייה של לקוחותיה, באמצעותו היא יכולה להציע להם מבצעים והמלצות. היא ממש לא תשמח לאבד את השליטה על המידע הזה ולחלוק אותו עם סוחרים אחרים.
אך מה שיקבע בסופו של דבר את ההצלחה של בליפי הוא מספר האנשים שכן יתלהבו מהקונספט החדש. ואכן, נראה שהוא צובר תאוצה: בחודש האחרון דווח כי ב-Blippy עודכנו סטטוסים של רכישות בשווי 1.5 מיליון דולר.

אתר שיתוף הקניות בליפי
צילום מסך
וכבר יש מתחרה חדש
אם הייתם צריכים הוכחה נוספת לכך שבליפי הוא לא סתם עוד תופעה שולית והזויה - קבלו את המתחרה החדשה Swipely, שגייסה לאחרונה 7.5 מיליון דולר ומציעה לגולשים את אותו שירות בדיוק.
סרטון ההסבר של אתר סוויפלי
גם ב-Swipely כל עסקה שאתם מבצעים בכרטיס האשראי מתפרסמת מיד בפרופיל שלכם, אך עדיין לא ברור איך הם יצליחו להבדיל את עצמם מהמתחרה.
בחברה מדגישים ששיתוף הרכישות לא ישארו בגדר אקט סתמי אלא יעניק ערך מוסף למשתמשים, כאשר האינפורמציה תהיה מועילה עבור המשתמשים: למשל, Swipely יציע לך עסקאות מוזלות בהתבסס על מה שקניתם – אם פרסמתם שרכשתם קטנוע חדש, פוסט מיוחד שיוצמד לעדכון ימליץ
לכם על רכישת קסדה חדשה בהנחה משמעותית.
הצטרפותה של Swipely לזירה מצביעה על כך שלמרות שהרעיון של שיתוף רכישות נראה כעת מוגזם, הזוי, חודר לפרטיות וחסר טעם לחלוטין – ייתכן שבעתיד כבר נחשוב אחרת.
הפופולאריות הגוברת של הרשתות החברתיות מראה שאנשים מוכנים לוותר על הפרטיות שלהם כדי לקבל חוויה חברתית שלמה יותר, וזה בדיוק הרעיון מאחורי Swipely ו-Blippy. אז לא בטוח שהם יכולים למצוא לנו עסקה זולה יותר, אבל מה שבטוח - עוד פרט בחיים שלנו יהפוך לנחלת הכלל.







נא להמתין לטעינת התגובות



