הדילמה של אתרי הילדים: איך להתרחב ועדיין לשמור על הילדים
אתרי הילדים, שהחלו כאתרי משחקים, הופכים לרשתות חברתיות של ממש. אך פעמים רבות רשתות חברתיות הן כר נרחב לניצול ופגיעה. מהשגחה אנושית מסביב לשעון ועד צ'אט עם דיאלוגים מובנים: כך מתמודדים אתרי הילדים עם העולם הקר שבחוץ
הסביבה הצבעונית בתלת מימד של בואקי היא רעיון של כריסטוף רמבוז, מנהלה לשעבר של ויוונדי יוניברסל גיימס, ושל רולנד אוסקיאן, מייסד המיזם החינוכי "קוקטל ויז'ן". בעת שעמד בראש ויוונדי, היה רמבוז אחראי על הרבה משחקי יריות ואקשן, כמו Half Life, והוא גם זה שהביא את World of Warcraft לאסיה ולאירופה.
אולם לפני 4 שנים החליט הצרפתי לפרוש, לאחר שהתעייף מכל הדם והמכות. "פשוט נמאס לי", הוא מודה.
"הגענו למצב שבו למרות שהטכנולוגיה איפשרה לנו ליצור משהו באמת נפלא, המפתח היה אלימות, אלימות ושוב אלימות", מספר אוסקיאן - "את בואקי בנינו סביב שיתוף פעולה. אתה משתפר כאשר אתה משתף פעולה עם מישהו במשחק וכך אתה יכול להתקדם ברמות. מנצחים ביחד, אתה לא יכול לנצח לבד".

בואקי נפתח לילדים צרפתים בסוף השנה שעברה, ובשבוע שעבר הפך נגיש גם לילדי בריטניה. יוצריו השקיעו רבות ביצירת מערכת הגנה ופיקוח, והמשחק מציע שתי מערכות שבאמצעותן המשתמשים יכולים לצ'וטט אחד עם השני.
הראשונה היא סדרה של שברי דיאלוגים מוכנים מראש, שמהם יכולים המשתמשים לבחור. בשלב ראשון יוכלו הילדים הבריטים להשתמש בסדרה זו כדי לצ'וטט עם 135 אלף הצרפתים שמשחקים במשחק, לאחר שהאתר יתרגם אותם.
עולמות מקוונים אחרים המיועדים לילדים, כמו וובקינז וקלאב פינגווין של דיסני, מציעים אף הם צ'ט מוגבל, כדי שההורים לא ידאגו באשר לחשיפת ילדיהם לתוכן לא ראוי. סטארדול, אתר אופנת הבובות בעל יותר מ-57 מיליון החברים, אף הרחיק לכת - הוא מסווג אוטומטית כל ילדה מתחת לגיל 13 במעמד של "חברות מוגנת", שלא מאפשרת לצ'וטט בכלל.
אבל רוב הילדים רוצים שיאפשרו להם לדבר, ולכן בואקי מציע את ה"צ'ט הפתוח" - בין השעות 5 אחר הצהריים ל-8 בערב. בדומה לאתרים רבים לילדים שבו המשחק אנונימי, בואקי אוסר לגלות פרטים אישיים
במשחק האונליין הבריטי מושי מונסטרס, הילדים בוחרים מפלצת, משחקים ופותרים תשבצים על מנת לזכות ב"רוקס", שבו ניתן להשתמש לקניית אייטמים לחיית המחמד הווירטואלית שלהם. מושי מונסטרס הושק בשנת 2008, אבל הפריצה הגדולה שלו אירעה רק בשנה שעברה, כאשר צירף לממשק כלים של רשת חברתית. "רגע נפילת האסימון היה כאשר הבנו שילדים אוהבים לתקשר, להשוויץ, להיות יצירתיים ולצ'וטט עם חבריהם אונליין - בדיוק כמו המבוגרים", אומר יוצר המשחק, מייקל אקטון סמית'.
"חשבנו, שאם נוכל ליצור כלים חברתיים בטוחים, שיאפשרו לילדים לעשות את כל הדברים האלה - נוכל לבנות במרחב הילדים משהו גדול כמו פייסבוק במרחב של המבוגרים". סמית' מספר שבאתר יש מערכת בקרה שיכולה להתריע לפני שמשהו קורה וגם לטפל בעניין אם התרחש, וכפתורים שבעזרתם הילדים יכולים לדווח אם הם רואים משהו שמפריע להם. "אבל עדיין יש להם די והותר חופש יצירתי", הוא מתגאה.

למושי מונסטרס, שמיועד לילדים מתחת לגיל 13, יש כבר 16 מיליון משתמשים. רובם משחקים חינם, אך יש גם כאלה המשלמים 5 ליש"ט בחודש, כדי לקבל תכונות נוספות לדמות שלהם.
בינתיים, לקבוצת הגיל של בני 13 ומעלה יש כבר את עולם האונליין הוותיק שלה, Habbo Hotel. למשחק, שקיים כבר 10 שנים, יש 162 מיליון משתמשים רשומים. "משחק כזה אי אפשר לנהל ללא אמצעי בקרה ופיקוח", מספר מנהל איזור בריטניה של החברה, אויסין לוני.
באתר מופעלים מנגנונים אוטומטיים שמנטרלים מתן פרטים אישיים ומילים פוגעניות, אך גולת הכותרת שלו היא השגחה אנושית, 24 שעות ביממה, של יוצאי משטרה, שיכולים לאתר מקרים של ניצול או פגיעה ולדווח עליהם.
כאשר 10,000 ילדים מצטרפים מדי יום ולאתרים כמו קלאב פינגווין יש תו מחיר של 700 מיליון דולר, ברור שיש פה יותר מדי ילדים וכסף מכדי שטכנולוגיית ההגנה והבקרה יעזו להישאר מאחור.









נא להמתין לטעינת התגובות




