קונים ברשת: חנויות הספרים המסורתיות עומדות בפני משבר
התעצמות התחרות, ריבוי המכירות באינטרנט ורשתות השיווק הגדולות שפוגעות בחנויות הספרים - הובילו למשבר בענף. הערכות: בעוד 5 שנים תחזיק אמזון בכמעט שליש ממכירות הספרים המודפסים
חנויות הספרים עוברות תקופה לא קלה. בורדרס, רשת גדולה של חנויות ספרים בארצות הברית, פיטרה את המנכ"ל שלה בחודש ינואר וסגרה חנויות, אך בכל זאת היא עדיין נמצאת בסכנת קריסה, לדברי האנליסטים. הסניף הבריטי של בורדרס (שהיה בעבר בבעלות אמריקאית) קרס בשנה שעברה.
במקביל, בארנס אנד נובל, רשת הספרים הגדולה בעולם, מינתה מנהל חדש בחודש שעבר על מנת שיסייע לה להתמודד עם האיום המשולש: המיתון, התחרות הגוברת בשוק והספרים האלקטרוניים.
מאבקי ההישרדות של חנויות הספרים נובעים בחלקם מנסיקה בתחרות בשוק. למעלה ממחצית מכירת הספרים בארצות הברית כבר לא מתרחשות בחנויות הספרים, אלא בחנויות הקמעונאיות הגדולות כמו וול מארט וטארגט, המתחרות עם רשתות הספרים עם הנחות משמעותיות.
החנויות המקוונות משפיעות גם הן באופן משמעותי על ביצועי החנויות. על פי נתוני קרדיט סוויס, בשנת 2009 מכר אתר אמזון 19% מסך הספרים המודפסים בצפון אמריקה, זאת בהשוואה לבארנס אנד נובל שמכר 17%, ובורדרס שמכר 10% בלבד. לדברי הבנק, עד שנת 2015 אמזון תגיע לנתח של 28% מהמכירות.
להמציא עצמן מחדש
האם חנויות הספרים עומדות להיעלם לחלוטין, כפי שכנראה קורה לחנויות המוזיקה? גורמים רבים בענף תולים את תקוותיהם בכך שיווצרו סיבות חדשות שיגרמו ללקוחות לרצות ולהיכנס לחנות.
בדיוק מהסיבה הזאת, מתכנן הבוס החדש של בארנס אנד נובל, וויליאם לינץ', לשים דגש גדול יותר על שירות, לרבות עצות בנוגע לספרים דיגיטליים. לאחרונה, החלו חנויות רבות גם להציע גישה לאינטרנט בחינם כדי להשאיר את הלקוחות זמן ארוך יותר בחנות ולאפשר להם להוריד ספרים דיגיטליים ישירות למחשב.
אסטרטגיות הישרדות נוספת היא הקמה ואירוח של מועדוני
ספרים או אירועים של קבוצות חברתיות אחרות ומכירה של מגוון נוסף של מוצרים, כמו נייר עטיפה, תכשיטים, כרטיסים וצעצועים.
גם חנויות הספרים העצמאיות עומדות בפני איום נורא במיוחד משום שהן לא מסוגלות לעמוד במחירים של היריבות הגדולות. לכן, חנויות רבות מרחיבות את הפעילות ומציעות שירותים חדשים כמו שיעורי כתיבה יוצרת.
כך למשל חנות BookPeople, באוסטין טקסס, הקימה מחנה קיץ ספרותי לכ-450 ילדים. סטיב ברקו, מבעלי החנות, אומר כי החנויות העצמאיות יכולות עדיין לשגשג, אך רק במידה ויוכלו "להמציא את עצמן מחדש".







נא להמתין לטעינת התגובות




