תווי שי - גם ללקוחות פרטיים
לרגל חג הפסח ישווקו שופרסל ורבוע כחול תווי הקנייה לא רק לוועדי עובדים. את התווים ניתן לרכוש בהנחה של עד 20%. מי שרוצה ליהנות מההנחה הגבוהה, יכול לארגן "קבוצת רכישה" - ולהרוויח הנחה גדולה יותר
מבדיקה שערכה ועדים, המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית של ועדי העובדים, עולה כי במרבית החנויות של רשתות המזון הגדולות, ניתן לרכוש בקופה המרכזית של החנות תווי קנייה בהנחה של - 10%-20% בהתאם לסכום הרכישה. הרשתות מעניקות 10% הנחה לרוכשים תווים ב1,000- שקל ומעלה, 15% הנחה לרוכשים תווים ב10,000- שקל ומעלה ו20%- הנחה לרוכשים תווים בסכום הגבוה מ15- אלף שקל.
נוסף לכך, אם מי שמעוניין בתווים אלו רוצה ליהנות מההנחה הגבוהה - הוא יכול לארגן מעין "קבוצת רכישה" של שכנים או של בני המשפחה, ולהגדיל את סכום הרכישה של תווי השי. כמו כן, ברוב רשתות המזון ניתן לפרוס את סכום הקנייה לתשלומים נוחים.
מדובר בהנחה משמעותית, בעיקר כאשר היא חלה על מוצרי יסוד ועל מוצרים הנמכרים בהנחה. ברשתות המזון מאפשרים כפל הנחות, כך שבתווי הקנייה הנרכשים בהנחה של ,20%-10% ניתן לשלם על מוצרי מזון הנמכרים תחת פיקוח מחירים, וכן על מוצרים במבצע - שמחירם נמוך מהרגיל.
כך לדוגמא, ניתן לשלם באמצעות תו שנרכש ב20%- הנחה על שתי יחידות קפה "טייסטר צ'וייס", הנמכרות בשופרסל בימים אלה ב58- שקל - ולשלם בפועל רק 46.4 שקל. מחיר זה משקף מחיר של 23.2 לצנצנת קפה, שמחירה בדרך כלל נע סביב 32 שקל. בצעד זה יעצימו הרשתות את שחיקת הרווחיות שלהן, שהחלה עם הגדלת ההנחות על מוצרי המזון.
ירידה בביקוש לתווים
על פי ההערכות, מלבד רצונן למנוע זליגת לקוחות לרשתות הפרטיות, החליטו שופרסל ורבוע כחול לפתוח את מכירת התווים גם לצרכנים פרטיים, לנוכח הירידה במכירות התווים בשנים האחרונות. מאז קריסת רשת קלאבמרקט ב,2005- ספגו הביקושים לתווי השי ירידה חדה. זאת בעקבות חוסר הוודאות באותם ימים לגבי היכולת לממש תווים אלה.
נוסף על כך ,הטילו רשתות הלוויין המכבדות את התווים (כגון קסטרו, פוקס, המשביר לצרכן וכו'), וסולקות אותם אחרי כן אצל המנפיקות, מגבלות רבות על השימוש בתו. כך לדוגמה, לא ניתן לשלם ברשתות אלו באמצעות התווים על מוצרים במבצע או במכירת סוף עונה.
במציאות הקמעונאית הישראלית,
שבה כמעט בכל מועד נמכרים בגדים, ספרים ומוצרים נוספים בהנחה, השימוש בתו ברשתות הפך ללא כלכלי. מנתוני חברת ועדים, כפי שנחשפו בחודש שעבר בעסקים, ב2005- הגיעו תווי השי לשיא פריחתם, וחלשו על 58% משוק המתנות לחגים.
עם קריסת קלאבמרקט, ספגו תווי השי פגיעה קשה, וחלקם בשוק ירד ל30%- בלבד, בעקבות החלטת רבים מהמעסיקים שלא לרכוש תווים כמתנות לעובדים. רכישת קלאבמרקט על ידי שופרסל החזירה את האמון לתווים, ונתח השוק שלהם עלה ל,40%- אך ההתחזקות לא האריכה ימים השנה, וחלקם של התווים צנח אל מתחת ל25%- משוק המתנות.