היזמים: "ביטול חוק מגרשי ההדרכה ימיט אסון על כולנו"

היום תדון ועדת הכלכלה בבקשתו של משרד התחבורה לבטל את התקנה המחייבת הקמת מגרשי הדרכה לנהגים בישראל. זאת שנים אחדות לאחר שהמדינה הכריזה על זוכים במכרז. היזמים: דווקא עם התגברות תאונות הדרכים יש צורך במגרשי הדרכה; משרד התחבורה: הוחלט לבטל את התקנות, שטרם נכנסו לתוקף, בעקבות הערכת מצב מחודשת

לירן דנש | 22/3/2010 11:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ועדת הכלכלה של הכנסת תתכנס היום (ב') כדי לדון ביוזמה של שר התחבורה, ישראל כץ, לבטל את החוק המחייב הקמת מגרשי הדרכה לנהגים בישראל.

מגרשי ההדרכה מציעים תרגול מעשי במתקנים יעודיים מקרטינג לילדים ועד לימוד פרקטי של נהגי משאיות, נהגי אוטובוסים ונהגים חדשים להתמודדות עם תופעות ומצבים שונים בכביש. ב-2003 הוחלט לתקן תקנה, על פיה נהגים בישראל יהיו חייבים לעבור הדרכה במגרשי הדרכה פעילים. ב-2004 הוציאו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה מכרזים ל-6 מגרשים ברחבי הארץ, ומשרד התחבורה התחייב לתקן תקנות שיחייבו כל נהג חדש לעבור הדרכה כתנאי לקבלת רישיון. 

כעת מעוניינים בלשכת שר התחבורה לבטל את העניין ושר התחבורה הגיש לבטל באופן סופי את התקנה להקמת מגרשים. בלשכה השר טוענים שמדובר בנסיון לחסוך משאבים כיוון שיעילותם של מגרשי ההדרכה טרם הוכחה. עוד הם טוענים  כי בעולם כולו קיים רק מגרש הדרכה אחד - בלוקסמבורג, ולכן יש לבטל את התקנה שלא הוכיחה את עצמה. גורמים מאחורי הקלעים גם מציינים, כי עלות הפעילות של המגרשים היא של כרבע מיליארד שקל - 1500 שקל להדרכה לנהג.

במכתב שהועבר לקראת הדיון, כתב שר התחבורה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, כי הוא מבקש לבטל את התקנה מהסיבות הבאות: "לא הוקם אף מגרש, בעיקר מכיוון שמדובר בפרויקט המצריך קרקעות בהיקפים נרחבים... וקרקעות מתאימות אינן זמינות ולא צפויות להיות זמינות, בוודאי לא בהיקפים הנדרשים. זאת חרף סיוע נמרץ ממשרדי".
"מהלך תמוה"

לטענת היזמים, שזכו במכרז להקמת המגרשים ב-2004, ובהם ציון עופרי, ביטול חוק מגרשי ההדרכה "ימיט אסון על כולנו".

לדברי עופרי, להבדיל מהנטען על ידי לשכת השר, בעולם קיימים עשרות מגרשי הדרכה שונים ובמדינות שונות כבר הוכחה יעילותם בהפחתת ומניעת תאונות דרכים. עוד הוא אומר: "תמוה שדווקא בישראל, בה נהרגו רק בשבועיים האחרונים יותר מעשרה בני אדם בתאונות דרכים, מתכוונים לבטל את החוק החשוב הזה".

לטענתו, יש שלושה מגרשים מוכנים להוצאת היתרי בנייה וברי ביצוע מיידי, הממתינים רק לאישור תיקון התקנה לשם תחילת ביצוע. שניים נוספים מאושרים סטטוטורית.

יזמי הפארק המוטורי (מגרש ההדרכה בדרום), שעד כה השקיעו עשרות מיליוני שקלים שעלולים לרדת טימיון, טוענים כי הרצון לבטל את החוק נעוץ בלחצים הרבים המופעלים על השר לביטול חוק ההדרכה לנהגים. לטענתם,

עיקר הלחץ מופעל מכיוון ארגון המובילים בישראל, שיהיה הגוף העיקרי שיצטרך לעבור הדרכות נהיגה מסוג זה, מטבע היותו גוף האחראי על נהגים רבים הנמצאים שעות רבות על הכביש.

גם ח"כ אלי אפללו מבקר את המהלך: "עד שהמדינה כבר הסכימה להכשיר מקצועית נהגים - פתאום היא רוצה לבטל את זה. פתאום היא אומרת - זה לא מונע תאונות, זה לא עוזר בעולם. כל העניין הזה הוא שקר וכזב. נתנו כבר אישור ועכשיו מנסים לחזור בהם. זה עלוב, שמדינת ישראל מחליטה כן ואחר כך אותם האנשים מחליטים - בעצם לא". 

"לא ניתן ליישמן"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה החליט לבטל את התקנות למגרשי ההחלקה לנהגים, שטרם נכנסו לתוקף, בעקבות הערכת מצב מחודשת ולאחר שהתברר כי לא ניתן ליישמן כפי שנקבע".

"ממחקר מקצועי שבוצע על ידי ד"ר דן מוקואס מהטכניון בשנת 2006 עולה, כי למגרשי ההדרכה אין כל תועלת בטיחותית מוכחת. עוד מתברר מהמחקר כי ברוב מדינות העולם לא מחייבים לימוד נהיגה במגרש החלקה. מה גם שמגרשי ההדרכה במתכונתן הרגילה אינם מתאימים לבעיות הנהיגה בישראל".

"יתרה מכך, בישראל לא נמצאו מספיק קרקעות המתאימות להקמת המגרשים וכל הניסיונות שנעשו בשנים האחרונות על ידי הגורמים השונים  לאתר לפחות שישה מגרשים כמתחייב מהתקנות לא צלחו".

"זאת ועוד, חיוב הנהגים בישראל להשתלם במגרשי ההדרכה יטיל עליהם עלויות כבדות מול התועלות שיתקבלו מהשתלמויות אלה. כך למשל, עלות ההשתלמות לנהג מקצועי עשויה להגיע ל-2,000 שקל ולנהג חדש ל-1,000 שקל. משרד התחבורה מגבש בימים אלה חלופות שונות להתנסות נהגים בנהיגה מתקדמת, בין השאר באמצעות תוכנית חדשה שבמסגרתה יוקמו  מרכזי לימוד נהיגה בכל רחבי הארץ".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים