תרבות הרכב: מה מצפה לנו בתערוכת אוטומוטור 2010?
תערוכת הרכב הדו-שנתית תפתח בחול המועד פסח בגני התערוכה בתל אביב. השנה ניתן יהיה ליהנות ממבחר מכוניות חדישות ומעוצבות, מכוניות קונספט ומופעי רכב גרנדיוזים. לצד כל אלו ניתן יהיה ליהנות גם מצפיפות, המוניות ומופע בידור לא זול
לדברי גילר, "ההשקעה של רב-מוטור, החברה המארגנת, היא ההשקעה הגדולה ביותר בכל הזמנים - כ55- מיליון שקל". סכום זה בהחלט אינו מבוטל, אך עולה השאלה האם בסכום כלולה גם השקעתם של המציגים השונים, בהקמת התצוגות שלהם, או שמא ככתוב, רק ההשקעה של גילר עצמו.
הסכום שמושקע בתערוכה, כולל הוצאות קבועות, כגון שכירות לגני התערוכה, הוצאות כח אדם: סדרנים ואנשי אבטחה, חשמל, תשלום אגרות שונות ותשלום לשוטרים בשכר. בנוסף, מלבד הוצאות קבועות אלו, אוטומוטור 2010 השקיעה בכמה חידושים מבניים בגני התערוכה. אחד החידושים הוא הקמת "מקסידום" - היכל תצוגה ענקי המשתרע לאורך של 68 מטר, לגובה של 12.7 מטר ולשטח רצפה של 1,738 מ"ר.
למרות כל החידושים וההשקעות, 55 מיליון שקל, היוצא מכיסו של גילר בלבד, נראה כסכום מוגזם ולא הגיוני. משנשאל גילר בנושא, הודה לבסוף כי הסכום כולל את השקעתו הפרטית בנוסף להשקעות ולהוצאות של המציגים השונים בתערוכה.

אוטומוטור 2010 צפויה להיות אירוע כלכלי לא פחות, אולי אפילו יותר, מאשר אירוע "תרבות מוטורית". מיותר לציין שלעם ישראל מגיעה תערוכת רכב מכובדת, ואוטומוטור בהחלט עונה להגדרה הזאת. אלא שבנתונים הנוכחיים צריך להנמיך את הציפיות, להפסיק לדבר על "תרבות", כלומר בפשטות ובכנות: אוטומוטור היא מופע בידור, לא זול, צפוף, המוני, דביק, תפור כמו כפפה ליד להרגלי הבילוי הידועים של העם היושב בציון.
לטענת יחסי הציבור של תערוכת האוטומוטור, התערוכה תארח בממוצע כ400- אלף מבקרים, ומחיר כרטיס הכניסה יעמוד על 89 שקל. כאשר גודשים בממוצע 100 אלף איש ביום לתוך שטחי תצוגה, שחלקם לא חדישים במיוחד, התוצאה הבלתי נמנעת היא עומס וצפיפות. כאשר מוסיפים לכך את הרגלי הדוחק שנהוגים במזרח התיכון, התוצאה בדרך-כלל נעימה אף פחות.
גילר יכול היה להוסיף הרבה ערך לתערוכה שלו בשני אופנים, אלא שבשני המקרים הוא היה
בעניין האטרקציות, עם כל הכבוד, אוטומוטור 2010 לא צפויה להיות מרתקת במיוחד: קצת קפיצות של טרקטורונים, מופע שליטה באופנוע טריאל - שום דבר מרגש באופן קיצוני. מבחינת החידושים, רשימת הדגמים הסדרתיים שיחגגו את הופעת הבכורה שלהם בישראל די חביבה, אם כי לא מפילה מן הרגליים. לעומת זאת, אחד החידושים החיוביים שניתן להצביע עליו, הוא שהמבקרים יוכלו להכניס איתם מזון ומשקאות לתוך שטח התערוכה. זה נחשב לשדרוג אמיתי בהתחשב במחירים הגבוהים של מזון בשטח גני התערוכה.
בתערוכה השנה יוצגו מוקדי המשיכה העיקריים, הדגמים החדשים שנחלקים לדגמים סדרתיים, אשר יופיעו מיד לאחר התערוכה באולמות התצוגה, ודגמי קונספט, שנועדו בעיקר להופעה בפני קהל בתערוכות. בין הדגמים הסדרתיים, נוכל למצוא את מותג היוקרה אינפיניטי של ניסאן, ניסאן ,"M" שנחשפה זה עתה בתערוכת ז'נבה.
מבית אלפא-רומיאו, תוצג "ג'ולייטה" אשר תחליף את ,"147" שהוצגה גם כן בתחילת החודש בז'נבה. סדרה 5 החדשה של ב.מ.וו, אשר מבוססת במידה רבה על סדרה 7 ועל ה,"GT"- תיחשף לראשונה בישראל.
יגואר תחשוף בתערוכה את ,"XJ" מכונית הדגל שלה, המתחרה ב"מרצדס S קלאס." מכונית זו נחשפה לראשונה בתערוכת פרנקפורט לפני כחצי שנה, ובארץ נחשפה ללקוחות החברה השבוע. חברת יונדאי תציג את המחליף של "טוסון," ה,"iX35"- אשר יוצג לצידה של מכונית הדגל של יונדאי - "ג'נסיס." מאזדה תציג את "מאזדה ,"2 בגרסת הסדאן, גירסת 4 דלתות, אשר תתחרה במכוניות כמו לדוגמה "אקסנט" של יונדאי.
מיצובישי תציג את ה,"ASX"- שילוב של מכונית נוסעים וג'יפון, אשר מבוסס על RVR היפני. הASX- יתחרה בניסאן "קשקאי" ובפיז'ו ,"3008" כאשר המיצובישי תוצע למכירה בארץ לקראת סוף השנה. במרכז התצוגה של ניסאן, תעמוד מכונית העל הספורטיבית ,"GT-R" שהושקה כבר בשנת ,2007 אך עדיין תופסת מקום נכבד, עם 485-475 כ"ס ו311- קמ"ש. לצידה תוצג מכונית ספורט לא פחות נחשקת, שאולי אף תוצע למכירה בישראל בעתיד - ה:"370Z" בעלת 326 כ"ס, 38 קג"מ ועיצוב מרגש.
עוד בתצוגה של ניסאן: "ג'וק" החדשה, שילוב של מכונית סופר-מיני עם ג'יפון ומכונית ספורטיבית. מכונית גברית, מעניינת, שאולי תשחזר את הצלחת "קשקאי". חברת סיטרואן תציג את ה"C3"- החדשה, אשר נחשפה לעולם לפני כחצי שנה, ועל בסיסה מיוצרת גם ה- "DS3"- מכונית יוקרתית יותר, שא- מורה להתחרות באלפא-רומיאו "מיטו" וב"מיני ."ONE
פיאט תציג שני דגמים חדשים שלה: גירסת ה"אבארט" של ה,500- אשר לא בטוח שאכן תימכר בארץ. גירסה זו היא מעין "גירסת השרירים" של מכונית חמודה, בעיצוב איטלקי מדליק. בנוסף, תציג פיאט גם את גירסת ה"EVO"- של "פונטו," שכבר מוצעת בארץ. מבית רנו, לצידה של "פלואנס" החדשה יחסית, תוצג משפחת "מגאן" האירופית, וגולת הכותרת שלה: "מגאן קופה "RS הספורטיבית. בנוסף, הדור השלישי של "סניק" אמנם כבר לא חדש, אבל סוף סוף מגיע גם לישראל.

פיז'ו תככב בתערוכה עם 4 דגמים: הראשון הוא ,"3008" שילוב בין מכו- נית משפחתית קומפקטית לבין משהו דמוי ג'יפון. "5008" הוא גירסת המיני-מיניוואן של פיז'ו, לסיטרואן C4" פיקאסו." שתי מכוניות שימשכו תשומת לב גדולה עוד יותר, הן גירסת הקופה-קב- ריו של "308" וגולת הכותרת: הTT- של פיז'ו ."RCZ" - מכונית זו הוצגה בפרנקפורט לפני כחצי שנה, ויבואני פיז'ו מתכוונים לשווק אותה בארץ תוך חודשים ספורים.
לעומת המכוניות הסדרתיות, שיופיעו באולמות התצוגה מיד לאחר התערוכה, יוצגו באוטומוטור ,2010 כמה מכוניות תצוגה כמו גם מכוניות הספורט של ניסאן, שייארזו מיד בתום התערוכה ויישלחו בחזרה לחו"ל. המכונית המעניינת היא סיטרואן "סי-מאטיז", אשר עוצבה בהשראת סרטון הפרסום ה"רובוטריקי" של סיטרואן.
המכונית לא מתוכננת לייצור, אבל מציגה את קונספט הדיזל- ההיברידי של קבוצת פיז'ו-סיטרואן. מכונית קונספט מדליקה נוספת, היא מאזדה "קזאמי" ("זרימה" ביפנית, ג.מ,( שכמו לא מעט מכוניות קונספט אחרות של מאזדה, מציגה בעיקר רעיונות עיצוביים.
הקזאמי פחות או יותר במימדים של "מאזדה ,"3 וחלק מן האלמנטים העיצוביים שלה, כבר נמצאים בדגם "מאזדה "3 הנוכחית. אלמנטים אחרים צפויים להשפיע על כלל הדגמים הסדרתיים של מאזדה ולהגיע ל"CX-7"- כמו גם למתיחת הפנים של ה"מאזדה ."3
מיצובישי תציג את ה,"i-MiEV"- המכונית החשמלית הקטנה שלה, ואילו שברולט תציג את "וולט" - המכונית ההיברידית שבה משמש מנוע הבנזין כגנרטור, ואת הגלגלים מניע מנוע חשמלי. דל"ב מוטוספורט, יבואנית ,KTM הודיעה בעבר שבכוונתה לייבא ארצה את "אקס-בואו" - מכונית ספורט קי- צונית למראה, אך חוקית לכביש בחלק ממדינות אירופה. למרות שבינתיים המכירה בארץ לא מתוכננת, עדיין אפשר ליהנות מן העיצוב.
קבוצות צ'מפיון מוטורס ומכשירי תנועה ייעדרו השנה מן התערוכה, ואילו מקבוצת פולקסוואגן ניתן יהיה לצפות ללא מעט חידושים, אותם תציג באולמות התצוגה של הקבוצה. לעומתם, קבוצת בני משה קרסו תשקיע השנה את ההשקעה הגדולה בתולדותיה ותאכלס את כל המקסידום החדש עם מוצרי רנו, ניסאן ואינפיניטי.
גילר טוען כי השנה סידר מחדש את מיקומיהם של רוב המציגים, בין השאר כדי "לשבור שגרה" וכדי לשנות את הרגלי ההליכה בתערוכה, בה יוצגו בנוסף למכוניות, כ100- מציגים אחרים, רובם משווקי חלפים ואביזרים לרכב.
תערוכות רכב נשענות על שני מוקדי משיכה משמעותיים: התצוגות עצמן - במיוחד חידושים ודגמי תצוגה, והופעות ואטרקציות לקהל בשטחים הציבוריים. בתערוכה זו, מבטיח גילר, ניתן יהיה לצפות ל4- מופעי רכב גרנדיוזים. המופעים, שיוצגו כל אחד 4 פעמים ביום, יכללו בין היתר מופע טרקטורונים ומופע אופנועי טריאל.
תערוכת האוטומוטור ביססה את מעמדה כ"תערוכת המכוניות הישראלית", וכאירוע בלתי נפרד מחול המועד פסח. התערוכה נערכת פעם בשנתיים, בכדי לאזן ולפרוס את ההשקעה הכספית העצומה. בשביל לא לאבד את המיקום של גני התערוכה בפסח, ואת ההכנסות העצומות שכרוכות באירוע שכזה, גילר מקיים בכל שנה אי-זוגית 'מיני-אוטומוטור' - תערוכת רכב שנערכת תחת קונספט שמתחדש באופן תדיר.
