המלחמה הסמויה על סל הקניות שלכם לחג הפסח
חדרי מצב. מרגלים סמויים. הדלפות חשאיות ותצפיתנים לאיתור עיתונאים. רשתות השיווק נערכות לגל הקניות לחג - ולא בוחלות באמצעים. הצצה אל מאחורי הקלעים של ענף הקמעונאות, בחודש הכי עמוס בשנה
"בקרים שלנו נכנסים 10 פעמים בכל יום לסניפי המתחרים, ובודקים מה המחירים ומה המבצעים, כדי לעדכן את המחירונים אצלנו", חושף בעל רשת פרטית את ההתנהלות בענף כולו.
בכיר אחר מציין כי הוא ער להתנהלות מתחריו, ומנהלי הסניפים שלו מונחים לאתר ולזהות נציגי מתחרים הבאים לאסוף מידע ולסלקם מהחנות. "את חלקם אנחנו כבר מכירים, ואת האחרים יש לנו דרכים לזהות, עלפי ההתנהגות שלהם. הם מגיעים היישר למדפים של המוצרים המובילים במכירות לחג, ובודקים מה ההצעה שלנו לגביהם".
אלא שהניסיונות לאתר גורמים שאינם צרכנים מן המניין, לא מסתיימים במתחרים. ברשתות ממתינים בימים אלו לסוקרים מטעם העיתונים וערוצי הטלוויזיה, העורכים את הקניות לצורך פרסום השוואת המחירים המסורתית לפני החג.
ברשתות ערים לכך, שמגוון המוצרים הנמצא בכל 12-10 הרשתות הפרושות ברחבי הארץ מוגבל, ולכן יכולים להעריך מה ייכלל בסל הנבדק. חלק מהרשתות מנסות לאתר גם את הסוקרים שבשליחות כלי התקשורת. זיהוי זה מבוסס על סל קניות שבו אין כלל מוצרי "אימפולס", הנקנים ללא תכנון מוקדם, כגון אלה הממוקמים לצד הקופות - עבורם נמצא בדרך כלל מקום בעגלת קניות סטנדרטית, גם אם לא הופיעו ברשימת הקניות המשפחתית.
דרך נוספת לזיהוי סוקרים מושתלים, היא קניית יחידה אחת מכל סוג של פרי וירק, כלי שבאמצעותו מקבלים הסוקרים תיעוד בחשבונית למחיר לק"ג, מבלי להגדיל את ההוצאה על הסקר ומבלי להעמיס על עצמם קניות במשקל רב.
הכמויות הקטנות אופייניות גם לקניות בקצביה, שם מסתפקים הסוקרים בכרע עוף אחת, פרוסת דג וכך הלאה. לא פעם, עם פרסום הממצאים, טוענות רשתות שדורגו כיקרות יותר, כי ברשת שנמצאה זולה זיהו את הסוקרים והורידו מחירים - טענה שכמובן, לא ניתן להוכיח.
נוסף לכך, מנסות הרשתות לקבל מידע מהספקים על פעילותן של הרשתות המתחרות - לצד הפעלת לחצים להגדלת השתתפות הספקים בהנחות הניתנות ללקוחות.
אך לא די בכך בנוגע להיערכותן של רשתות השיווק: לקראת הפסח, זוכה שוק קמעונאות המזון בתוספת שטחי מסחר, כשהרשתות מתזמנות את העלייה בביקוש להתרחבות.
הבוקר צפוי רמי לוי לפתוח סניף חדש בפרדס חנה, רשת ויקטורי מתרחבת בימים אלו לגני תקווה והרשת החרדית אושר עד, של אברום-משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לניאדו (שהיו שותפיה בעבר של שופרסל ברשת "אלף"), צפויים לפתוח סניף בירושלים ובני ברק. מדובר ברשת הפועלת במתכונת של סניפי דיסקאונט, עם מוצרים בכשרויות גבוהות, הפונים גם לאוכלוסיה חילונית.
פתיחות סניפים אלו צפויות להיות מלוות במבצעי הנחות מעמיקים, בניסיון לגרוף כמה שיותר לקוחות לקראת החג. מבצעים אלו יביאו להורדת מחירים בסניפי הרשתות המתחרות, הממוקמים בסמוך להם. לכל אלו צפויה להצטרף ברבעון הקרוב חנות הדגל של חצי חינם בהוד השרון, שללא ספק תביא לשינוי בהתנהגות צרכנים באזור השרון ולמעבר לקוחות מרשתות מתחרות לחצי חינם.
רשתות השיווק והספקים מוצאים את עצמן בחודשים האחרונים בדילמה לא פשוטה: מצד אחד, המיתון בשוק בשנה החולפת הקשה עליהן לעמוד בתחזיות המכירות, ולכן חייב אותן לעשות מאמצי על לשפר את המכירות בתחילת השנה.
מנגד, העצמת המכירות מתאפשרת באמצעות הורדת מחירים ושחיקת הרווחיות, שיבואו לידי ביטוי בדוחות הרבעון הראשון של השנה. חג הפסח, יביא לעלייה נוספת בשחיקת הרווחים, נוכח ירידות מחירים נוספות שצפויות בשבועיים הקרובים.
"הקניות לפסח עדיין לא התחילו", קובע בכיר בענף. "בינתיים, כל המבצעים הם של הספקים, המבקשים להפטר
השבוע היו אלו המחלבות הגדולות - תנובה, שטראוס וטרה, שיצאו במבצעי מחיר אגרסיביים על מוצרי החלב, שהביאו לכך שחלק מהמוצרים נמכרו במחירי הפסד. שטראוס הציעה 2 ליטר שוקו ב10- שקלים, רביעיית דנונה ילדים ב15- שקל ו3- גביעי גבינת סקי ב15- שקל.
תנובה הציעה שני קוטג' ב10- שקלים, כד 2 ליטר חלב ב10- שקלים, ו3- בקבוקי 250 מ"ל שוקו ב10- שקלים. טרה הציעה 2 גבינות ב10- שקלים, 3 קוטג' טרה ב15- שקל ו3- חלב בקרטון ב15- שקל. מבצעים אלו הצטרפו להנחות בגובה 25% על מוצריהם של חלק ניכר מהספקים.
"למרות שנראה כי החג בעיצומו, רק ביום חמישי הקרוב יתחילו הוזלות של ממש על מוצרי מזון לפסח", מדגיש הבכיר. ההערכות הן כי הוזלות חדות יחולו על מוצרי בשר, עוף ודגים, מצות, אבקות מרק, יינות ועוד. כבר עתה מציעות שופרסל והרבוע הכחול סל מוצרים ב10- שקלים ליחידה, בקנייה מעל סכום קבוע.
אלא שיריית הפתיחה צפויה להינתן דווקא על ידי הרשתות הפרטיות, הנוהגות למשוך לקוחות באמצעות הורדת מחיר של מוצר משמעותי בסל לחג, לשקל אחד. בשנה שעברה, היה זה רמי לוי שמכר חבילת מצות וגביע גבינה ב1- שקל וההערכות הן, כי מבצע זה יחזור במתכונת דומה על מוצר אחר, גם השנה.