המלחמה הסמויה על סל הקניות שלכם לחג הפסח

חדרי מצב. מרגלים סמויים. הדלפות חשאיות ותצפיתנים לאיתור עיתונאים. רשתות השיווק נערכות לגל הקניות לחג - ולא בוחלות באמצעים. הצצה אל מאחורי הקלעים של ענף הקמעונאות, בחודש הכי עמוס בשנה

נורית קדוש | 16/3/2010 7:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
המכירות לחג הפסח עדיין לא התחילו, אבל בקרב רשתות השיווק והספקים, שוררת אווירת מלחמה. בשתי הרשתות הגדולות הוקמו חדרי מצב, בהם מתכנסים ראשי הרשתות בכל יום להתעדכן בנעשה ברשתות המתחרות ולהחליט בהתאם כיצד לפעול.

"בקרים שלנו נכנסים 10 פעמים בכל יום לסניפי המתחרים, ובודקים מה המחירים ומה המבצעים, כדי לעדכן את המחירונים אצלנו",‬ חושף בעל רשת פרטית את ההתנהלות בענף כולו.

בכיר אחר מציין כי הוא ער להתנהלות מתחריו, ומנהלי הסניפים שלו מונחים לאתר ולזהות נציגי מתחרים הבאים לאסוף מידע ולסלקם מהחנות. "את חלקם אנחנו כבר מכירים, ואת האחרים יש לנו דרכים לזהות, עלפי ההתנהגות שלהם. הם מגיעים היישר למדפים של המוצרים המובילים במכירות לחג, ובודקים מה ההצעה שלנו לגביהם".

אלא שהניסיונות לאתר גורמים שאינם צרכנים מן המניין, לא מסתיימים במתחרים. ברשתות ממתינים בימים אלו לסוקרים מטעם העיתונים וערוצי הטלוויזיה, העורכים את הקניות לצורך פרסום השוואת המחירים המסורתית לפני החג.

ברשתות ערים לכך, שמגוון המוצרים הנמצא בכל ‭12-10‬ הרשתות הפרושות ברחבי הארץ מוגבל, ולכן יכולים להעריך מה ייכלל בסל הנבדק. חלק מהרשתות מנסות לאתר גם את הסוקרים שבשליחות כלי התקשורת. זיהוי זה מבוסס על סל קניות שבו אין כלל מוצרי "אימפולס", הנקנים ללא תכנון מוקדם, כגון אלה הממוקמים לצד הקופות - עבורם נמצא בדרך כלל מקום בעגלת קניות סטנדרטית, גם אם לא הופיעו ברשימת הקניות המשפחתית.

דרך נוספת לזיהוי סוקרים מושתלים, היא קניית יחידה אחת מכל סוג של פרי וירק, כלי שבאמצעותו מקבלים הסוקרים תיעוד בחשבונית למחיר לק"ג, מבלי להגדיל את ההוצאה על הסקר ומבלי להעמיס על עצמם קניות במשקל רב.

הכמויות הקטנות אופייניות גם לקניות בקצביה, שם מסתפקים הסוקרים בכרע עוף אחת, פרוסת דג וכך הלאה. לא פעם, עם פרסום הממצאים, טוענות רשתות שדורגו כיקרות יותר, כי ברשת שנמצאה זולה זיהו את הסוקרים והורידו מחירים - טענה שכמובן, לא ניתן להוכיח.

נוסף לכך, מנסות הרשתות לקבל מידע מהספקים על פעילותן של הרשתות המתחרות - לצד הפעלת לחצים להגדלת השתתפות הספקים בהנחות הניתנות ללקוחות.
עלייה נוספת בשחיקת הרווחים

אך לא די בכך בנוגע להיערכותן של רשתות השיווק: לקראת הפסח, זוכה שוק קמעונאות המזון בתוספת שטחי מסחר, כשהרשתות מתזמנות את העלייה בביקוש להתרחבות.

הבוקר צפוי רמי לוי לפתוח סניף חדש בפרדס חנה, רשת ויקטורי מתרחבת בימים אלו לגני תקווה והרשת החרדית אושר עד, של אברום-משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לניאדו (שהיו שותפיה בעבר של שופרסל ברשת "אלף"), צפויים לפתוח סניף בירושלים ובני ברק. מדובר ברשת הפועלת במתכונת של סניפי דיסקאונט, עם מוצרים בכשרויות גבוהות, הפונים גם לאוכלוסיה חילונית.

פתיחות סניפים אלו צפויות להיות מלוות במבצעי הנחות מעמיקים, בניסיון לגרוף כמה שיותר לקוחות לקראת החג. מבצעים אלו יביאו להורדת מחירים בסניפי הרשתות המתחרות, הממוקמים בסמוך להם. לכל אלו צפויה להצטרף ברבעון הקרוב חנות הדגל של חצי חינם בהוד השרון, שללא ספק תביא לשינוי בהתנהגות צרכנים באזור השרון ולמעבר לקוחות מרשתות מתחרות לחצי חינם.

רשתות השיווק והספקים מוצאים את עצמן בחודשים האחרונים בדילמה לא פשוטה: מצד אחד, המיתון בשוק בשנה החולפת הקשה עליהן לעמוד בתחזיות המכירות, ולכן חייב אותן לעשות מאמצי על לשפר את המכירות בתחילת השנה.

מנגד, העצמת המכירות מתאפשרת באמצעות הורדת מחירים ושחיקת הרווחיות, שיבואו לידי ביטוי בדוחות הרבעון הראשון של השנה. חג הפסח, יביא לעלייה נוספת בשחיקת הרווחים, נוכח ירידות מחירים נוספות שצפויות בשבועיים הקרובים.

"הקניות לפסח עדיין לא התחילו",‬ קובע בכיר בענף. "בינתיים, כל המבצעים הם של הספקים, המבקשים להפטר

ממלאים של מוצרים שאינם כשרים לפסח או מציעים חומרי ניקוי לנקיונות המזוהים עם החג". ‬

השבוע היו אלו המחלבות הגדולות - תנובה, שטראוס וטרה, שיצאו במבצעי מחיר אגרסיביים על מוצרי החלב, שהביאו לכך שחלק מהמוצרים נמכרו במחירי הפסד. שטראוס הציעה 2 ליטר שוקו ב‭10-‬ שקלים, רביעיית דנונה ילדים ב‭15-‬ שקל ו‭3-‬ גביעי גבינת סקי ב‭15-‬ שקל.

תנובה הציעה שני קוטג' ב‭10-‬ שקלים, כד 2 ליטר חלב ב‭10-‬ שקלים, ו‭3-‬ בקבוקי 250 מ"ל שוקו ב‭10-‬ שקלים. טרה הציעה 2 גבינות ב‭10-‬ שקלים, 3 קוטג' טרה ב‭15-‬ שקל ו‭3-‬ חלב בקרטון ב‭15-‬ שקל. מבצעים אלו הצטרפו להנחות בגובה ‭25%‬ על מוצריהם של חלק ניכר מהספקים.

"למרות שנראה כי החג בעיצומו, רק ביום חמישי הקרוב יתחילו הוזלות של ממש על מוצרי מזון לפסח", מדגיש הבכיר. ההערכות הן כי הוזלות חדות יחולו על מוצרי בשר, עוף ודגים, מצות, אבקות מרק, יינות ועוד. כבר עתה מציעות שופרסל והרבוע הכחול סל מוצרים ב‭10-‬ שקלים ליחידה, בקנייה מעל סכום קבוע.

אלא שיריית הפתיחה צפויה להינתן דווקא על ידי הרשתות הפרטיות, הנוהגות למשוך לקוחות באמצעות הורדת מחיר של מוצר משמעותי בסל לחג, לשקל אחד. בשנה שעברה, היה זה רמי לוי שמכר חבילת מצות וגביע גבינה ב‭1-‬ שקל וההערכות הן, כי מבצע זה יחזור במתכונת דומה על מוצר אחר, גם השנה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים