תערוכת המכוניות בז'נבה נצבעת בירוק
יצרני מכוניות-העל היקרות רוצים להשקיט את המצפון - ומציגים גם דגמים ידידותיים לסביבה. בתערוכת ז'נבה הנוצצת והזוהרת מציגות פורשה, לוטוס ואפילו בנטלי את דגמי העל ההיברידיים החמים ביותר. אפילו המותג האדום של פרארי לבש ירוק - תג המחיר: רק 2.2 מיליון שקל (לפני מס)
החשיפות השגרתיות בז'נבה הן של מכוניות-על סופר יקרות, לצידן של גרסאות השרירים החמות ביותר (והיקרות ביותר) של דגמים סדרתיים. בשנתיים האחרונות, לנוכח המשבר הכלכלי העולמי שהשפיע לרעה גם על תעשיית הרכב, הועם מעט הזוהר של ז'נבה, אבל פחות מכפי שנפגעו תערוכות אחרות בעולם.
ז'נבה 2010 לא יכולה להתאפק מלהציג את מה שתמיד מוצג בה: כל סמלי העושר והאקזוטיקה של תעשיית הרכב. אלא שבמציאות הנוכחית (ימים שבהם, למשל, מונחת חרב על צווארו של המותג האמר), גם ז'נבה נכנעת לתקינות הפוליטית ומציגה את השילובים הנועזים ביותר שבין עושר לחיסכון.
פרארי, אם לפתוח בדוגמה הקיצונית ביותר, מציגה אב טיפוס למכונית-על היברידית, וזו לא בדיחה. המותג ה"אדום," שמזוהה יותר מכל עם מכוניות סופר חזקות, סופר יקרות וסופר מהירות שפותחו על ועבור מסלולי המירוצים, מציג בז'נבה מכונית ירוקה תרתי משמע. GTB 599 מוצגת כשהיא צבועה בירוק, צבע מאוד לא אופייני למוצרים שמיוצרים במודנה שבאיטליה, וזאת גם המכונית ההיברידית הראשונה מעולם שמגיעה משם.
כאשר "הכסף איננו מכשול," פרארי יכולה להרשות לעצמה להתפרע עם הטכנולוגיות האקזוטיות והיקרות ביותר: במכונית הקונספט יש סוללת ליתיום איון בעובי 2 ס"מ בלבד, שמותקנת מתחת לרצפה, ומנוע חשמלי חזק שמוצב מתחת לתא המטען ומחובר למצמד כפול. המערכת ההיברידית מיוצרת מחומרים יקרים ולכן שוקלת רק 80 קילו ומוסיפה 100 כוחות סוס (כ"ס) ו15- קג"מ של מומנט למנוע הV12- האדיר, בנפח 6 ליטר שמפיק בדרך כלל 620 כ"ס ו75- קג"מ של מומנט.
לא רק החיבור ההזוי של מערכת היברידית עם מנוע הבנזין האדיר ממחיש שמדובר בסוג של בדיחה צינית על חשבונם של כל ה"ירוקים". גם תג המחיר - כ400- אלף ליש"ט לפני מס 2.264) מיליון שקל לפני מס,( רומז שכל דרישה שיעלו ה"ירוקים" מציבה את המחיר שלה. במקרה זה מדובר בהכפלה של המחיר, הלא זול מלכתחילה, של ה.599-

מעט פחות מופרכת, אבל עדיין קצת הזויה היא פורשה 918 ספיידר, וגם היא מציגה חיבור בלתי אפשרי בין מכונית-על אקזוטית למערכת היברידית. 918 העתידית תהיה מכונית-העל שתחליף את הקאררה ,GT ומכונית התצוגה שמקדימה אותה מכילה שילוב בין מנוע V8 בנפח 3.4 ליטר (במקום מנוע V10 בנפח 5.7 ליטר של ה(GT- שמספק כמעט 500 כ"ס, לבין שני מנועים חשמליים נפרדים.
פורשה, שחייבת להציג שיאים טכנולוגיים, מחברת את המנוע החשמלי הקדמי לגלגלים הקדמיים ללא תיבת הילוכים, ואת המנוע החשמלי האחורי היא מחברת בשיטה הטורית, של הונדה, בין מנוע הבנזין לבין תיבת ההילוכים. שני המנועים החשמליים מוסיפים למכונית עוד כ215- כ"ס והסוללה שלהם מסוגלת להניע את המכונית כ25- קילומטר בכוח החשמל בלבד.
נכון לעכשיו, ה918- מציגה קונספט בלבד, אבל מופיעה ב"אריזה" מלהיבה. לדברי אנשי פורשה, העיצוב הפנימי של המכונית מציג את עיצוב הפנים של כל דגמי פורשה משנת 2012 ואילך. לצידה של הספיידר מציגה פורשה היברידית אמיתית, אם כי גם זאת נועדה בעיקר למירוק המצפון. מדובר בגרסה ההיברידית של "קאיין" - הג'יפ של פורשה (אחיו של פולקסוואגן "טוארג(" שהדור השני שלו מושק כעת.
היברידיות יוקרתיות נוספות, הרבה יותר ריאליות אם כי לא פחות הזויות, מוצגות בז'נבה על-ידי כמעט כל אחד מיצרני היוקרה. אאודי, ב.מ.וו, מרצדס, לקסוס, אינפיניטי ואפילו יצרני סופר-יוקרה כמו
ב.מ.וו משיקה את הגרסה ההיברידית של סדרה 5 (ובאותה הזדמנות את המכונית החדשה עצמה), עם מנוע בנזין 6 צילינדרים בשורה בנפח 3.0 ליטר, שמשודך (בטור) למנוע חשמלי שניצב בינו לבין תיבת ההילוכים. מנוע הבנזין מספק 300 כ"ס והמנוע החשמלי מוסיף עוד כ54- סוסים. במכונית משולבת גם מערכת מחשב חדשה, שלוקחת בחשבון את הדרישות הצפויות מהמכונית - בשלב הראשון לפי נתונים ממערכת הניווט ובעתיד גם מנתונים שיתקבלו ממערכות תשתית שונות שיותקנו ברשת הכבישים.
המערכת משפיעה על "התנהגות" המנוע, בהתאם לדרישות שהנהג עדיין לא ער לקיומן, כמו למשל כניסה לכביש מהיר שמציינת את האפשרות לעכב את הפעלת מערכת קירור המנוע או התקרבות לרמזור אדום או פקק תנועה, שמציינים את הצפי להפחתת דרישת הכוח מהמנוע. ניהול חכם של דרישות האנרגיה, טוענים מהנדסי ב.מ.וו, יכול להביא לחיסכון משמעותי בדלק וזיהום אוויר.
מתוך כל ההיברידיות היוקרתיות מוצגת אחת שיכולה להיות בעלת משמעות בישראל. CT200h של לקסוס - שהיא מכונית שנועדה להתחרות בחלק הפחות יקר של קטגוריית הפרימיום, למשל במכוניות כמו ב.מ.וו סידרה ,1 או אאודי .A3 עם מנוע בנפח 2.0 ליטר ומערכת היברידית שלקוחה ברובה מה"פריוס" של טויוטה, הלקסוס הזו עשויה להיות מכונית היוקרה הראשונה שנהנית בישראל מהטבת המס המשמעותית של מכוניות היברידיות.

אינפיניטי מציגה את הM35" היבריד," עם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי בהספק של 67 כ"ס ו27- קג"מ. אלה מחוברים לגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית, בעלת 7 יחסי העברה. אינפיניטי לא ממציאה שום דבר חדש, אלא הולכת עקב בצד אגודל בעקבות לקסוס. השילוב שיצרה נועד לדמות את ההישגים של מנוע ,V8 תוך שימוש במנוע V6 מעט יותר צנוע.
מכוניות היברידיות אינן רק נחלתם של יצרני היוקרה, ואלה שעשויות להיות יותר רלבנטיות לשוק הישראלי - כמובן אחרי שהמשרד להגנת הסביבה יפסיק להפחיד את הציבור הישראלי מקרינה אלקטרומגנטית - הן ההיברידיות ה"עממיות" יותר.
טויוטה, למשל, מציגה בז'נבה את אאוריס ,HSD מכונית היברידית שמבוססת על האאוריס המוכרת וכוללת מערכת היברידית דומה מאוד לזו שמוכרת מהפריוס. היתרון הוא שלא מדובר במכונית ייעודית, כמו פריוס, אלא במכונית מייצור סדרתי שאמורה בסופו של דבר להיות פחות יקרה מהפריוס. כמובן ששילוב של מערכת היברידית במכונית סדרתית של טויוטה עלול להיות מעט בעייתי: לטובתנו ולטובת טויוטה צריך לקוות שהיצרן פתר את בעיית המצערת (שהופיעה גם באאוריס) וגם את בעיית הבלמים (שהופיעה בפריוס.(
הונדה חשפה בז'נבה את הגרסה האירופית של ההיברידית הקטנה והספורטיבית שלה .CR-Z בין גרסה זאת לבין מה שהוצג בדטרויט בינואר אין הרבה הבדלים (למעט אלה הנחוצים לצורך תקינה אירופית), אבל מה שמשמח הוא שההשקה האירופית מקרבת את המכונית צעד נוסף לכיוון ישראל. סובארו מציגה בז'נבה מכונית תצוגה היברידית בשם "היברידי טורר," שמוכיחה מצד אחד שסובארו נמצאת צעד אחד אחרי היפניות המובילות בתחום, ומצד שני שיש לה כוונה לשדך מנוע חשמלי למנוע הבוקסר המסורתי שלה.

לצד מבול המכוניות ההיברידיות, בז'נבה מוצגות גם מספר מכוניות חשמליות. המתוקה מכולן היא EV-N של הונדה, שמוצגת עדיין כאב טיפוס בלבד. EV-N היא מכונית עירונית פצפונת, בעלת 4 מושבים, שמעוצבת בהשראת אחת המכוניות הפצפונות הפופולאריות שלה משנות השישים, .N360
למרבה הצער, לפחות כרגע הונדה לא מתכוונת לייצר מכונית כזאת בדיוק, מטרת דגם התצוגה היא חשיפת הטכנולוגיה ובעיקר האמירה שלפיה יש מקום למכוניות חשמליות - בתנאי שאלה יהיו קטנות וישמשו לשימושים עירוניים ולטווחי נסיעה קצרים.
חשמלית פצפונת אחרת מופיעה בדוכן סובארו, אחד היצרנים היותר מתקדמים בתחום. וזו הR1e- היפנית, מכונית מיקרו שאולי תשווק גם באירופה, ואולי לא. טאטא, יצרנית המכוניות ההודית המובילה, מציגה מכונית קונספט של "נאנו" חשמלית. "נאנו" היא המכונית הסדרתית הזולה ביותר בעולם, מכונית פצפונת ובסיסית שמיועדת בעיקר לשווקים מתפתחים. מכונית התצוגה החשמלית מסמנת כוונה אמיתית של טאטא להימצא בשוק החשמלי כבר בשנה הבאה. סין, ולאו דווקא ישראל, תהיה שוק היעד העיקרי של מכונית כזאת.