הצצה ראשונה לתערוכת ז'נבה 2010
האם תערוכת המכוניות הבינלאומית שתיפתח מחר תצליח להחזיר את שוק הרכב לכביש המהיר? המומחים מסרבים להתרגש ולהכריז על יציאה מהמיתון, אבל שפע החשיפות שהיצרניות מבטיחות לעולם נראה מפתה
שלושה חודשים בתוך השנה החדשה, וקצב מכירת המכוניות החדשות נמוך אפילו מזה של ,2009 אחרי שכמה מהממשלות באירופה סיימו את תוכניות הגריטה שלהן (קניית מכוניות ישנות תמורת כמה אלפי דולרים והשמדתן כדי לעודד רכישת מכוניות חדשות).
גם ז'נבה, שבאופן היסטורי נחשבת לתערוכה נוצצת שבה מוצגות מכוניות יוקרתיות לצד גרסאות חמות ויקרות של מכוניות סדרתיות, משנה גם היא את פניה מבחינת תמהיל הדגמים: לא עוד רכבי ענק איימתניים - רוב המכוניות החדשות בז'נבה 2010 קטנות וחסכוניות בדלק, וחלקן אפילו היברידיות
וחשמליות.
המכוניות החשובות ביותר שייחשפו מחר, מנקודת מבטה של תעשיית הרכב, הן כאלה שמבוססות על פלטפורמות חדשות לגמרי. "פלטפורמה" היא סך הרכיבים שמהם נבנה חלקו התחתון של המרכב: מערכת המתלים, מערכת החשמל ומכלולי ההנעה (מנוע ותיבת הילוכים). בשני העשורים האחרונים משתדלים יצרני הרכב לצמצם את מספר הפלטפורמות שלהם ולבנות על כל אחת מהן כמה שיותר דגמים שונים, במטרה להוזיל את עלויות הפיתוח והייצור שלהם.
ניסאן, למשל, תחשוף מחר את ה"מיקרה" החדשה, שמבוססת על פלטפורמת "v" הקטנה, ועל בסיס המכונית הזאת ייבנו בעתיד הקרוב גם דגמים חדשים של רנו וסמסונג הקוריאני. "v" תשמש מכוניות קטנות מקטגוריית ה"מיני" וה"סופר-מיני".

דוגמה קיצונית לשימוש בפלטפורמות משותפות תוצג בז'נבה בדמותה של "משפחת פוקוס" של פורד, שלדבריה עומדת להיות "המכונית הנמכרת ביותר בעולם".
פורד כבר חשפה את גרסאות ההאצ'בק והסדאן של פוקוס החדשה בתערוכת דטרויט, ולדברי מקורבים לחברה גם הדגמים האירופים וגם אלה שיימכרו בשאר השווקים בעולם, יהיו "זהים ב-80 אחוז למכוניות שהוצגו באמריקה". בז'נבה תציג פורד את גרסאות המיני-וואן MAX־C לחמישה נוסעים ולשבעה נוסעים (גראנד MAX־C), וגם את גרסת הסטיישן של פוקוס החדשה.
אלפא-רומיאו, שחוגגת מאה להיווסדה, תציג את הגרסה המוכנה לשיווק של ג'ולייטה - המכונית שמחליפה את אלפא 147 היפהפייה, וגם היא מבוססת על פלטפורמה חדשה, אשר תשמש בעתיד דגמים של פיאט ושל קרייזלר.
ג'ולייטה, שמושקת לא פחות מעשר שנים לאחר השקת 147 המקורית, עשויה להיות האלפא-רומיאו הראשונה זה שנים שתשווק בצורה מסחרית בארצות הברית. הפלטפורמה שעליה מבוססת ג'ולייטה היא החשובה ביותר עבור פיאט וזאת שיכולה להציל אותה באירופה, היות שהיא פלטפורמה קומפקטית והדגמים שייוצרו על בסיסה יתחרו במכוניות כמו פולקסווגן גולף ופורד פוקוס (מאזדה 3 אצלנו).
ז'נבה גם תציג לראשונה את שיתוף הפעולה המדובר בין קרייזלר לבין קבוצת פיאט (בעלת הבית של אלפא ולנצ'יה). פיאט רכשה בעלות חלקית בקרייזלר באמצע השנה שעברה - פעולה שעשויה
במקום להשקיע במחקר ופיתוח ולהציג דגמים חדשים של לנצ'יה, מתכוונים מנהלי פיאט לייבא לאיטליה במהלך השנה הבאה ארבעה דגמים של קרייזלר ולהדביק עליהם את הסמל של לנצ'יה. בשאר מדינות אירופה ישווקו דגמים אלה, למרבה המזל, כקרייזלר.
אבל השקה הרבה יותר חשובה עבור קבוצת פיאט תהיה הצגתו הראשונה של מנוע חדש, בעל שני צילינדרים בלבד והיחיד מסוגו באירופה. המנוע, בנפח 900 סמ"ק, יספק 65 כ"ס בגרסתו הבסיסית ו-85 כ"ס בגרסה מוגדשת טורבו, והוא יניע בשלב ראשון את ה-500 העגלגלה. בעתיד יוצע המנוע הזה בכל המכוניות הקטנות והקטנטנות של פיאט.
מכונית לא מאוד חשובה, אבל בוודאי מאוד מתוקה, היא רנו "וינד" הקטנה - קופה-רודסטר על בסיס מכונית מיני. ל"וינד" גג קשיח נפתח, שהוא כשלעצמו לא דבר חדש במיוחד, אבל במקרה שלה מדובר בגג קטן שמתוכנן בדרך חדישה ופטנטית להפליא, והוא נפתח ונסגר במהירות (12 שניות) בלי להקטין את נפח תא המטען. מי שיחוש מעט קלסטרופובי בוינד, יוכל לבחור במכונית בעלת גג נפתח גדולה יותר של רנו - גרסת ה-CC של מגאן דור שלישי.

קרייזלר או אלפא-רומיאו, את הקהל בארץ מעניינת בעיקר יצרנית אחת - מאזדה. בשנה ה-14 ברציפות שבה היא מובילה את המכירות בשוק הישראלי, תשיק מחר מאזדה בתערוכת ז'נבה את ה-5 החדשה, המיני-מיניוואן הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות. מאזדה שיפרה את מרחב הפנים של המכונית שהיה נקודת התורפה העיקרית שלה, אם כי תידרש הצצה מקרוב כדי לדעת אם השיפור הזה מספק.
בנוסף, מאזדה מציגה מתיחת פנים ראשונה ל-,6 המכונית הנמכרת ביותר בקטגוריית המשפחתיות הגדולות בישראל. רוב השינויים במכונית הם קוסמטיים, כמו עדכון של ה"פרצוף" והפנסים הקדמיים, אבל המכונית תציג גם מנוע 2.0 ליטר חדש (שיוצע גם ב-5 החדשה) ומספר מערכות אלקטרוניות שכבר הפכו לשגרתיות למדי במכוניות אחרות - כמו מערכת למניעת גלישה לאחור בעת עצירה במורד ופנסים שמתכווננים בהתאם לרדיוס הפנייה.
מיקרה החדשה של ניסאן לא זכתה עד עתה להצלחה יוצאת דופן בשוק המקומי, אבל כל זה עשוי להשתנות בקרוב לנוכח העובדה שייצור המכונית מועבר כעת מבריטניה להודו - מה שצפוי להוזיל את עלויות הייצור ואולי גם את מחירה של המכונית. במקומה של המיקרה ייבנה בבריטניה יצור חדש לגמרי, "ג'וק" שהוא הצלבה בין מכונית סופר-מיני, ג'יפון ומכונית ספורט. שתי המכוניות - ג'וק ומיקרה, צפויות לנחות בארץ בהמשך השנה.
גם וולבו תנסה לשוב אל לב שוק הפרימיום הישראלי, בין השאר עם 60־S חדשה שתושק מחר. המכונית החדשה אמורה להיות דומה מאוד לדגם התצוגה שהוצג על ידי וולבו בדטרויט בינואר, ובוולבו מבטיחים מכונית בעלת מאפיינים ספורטיביים שתתחרה בבמוו מסדרה 3 (שזוכה למתיחת פנים כעת) ובאאודי A4 החדשה יחסית.
אחד החידושים המעניינים ב-60־S החדשה היא מערכת לזיהוי הולכי רגל שמבוססת, בין השאר, על הטכנולוגיה של "מובייל-איי" הישראלית. מערכת זו תשדר התראה אור-קולית כשתזהה אפשרות לדריסה של הולך רגל, ובמקרה כזה אף תפעיל את הבלמים.
לשלוש מכוניות חשובות שמושקות בז'נבה לעשירון העליון תהיה, ככל הנראה, משמעות גם בשוק הישראלי, והראשונה בהן היא A1 החדשה של אאודי. באיחור רב נכנסת אאודי אל שוק שבו מתמודדת כיום ב.מ.וו עם סדרה 1 ועם "מיני", ובמידה מסוימת גם אלפא-רומיאו עם "מיטו". A1 היא מכונית יוקרה קטנה שמיועדת ללקוחות צעירים ולתושבי הערים, ומבוססת על פלטפורמת ה"פולו" החדשה.
ב.מ.וו מציגה בז'נבה את סדרה 5 החדשה, המכונית הנמכרת ביותר בקטגוריית היוקרה והמתחרה באאודי A6 ומרצדס E קלאס. המכונית הזאת גדלה ו"התמלאה" באינספור מערכות אלקטרוניות, כך שלמעשה הפכה לגרסה מצומצמת מעט של מכונית הדגל של החברה - סדרה .7 בז'נבה תציג ב.מ.וו קונספט של הגרסה ההיברידית של המכונית, שתהיה מסוגלת לנסוע כברת דרך תוך שימוש במנוע החשמלי בלבד.
בז'נבה יוצגו מחר גם לא מעט מכוניות ירוקות, אבל אחת מהן עולה על כולן 5 - החדשה של פיג'ו, שמייצגת את 508 העתידית. פיג'ו, סיטרואן, וגם המתחרה מבית - רנו, ניסו בעשור האחרון להיכנס לשוק היוקרה, ונכשלו, אבל היצרנים הצרפתים לא מתייאשים. 508 תחליף כפי הנראה גם את 407 וגם את 607 (ומכאן גם שמה), והיא אמורה להתחרות במכוניות כמו פולקסוואגן פאסאט, אבל גם באאודי .A4
מצד אחד, 508 תהיה מכונית גדולה דיה כדי להתחרות בהתרחבות שהובילו שתי מובילות השוק - פולקסוואגן (פאסאט) ופורד (מונדיאו). במקביל, בפיג'ו מתכוונים לייצר גם גרסאות מאוד יוקרתיות של המכונית בתקווה "לגנוב" גם לקוחות יוקרה טיפוסיים, לכל הפחות בצרפת.
פולקסוואגן תחשוף מחר את הדור השני של טוארג - הג'יפ המצליח שלה, וגם מיניוואן חדש בגודל מלא, "טוראן". הטוארג, לראשונה, יופיע גם בגרסה היברידית, ואילו טוראן, שבדורות הקודמים שלו נבנה בשיתוף פעולה עם פורד, מבוסס כעת על הפלטפורמה של פאסאט.







נא להמתין לטעינת התגובות




