פרשת טויוטה: עד לאן מגיעים ממדי התקלה שהסעירה את עולם הרכב?
תחקיר ה"לוס אנג'לס טיימס" חושף את מה שענקית הרכב מיפן לא רוצה שתדעו: לפחות 56 אזרחים אמריקאים קיפחו את חייהם בעשור האחרון כתוצאה מהתקלה המפורסמת בדוושת התאוצה. איך הפכה הנסיעה השגרתית לקניות או לסידורים לסיוט שהסתיים במוות?
בעקבות התקלות שהתגלו לפני חודש בדיוק ברכבי טויוטה, ערך באחרונה העיתון "לוס אנג'לס טיימס" בדיקה רחבה בתיקי התאונות שאירעו בעשור האחרון בארצות הברית. הבדיקה העלתה כי נוסף לארבעת בני המשפחה מטקסס שקיפחו את חייהם לפני כחודשיים, לפחות 52 אמריקאים נוספים נהרגו בתאונות אחרי שהטויוטה שלהם האיצה ללא סיבה.
ענקית הרכב היפנית קראה בחודש שעבר לבעליהם של 1.8 מיליון כלי רכב מדגמים שונים מתוצרתה להגיע אל מוסכי החברה לצורך החלפת מנגנון דוושת התאוצה. בתחילת פברואר נקראו גם בישראל 32,924 מכוניות לתיקון, בעיקר מחמש שנות הייצור האחרונות.
אבל בדיקת הטיימס העלתה כי בעשור האחרון קיבל המנהל האמריקאי לבטיחות בדרכים דיווחים על 34 מקרי מוות שקשורים לתאוצה פתאומית ברכבי טויוטה - מספר גבוה בהרבה מכל יצרנית מכוניות אחרת. לפחות 22 מהמקרים נטענו בתביעות ובדוחות משטרה, אך במאגר של מינהל הבטיחות לא נקבעה אמינותם ואף אחד מהם לא הוכח עדיין בבית המשפט.
ואולם הכתבים מצאו, כאמור, את סיפוריהם של לפחות 56 הרוגים בתיקי חקירות שונים, בפרוטוקולים של בתי המשפט ובדוחות תאונות של המשטרה. הם גילו שמרביתם היו באמצע נסיעה שגרתית כשקיפחו את חייהם, נסיעה מכל רחבי ארצות הברית - מערים גדולות כמו לוס אנג'לס בקליפורניה וטוסון באריזונה, ועד לקטנות כמו אוברן שבניו יורק.
אחד מהם הוא חוזה מדריגל, מהגר מקסיקני וקתולי אדוק. "אבא לא אהב לעלות על הכביש," סיפרה בתו, אדלינה אגילרה. במרץ אשתקד נסע חוזה עם אשתו אדלינה במכוניתם, קורולה מודל 09', לא
הרחק מביתם בקליפורניה. לפתע הבחינה אדלינה, שנהגה ברכב, כי הוא מאיץ, ושגם לחיצה על דוושת הבלם לא מאטה אותו.
לפי דוח חקירת התאונה, בניסיון לחמוק מפגיעה במכוניות סטתה אדלינה לנתיב הנגדי, פגעה במכונית אחרת והתרסקה לקיר בטון מתחת לכביש המהיר. חוזה נפצע אנושות ומת בבית החולים מפצעיו, אשתו ניצלה.
במשטרה לא האמינו לגרסה שמסרה הגמלאית בת ה,71- חילקו לה דוח על נסיעה במהירות מופרזת וקבעו כי היא לחצה על דוושת הגז במקום על הבלם. שלושה שבועות אחרי התאונה היא שילמה את הקנס והתיק נסגר. היה זה דוח התנועה הראשון שקיבלה.
"אמא חשה אשמה קשה," סיפרה בתה, "בן זוגה זה 50 שנה, האיש שתמיד הייתה לצדו, איננו." כעבור כמה חודשים פרסמה טויוטה לראשונה את זימוני המוסך.
מקרה דומה אירע בעיר אפלנד שבדרום קליפורניה. נוריקו אונו, בעלת מסעדת סושי, יצאה באוגוסט האחרון במכונית הקאמרי מודל '06 שלה לסידורים. נוריקה, בת ,66 נסעה במהירות של
עדי ראייה שעל פניהם חלפה סיפרו כי נראתה מבועתת וכי ניסתה להימנע מפגיעה בהולכי רגל. בשלב מסוים היא התנגשה בעמוד טלפון, משם המשיכה לשיחים, עפה באוויר ולבסוף התרסקה על עץ. כשחילצו את גופתה מהמכונית המעוכה, הבחינו המחלצים שבלם היד היה מורם בניסיון אחרון לעצור את המכונית.
בעלה ובנה ההמומים לא הבינו תחילה מה פתאום היא דוהרת במהירות כזו. ואז הם שמעו על תאונה דומה שקרתה באותו היום לנוסעי לקסוס בעיר סן דייגו, שבה נהרגו שוטר סיור ובני משפחתו. בחודש שעבר החליטו לתבוע את טויוטה.
גם אם לא כל המקרים הוכחו עדיין, נראה כי העלייה במספר האנשים שמאשימים בגלוי את רכבי טויוטה במות יקיריהם או בפציעתם מגיעה בזמן מאוד לא נוח מבחינת החברה היפנית. מעמדה של החברה נפגע אף יותר, אחרי שנחשף מסמך פנימי מיולי האחרון שבו מנהלים בחברה מתגאים כי חסכו כסף בכך שמנעו זימון נהגים למוסכים.
דובר טויטה בארה"ב, בריאן ליונס, סירב להתייחס לממצאי בדיקת ה"טיימס," ואמר כי החברה אינה מגיבה על מקרים שנדונים או שיידונו בבית המשפט. החברה הביעה ביטחון בכך שכל הדגמים עם דוושות הגז הבעייתיות כבר זוהו.








נא להמתין לטעינת התגובות




