בניגוד לציפיות: שוק המזון ממשיך לצמוח גם ב-2009 ‬

סטורנקסט: היקף המכירות עלה ב‭2%-‬ ומגיע ל‭37-‬ מיליארד שקל. בעקבות המשבר חלה ירידה ברכישת מוצרי פרימיום והעדפת מוצרים בסיסיים. הערכה: ירידת המחירים תימשך גם השנה

נורית קדוש | 25/2/2010 8:13 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מכירות מוצרי הצריכה (מזון ומוצרים לבית) צמח ב‭2%-‬ ב‭2009-‬ והסתכם ב‭37-‬ מיליארד שקל - כך עולה מנתונים של חברת המחקר סטורנקסט שפורסמו אתמול. ב‭,2008-‬ לשם השוואה, חלה עלייה של ‭8%‬ במכירות לעומת קודמתה והן הסתכמו ב‭36.2-‬ מיליארד שקל. ההאטה במכירות נובעת בין היתר בשל ירידת מחירים שאפיינה את השנה האחרונה, לעומת עליית מחירים משמעותית שהורגשה ב‭.2008-‬

הנתונים העדכניים של סטורנקסט סותרים את הערכותיה הקודמות לפיהן שוק מוצרי הצריכה צפוי לרשום ב‭2009-‬ ירידה של ‭.1%‬ בהתאם להערכות אלו, העריכו החברות את מצבן וביצועיהן ביחס להתנהלות השוק. כעת מתקבלת תמונת מצב שונה לחלוטין, ולכן תוצאות הפעילות של היצרנים טובות פחות בשל ההערכה השגויה של סטורנקסט.

הפער בין שני הנתונים נובע מכך שבמהלך השנה לא מעדכנת סטורנקסט את נתוני המכירות בעקבות פתיחת חנויות חדשות, וממתינה לתום השנה בכדי לעשות זאת. השנה, נוכח תוספת מהותית של שטחי מסחר בענף, נוצר פער גדול שהביא לעיוות המגמה שהסתמנה. למעריב עסקים נודע כי יצרני המזון הביעו תרעומת קשה בפני סטורנקסט, שהציגה נתונים הפוכים למה שהתרחש בפועל.

לפי הנתונים, ההאטה במכירת מוצרי הצריכה נובעת ממגמת ירידות מחירים שאפיינה את ‭.2009‬ חלק מהאטה זו נובע ממגמת ירידות מחירים שאפיינה את שנת ‭,2009‬ לעומת עליות מחירים משמעותיות שנרשמו ב‭.2008-‬ המחירים , לפי בדיקת סטורנקסט, צפויים לרדת גם ב‭.2010-‬

למרות ירידות המחירים השנה, התקשתה האוכלוסייה החרדית להתמודד עם שנת המיתון. המכירות במגזר החרדי, המהוות כ‭8%-‬ מכלל השוק, רשמו ירידה ל‭3-‬ מיליארד שקל לעומת ‭3.1‬ מיליארד שקל ב-‭- 2008‬ שהתאפיינה בצמיחה.
פגיעה בהכנסות הספקים

על רקע היריבות שהתעצמה בין יצרני המזון לרשתות השיווק במהלך השנה ומבוססת בעיקר על טענות להתנהגות כוחנית מצד שופרסל, הגישו לאחרונה הספקים בקשה להכריז על שופרסל כמונופול. אלא שמנתוני המכירות בשוק עולה כי למרות כל מהלכיה של שופרסל, כוחם של הספקים לא פחת בשיעור ניכר והם חולשים כיום על ‭55%‬ משוק המזון.

זאת בדומה למצב שהתקיים בשנים קודמות שבהן החזיקו הספקים הגדולים בשוק המזון ‭55.5%‬ אחוז ב‭2008-‬

ו‭% 56.1-‬ ב‭.2007-‬ היצרנים הגדולים בתחום טיפוח הבית התחזקו על חשבון הספקים הבינוניים והם מחזיקים כיום ב‭57.4%-‬ מהשוק לעומת ‭55.8%‬ אשתקד. 
בתוך כך, צפויים הספקים לספוג פגיעה בהכנסות בעקבות מבצעי ההנחות שצפויים להימשך ולהתעצם במהלך השנה הנוכחית. על פי נתוני סטורנקסט, בחודש ינואר נרשם שיא בירידת מחירים ברשתות השיווק, שנועדה ככל הנראה לעודד את המכירות עם פתיחת השנה החדשה.

ירידה במוצרי היוקרה

שנת המיתון ‭(2009)‬ הביאה לשינויים בהרגלי הצריכה בישראל ולירידה ברכישת מוצרי פרימיום. בין הקטגוריות שנפגעו מכך ניתן למנות את המים המועשרים, שהיוו לפני כשנתיים מנוע צמיחה לחברות המים המינרליים וירדו בכ‭.17.2%-‬

בנוסף, נפגעו מכירות הלחם הקל הארוז שהוחלף בלחמים זולים יותר ואיבד ‭.8.8%‬ פיצות, בורקסים ומוצרי בשר קופאים להכנה על האש שירדו ב‭.6.9%-‬ ותבשילים ותערובות מוכנות לבישול שירדו ב‭.6.6%-‬ הקטגוריה שספגה את הפגיעה הקשה ביותר היא הסוכריות הקשות שמכירותיהן ירדו ב‭.18.6%-‬

במקביל, חלה עלייה בצריכת מוצרים בסיסיים דוגמת גבינת קוטג' שעלתה בשיעור של ‭,11.2%‬ גבינה צהובה שעלתה ב‭,10.9%-‬ ביצים שעלו ב‭,12.2%-‬ ושימורי טונה שעלו ב‭.10.8%-‬ מוצרים אלו מהווים על פי סטורנקסט את הרכיבים של ארוחות הבוקר והערב הביתיות שתפסו את מקומן של ארוחות מוכנות ויקרות יותר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים