מנכ"ל H&M, קארל פרסון: "יש לנו כבוד עצום לשוק הישראלי"

בשיחה עם מעריב עסקים לקראת פתיחת הסניף הראשון בישראל, אומר מנכ"ל החברה כי מתחריו העיקריים יהיו קסטרו ופוקס. בחברה מקווים שההסתערות ההמונית על סניפי גאפ בתחילת השבוע תחזור על עצמה. הרשת תקים חמישה סניפים נוספים ברחבי הארץ תוך שנתיים ותביא את הקולקציה העולמית במלואה

פלורה צפובסקי, סטוקהולם | 24/2/2010 6:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בשנה החולפת, נכנסו אנשי האופנה בישראל לכוננות עם הודעה של ענקית האופנה ‭H&M‬ על פתיחת חנויות בישראל, וכעת נותרו ימים ספורים עד הפיכת התיאוריה למציאות עם פתיחת הסניף הראשון בקניון עזריאלי ב‭11-‬ במרץ.

מאז שהרשת השבדית הודיעה על הגעתה לארץ בקיץ האחרון, אלפי מעריצים נדרכו בציפייה. עם זאת, הבאזז וההתרגשות זרמו בעיקר בתקשורת ובאינטרנט, שם כבר מזמן קיימת קבוצת "פייסבוק" שכל תכליתה היא לסמן ל‭H&M-‬ שהיא רצויה כאן.

ללא שלטי חוצות, נראה שהרשת מתכננת לחדור לשוק הישראלי בצניעות וביעילות, לפחות אם לשפוט לפי הלוקיישנים המפתיעים יחסית שנבחרו לסניפים הראשונים. אחרי סניף עזריאלי שיהיה הסניף המרכזי , צפויה חברת האופנה לפתוח במהלך 2010 סניפים בקניון מלחה בירושלים ובגרנד קניון בחיפה וב‭,2011-‬ יוקמו חנויות בפתח תקווה (קניון אבנת), נתניה (קניון השרון) ורחובות (קניון רחובות).

לאור הכתבות הרבות בחודש האחרון בערוצים הכלכליים, המרכיבות "סלי קניות" ברשתות השונות ומנסות לברר כמה משתלמת תהיה הרשת, נראה כי הופעת הבכורה של מעוררת את סקרנותו של הצרכן הישראלי.
מתוך האתר
H&M - עוד מעט גם כאן מתוך האתר
מצפים להצלחה

מנכ"ל החברה, קארל פרסון, שנפגש עם משלחת העיתונאים הישראלית בסטוקהולם, מודע היטב לציפייה ולרמת העניין. "יש לנו כבוד עצום לשוק הישראלי", הדגיש פרסון במסיבת העיתונאים. "אנחנו יודעים שמדובר בקהל קונים עם מודעות גבוהה לאופנה ועם דרישות גבוהות, אבל אני מאמין שנצליח בישראל".

פרסון, אחת הדמויות הצעירות יותר בצמרת הקמעונות העולמית, מכהן כמנכ"ל החל מיולי ‭.2009‬ כמי שגדל בתוך ‭H&M‬ (סבו, ארלינג פרסון, הניח את הבסיס לחברה ב‭1947-‬ ואביו, סטפן, כיהן כמנכ"ל ‭H&M‬ בין השנים ‭,(1998-1982‬ הוא לא נבהל כשהמשלחת עימתה אותו עם הכישלונות של סטארבקס ובנטון בישראל והוא לא הרים גבה כשנדרש להגיב לסקנדל כאשר התקשורת האמריקאית חשפה כי סניף מסוים של הרשת בניו יורק חתך והשליך בגדים שלא נמכרו. "התקרית הזו עזרה להפנות את תשומת לבנו לנושא מאוד חשוב", הגיב בלאקוניות.

באופן דומה התייחס גם לסוגיות המתחרים. "מדובר בשוק תחרותי", הוא אמר בקור רוח, "גם עם חברות בינלאומיות כמו זארה ומנגו וגם עם מותגים מקומיים חזקים".

בין הרשתות המקומיות שיכולות להוות תחרות מונה פרסון את פוקס וקסטרו, בסניפיהן סביר שיבקר עם הגעתו לארץ להשקה. על גאפ, הרשת האמריקאית שהייתה כאן רגע אחד לפני האורחת מסקנדינביה, הוא מעיד: "זו רשת טובה מאוד".

פאר דארז', שאחראי

על פיתוח שיווקים חדשים ב‭,H&M-‬ כבר ביקר בישראל כמה פעמים ומחכה לראות כיצד הקהל הישראלי יגיב. "כשהגענו לארה"ב, אמרו לנו שהאמריקאים לא עומדים בתור. מה איתכם?", הוא מתעניין.

דארז' זכה לעבוד לצד ארלינג פרסון, האיש שהניח את היסודות לאווירה השיתופית והיצירתית עליה נציגי החברה נהנים לדבר. "סבא של קארל היה בחור כיפי מאוד. הוא תמיד אמר: "תנו לעובדים להביע את דעתם".

עוד סיפר דארז' כי האמריקאים התקשו לקבל את היעדר ההיררכיה הנוקשה והרוח היזמית, שנמנים על ערכי החברה ומוזכרים בכל קומוניקט מטעמה. "הם חושבים שלבוסים הגדולים יש את הרעיונות הכי גדולים", הוא מגחך.

אולם במקביל לתחושת המשפחתיות המצטיירת, המבנה של קבוצת ‭H&M‬ שחולשת על יותר מ‭2000-‬ סניפים ב‭35-‬ מדינות ומתנהלת מול כ‭700-‬ ספקים ברחבי העולם, מזכיר תשתית של מדינה קטנה. הפן הקפיטליסטי של המבנה מתבטא בהענקת כוח החלטה משמעותי למחזיקי המניות שנפגשים פעם בשנה כדי לדון במינויים בפאנל המנהלים.

פאנל המנהלים, בראשם יושב הראש, מנהל את הקבוצה בפועל בפיקוח צמוד של מבקרים שממונים על ידי מחזיקי המניות עצמם. לצד זה, כל המינויים נעשים באמצעות בחירות דמוקרטיות, כאשר פאנל המנהלים ממנה בתורו את מנהלי המדינות. כיאה למדינה שוויונית במיוחד, 7 מתוך 13 חברי הפאנל הן נשים. 

המיתון לא ממש הורגש

הגעתה של ‭H&M‬ לארץ היא חוליה נוספת בתהליך ההתרחבות של החברה. מלבד פתיחת סניפים נוספים כל שנה, שנת 2008 היתה משמעותית מאוד עבור החברה גם בתחום המיתוג העצמי. במהלך אותה השנה, רכשה קבוצת ‭H&M‬ את החברה הפרטית ‭AB FaBric Scandinavien‬ תחתיה נכללים מותג הג'ינסים המצליח ‭Cheap Monday‬ ורשתות הקז'ואל Monki ו‭.Weekday-‬

כמו כן השיקה החברה לפני כשנתיים את רשת הפרימיום COS המציעה קולקציות ביגוד מתוחכמות ואיכותיות במיוחד, וכן הקימה את ‭HOME&M H‬ המיועדת לכלי בית.

בעוד ש-2009 תיזכר בכלכלה העולמית כשנת מיתון, ב‭H&M-‬ הוא לא ממש הורגש ואשתקד פתחה החברה 250 סניפים נוספים, במקום 225 סניפים שתכננה לפתוח מראש. "ראינו במיתון הזדמנות טובה מכיוון שיותר לוקיישנים מוצלחים התפנו", סיפר פרסון.

יחד עם ישראל, 2010 תהיה השנה של דרום קוריאה, כאשר ב‭2009-‬ נפתחו הסניפים הראשונים בסין ולבנון באמצעות חברה זכיינית. ‭H&M‬ בחרו במשפחת חורש כזכיינית, וזו הקימה את החברה מאץ' ריטייל.

"עשינו רשימה של "בעד ונגד" ונפגשנו עם כמה וכמה זכיינים פוטנציאליים, אבל ברגע שפגשנו את משפחת חורש היה חיבור מצוין והבנו שזה הדבר הנכון לעשות", הסביר פרסון. "הם עשו עבודה נהדרת עם טויוטה. בזמנו, כאשר הכריזה החברה על בחירתה, הורמו לא מעט גבות מאחר שמשפחת חורש, שמשווקת בבלעדיות את רכבי טויוטה ולקסוס בארץ, לא היתה בין המועמדים המובילים לזיכיון ולא צוידה בניסיון המתבקש בתחום הקמעונות.

כאשר נשאל קארל פרסון כמה חופש פעולה יינתן לזכיינית, אמר כי ‭H&M‬ 'מצטיינת בהקשבה' וכי "הרעיון הכי טוב תמיד ינצח", והביע אמון במשפחה ובראייה העסקית שלה.

אנדרו חורש, נציג המשפחה ויו"ר "מאץ' ריטייל" אמר בסמוך להכרזה כי "אנו מלאי גאווה וחשים שזו זכות גדולה. . עם המגוון המלא של מוצריה אנו מצפים להפוך את ‭H&M‬ לשחקן מרכזי.

אז מה באמת יחכה לנו ברשת? בתחום המדיה והפרסום, למעט מספר התאמות צניעות בסניף הירושלמי, לא ייעשו שינויים משמעותיים במסעות הפרסום של הרשת, ונזכה לראות בדיוק את אותם הפוסטרים עליהם מביטים הקניינים בגרמניה, ארה"ב ושוודיה.

גם מבחינת הקולקציה, ‭80%‬ מההיצע שיגיע לסניפים בארץ יהיה זהה לפריסת הסניפים הבינלאומית, עם ‭20%‬ טווח תמרון במידות, כך שלקניינים הישראלים לא יהיה תפקיד משמעותי לפחות בהתחלה. בנוסף לאפשרות לאמץ סגנון גלובלי בדיוק כמו האירופאים והאמריקאים, הקונים הישראלים יקבלו שירות מצוות מוכרים ומנהלי חנויות שנשלח ל"מחנה אימונים" בן שלושה חודשים בגרמניה, השוק הכי גדול של ‭H&M‬ עד כה.

סניפי הרשת יכללו מחלקת נשים גדולה שתכלול את כל תת-המחלקות הקיימות, מחלקת גברים רחבת היקף, מתחם בגדי ילדים וכן ליים ה‭Divided-‬ שפונה לצעירים.

במקביל לשאר העולם, גם אצלנו תושק במהלך האביב מיני-קולקציה של סריגים, פרי של שיתוף הפעולה בין ‭H&M‬ למעצבת ה הצרפתייה סוניה ריקל. ליין הסריגים, שלא פוסח גם על מחלקת הילדים, הוא המשך לשיתוף הפעולה החורפי בין הרשת למעצבת הוותיקה, שהתמקד בהלבשה תחתונה. 

שיתוף הפעולה הוא חוליה נוספת בשרשרת ארוכה של פרויקטים המערבים מעצבים מהשורה הראשונה וסלבריטאים. בין שיתופי הפעולה הבולטים של הרשת בשנים האחרונות ניתן למצוא ליין רב-עונתי של מעצב העל הבריטי מתיו וויליאמסון, המעצבת ריי קוואקובו ולאחרונה, גם קולקציית הנעלה עם המעצב ג'ימי צ'ו שאזלה תוך פחות מ‭24-‬ שעות בארצות הברית.

יח''צ
המיתון לא ממש הורגש יח''צ
היסטריית גאפ תחזור?

עכשיו רק נותר לחכות ולראות מה יהיה גודל האפקט בישראל. מצד אחד, מדובר ברשת המציעה מגוון עצום של חומר גלם אופנתי, לעיתים קרובות עם עיצובים שונים מהרגיל לטרנדים העונתיים. מצד שני, לא מעט חובבי אופנה ישראלים, הביעו כבר חשש שפניה של החברה בארץ יזכו לתפנית, וכי היתרון של לרכוש פריטים אקסקלוסיביים של ‭H&M‬ מעבר לים ייעלם כליל.

אך בסופו של דבר, לנוכח ההיסטריה והתנועה הערה שנרשמו עם פתיחת הסניף השני של GAP ביום ראשון באותו קניון ממש, מתעוררת המחשבה שעבור הצרכן הישראלי, כל המרבה הרי זה משובח.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים