כל הסודות לפיץ' מעלית קטלני

זו עשויה להיות הזדמנות חייכם. אל תהרסו אותה. ה-Elevator pitch הוא השלב הראשון וההכרחי בגיוס משקיע. כך תנאמו במעלית

סוכנויות הידיעות | 7/2/2010 18:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"תן לי את הפיץ' שלך". הצהרה זו באה מספר שניות לפני שמשקיע פוטנציאלי ממקד את כל תשומת הלב שלו בכם. לכם, היזמים, זהו אור ירוק לשחרר את הכל על הרעיון המדהים שעומד לשנות את העולם. (ולהרוויח הון של כסף).

אבל, הצעה שלא מצליחה לתפוס באופן מיידי את תשומת הלב של המשקיע יכולה למנוע מהרעיון שלכם לראות אור יום - ללא קשר לאיכות האמיתית שלו. Business Isider ריכז את כל הטיפים החשובים, שיעזרו לכם להשיג את המטרה: פיץ' מעלית מושך ומשכנע יכול להיות חשוב באותה מידה כמו המוצר עצמו. אל תהרסו אותו.
משכו תשומת לב

משיכה מיידית של תשומת הלב של הקהל שלכם היא דבר שלא יסולא בפז. דניאל ואנוני, מנכ"ל "תחרות היזמות 100k" של MIT (הכוללת תחרות מיוחדת של פיץ' מעלית), אומר כי אין לזלזל בכוח של המרכיב הבידורי. 

ואנוני זוכר כיצד אחת הסטודנטיות, שהציעה פיץ' על טיפול חדש לסרטן הערמונית

שממזער את תופעות הלוואי הנגרמות מטיפולים אחרים, התחילה את הנאום שלה כך: "הריסון פורד כבר כמעט בן 70. זה לא יהיה חבל אם אינדיאנה ג'ונס לא יהיה מסוגל להעמיד אותו בסרט הבא שלו?". משיכת תשומת הלב, בגיבוי של מוצר מצוין, הוביל את הקהל לבחור בפיץ' שלה כטוב ביותר.

הצהירו על מטרת העל

יש להצהיר על מטרת העל בבהירות ובספציפיות, וזאת מבלי להיכנס לפרטים ארכניים. נייט ווסטמייר, ממייסדי וסמנכ"ל המוצרים של חברת AnyClip, משתף באסטרטגיה שלו לפיץ' של AnyClip: "אנחנו כמעט תמיד מתחילים בהצהרה על מטרת העל שלנו 'לאנדקס כל סרט שאי פעם נוצר כך שאנשים יהיו מסוגלים לחפש ולמצוא כל קטע מכל סרט'. באותו רגע, רוב האנשים מבינים את סדר הגודל והחשיבות של הפרויקט שלנו, כך שהעבודה שלנו הושלמה".

ציינו רק את הפרטים החשובים

אל תסבירו איך המוצר שלכם עובד ברמה הטכנית. עליכם לציין רק את הנקודות החשובות. בנתונים הסציפיים תוכל להתעסק לאחר שהמשקיע הביע עניין. "לעתים קרובות מדי אנשים מנסים לדחוס יותר מדי מידע למשך זמן קצר", אומר ווסטמייר. "פיץ' מעלית הוא למעשה האיזון שבין מידע ברור ועניין ספציפי. עליכם להיות מסוגלים להעביר מספיק מידע במשפט אחד או שניים, כדי שהאדם המקשיב ידע בדיוק מה אתם עושים ואם החברה שלכם מתאימה לאותו אדם. הוא או היא צפויים להמשיך לכוון את השיחה, עם שאלות ממוקדות על פרטי מידע נוספים".

מה מבדיל אתכם מהשאר?

אם המוצר שלכם חדש לחלוטין, הסבירו כיצד הוא ממלא צורך שקיים בשוק. אם אתם רק משפרים רעיון או מודל קיים, הסבירו כיצד אתם טובים יותר מהתחרות. בפוסט ב-BNet, רוברט פגליאריני, מחבר הספר "Your 8 Hours", אומר כי חייבת להיות לכם התשובה לשאלה "מה היתרון התחרותי שלכם?". עליכם להעביר באופן יעיל כיצד החברה שלכם שונה ומדוע יש לכם יתרון על המתחרים. ערוץ הפצה טוב יותר? שותפים מרכזיים? טכנולוגיה ייחודית?

הצטיידו במידע ספציפי ורלוונטי

הוכיחו את הגדולה של המוצר שלכם בעזרת נקודות מידע ספציפיות ורלוונטיות. למדו והכירו את המידע החשוב למשקיעים והציגו אותו. ווסטמייר אומר כי בנוגע ל-AnyClip, המנהלים של אולפני הקולנוע שואלים לעתים קרובות כיצד המוצר ישפיע על העסק שלהם. "אנחנו עונים להם במשפט בודד: 'כשמשתמשים יכולים לחלוק את הרגעים שהם הכי נלהבים לגביהם, ה-EST (המכירות האלקטרוניות, ע.ב.) עולות ב-X אחוזים'".

שמרו על פיץ' של פחות מ-60 שניות

המיקוד הממוצע של תשומת הלב של אדם מבוגר היא כ-8 שניות, לדברי ויקיפדיה. לאחר מכן "הסבירות גבוהה לכך שהאדם יביט לכיוון אחר, יחזור למשימה קודמת, או יחשוב על משהו אחר". משך הפיץ' שלכם לא צריך לעלות על דקה אחת. גם בתחרות ה-100k של MIT, המשתתפים קיבלו 60 שניות להציע את הפיץ' שלהם לקהל ולפאנל השופטים; הם לא הורשו להמשיך מעבר לזמן זה.

הציעו את עצמכם, לא את הרעיון שלכם

יעיל יותר לדבר על הכישרון של הצוות שלכם ועל מה שעשיתם כבר, מאשר לנסות להסביר קונספט מורכב. "המציאות היא שאין יותר חשיבות לרעיונות", כותב כריס דיקסון, ממייסדי Hunch ומשקיע פרטי בחברות סטארט-אפ מצליחות רבות. "מה שעליכם להיות באמת מרוכזים בו הוא בלהציג את עצמכם ואת הצוות שלכם. כשאתם עושים זאת, זכרו שסטארט-אפ הוא בעיקר על בנייה של משהו. הסיפור שעליכם לספר הוא הסיפור של מישהו שבנה דברים כל חייו ועכשיו צריך רק הון כדי להעלות את הכל לשלב הבא".

ביטחון, ביטחון, ביטחון

ואנוני מציין את נושא הביטחון כאחד הסודות החשובים ביותר לפיץ' קטלני. הביטחון שלכם במוצר (כל עוד הוא מגובה גם במציאות) הוא חיוני כדי לשכנע אחרים שהוא שווה את הזמן שלהם.

ביטחון מגיע מהרבה אימונים

אין הרבה דברים שהופכים מצגת למושלמת יותר מאימון, ופיץ' מצוין תמיד יכול להפוך לטוב יותר. למדו מהניסיון והמשוב, והתאימו עצמכם לשינויים במשימה או בתוכנית העסקית. "במשך הזמן, הקשיבו תמיד למשפטים שלדעתכם יהפכו את פיץ' המעלית שלכם לברור יותר. לאחר מכן נסו אותם. מדי פעם תרוויחו אם תתחילו מאפס, משום שהדברים תמיד משתנים: אתם, העסק שלכם, היעדים שלכם, והצרכים של הלקוחות שלכם", כך נכתב במאמר ב-DumbLittleMan.

רגע: לפני שבכלל מתחילים

אבל אולי הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות מתרחש אפילו לפני הפיץ' שלכם. כריס דיקסון טוען כי הדבר הטוב יותר שאפשר לעשות כדי להפוך את הפיץ' למוצלח הוא להפוך למעורבים בקהילת הסטארט-אפ לפני שמציעים אותו.

פעילות בדיונים ברשת, כתיבת תובנות מעמיקות בפוסטים בבלוג והשתתפות באירועים של קהילת הסטארט-אפ הקטנה יחסית, יכולים להשיג "נוכחות חזקה", שגוררת תשומת לב מצד משקיעים פוטנציאליים.

לדברי דיקסון, בניית יחסים באופן בלתי ישיר עם משקיעים (מבלי להציע להם פיץ') יעניקו לכם פלפטפורמה טובה יותר להצלחה. אם הם כבר מכבדים אתכם ויודעים מי אתם, הם צפויים להעניק לכם יותר תשומת לב כשסוף סוף תציעו את הפיץ' של העסק שלכם באופן רשמי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים