אפל לא תעשה את הג'וב(ס): ה-iPad אינו מסתמן כמציל תעשיית העיתונות

פרויקט מיוחד: למרות התקוות הגדולות, ה-iPad לא מציע בינתיים מודל ייחודי למכירת עיתונים. חובת ההוכחה נותרה בידי המו"לים

טל שניידר | 29/1/2010 10:31 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
למי שציפה השבוע כי חברת אפל תציג פתרון טכנולוגי חדיש, שיהווה קרש הצלה לתעשיית העיתונות והמגזינים בעולם, נכונה אכזבה. סטיב ג'ובס, "המשיח" מכת אפל, אבי האייפוד והאייפון, לא הציג שום דבר חדש שיכול לרגש את עסקי הפרינט הדועכים. העולם עובר לקריאה דיגיטלית - ואת זה כולם כבר יודעים.

אנשים קונים פחות עיתונים. העובדה שחברת אמזון מוכרת על גבי מכשיר הקינדל שלה עיתונים ומגזינים בפורמט דיגיטלי המותאם לקריאה - אפילו היא לא שינתה את הרגלי צריכת העיתונים בשנים האחרונות. מעטים האנשים שרכשו מנוי למגזין חדשות על גבי הקינדל. עד להודעה חדשה, החדשות הן באינטרנט ובחינם.

שוק קריאת הספרים הדיגיטלי תפח, הרבה בזכות הקינדל והמחירים האטרקטיביים שהציעה אמזון לרוכשי הספרים. אבל מרבית בעלי הקינדל לא מצאו לנכון להוציא כמה פרוטות ולרכוש עיתונים בקינדל - כאשר כל החדשות ארוזות היטב ברשת ומוגשות ללא תשלום.

ג'ובס אמנם העלה על הבמה לצדו בסן פרנסיסקו את סמנכ"ל הטכנולוגיה של הניו יורק טיימס, מרטין ניסנהולץ. האחרון סיפר על פיתוח אפליקציה מיוחדת וייעודית לאייפד, שתאפשר לרפרף ברזולוציה טובה בכתבות של הניו יורק טיימס, וגם ללחוץ על קטעי וידיאו או על מצגות של תמונות המלוות את הכתבה. ממש יפה. אלא שאת אותה אפליקציה בדיוק אפשר להשיג היום בחינם בכל אתרי החדשות.


רויטרס
iPad - את האפליקציה הייעודית, שתאפשר לרפרף ברזולוציה טובה בכתבות אפשר להשיג בחינם רויטרס
כוח תעשייתי עצום

שוק המגזינים היה עד לפני כמה שנים כוח תעשייתי עצום בארצות הברית, עם מגזין לכל תת-קטגוריה שאפשר להעלות על הדעת (מגזין מדעי לנערות, מגזין לעיצוב בתים מיניאטוריים ומגזין לגידול עצים יפניים ננסיים).‬ הוא גם משך הון מהמפרסמים בזכות פילוח מצוין של נושאים וגילאים - אלא שבתצוגה של ג'ובס הוא לא נכלל כלל.

אנשים לא נוהגים לקרוא כתבות ארוכות מהסוג הממלא את המגזינים, כשהם גולשים במחשב. אבל האם לצד "מדף הספרים" שהציגה אפל, ה-‭,iBook‬ יעמוד גם ‭Stand Newspaper‬ אמריקאי מסורתי, כך שאפשר יהיה לדפדף במגזין, לחוש את נייר הכרום ולצפות בתמונות של טובי הצלמים - אלה שעובדים כיום רק במגזינים הפוליטיים?

האמת היא שהיום מגזינים כמו טיים וניוזוויק מתקשים לשרוד.

"אנחנו מזמינים את המפתחים לפתח אפליקציות ל-‭,"iPad‬ אמר ג'ובס, "זה יכול להיות 'המרוץ לזהב החדש' עבור המפתחים‭."‬ משמעות דבריו ברורה כשמש: עיתונים שרוצים למכור תכנים מוזמנים לפתח אפליקציות תואמות iPad ולהחליט שהם גובים כסף עבור התכנים.

אגב, ה-iPad יתאים לשימוש באפליקציות שכבר פותחו עבור האייפון - כך שכל עיתון שקיים כיום באייפון לא יצטרך להשקיע בפיתוח נוסף כדי לאפשר לקוראים להמשיך לקרוא בו ב-‭.iPad‬ במקביל, ה-iPad מציע גלישה באיכות מצוינת ברשת הרגילה, שממילא מאפשרת כניסה לכל אתר חדשות מכל מקום בעולם.

רויטרס
iPad - קיוו שיעשה לעיתונות מה שעשה האייפוד לתעשיית המוסיקה רויטרס

לאחרונה הודיעו הניו יורק טיימס והוול סטריט ג'ורנל, שניים מהעיתונים החשובים בארצות הברית, כי הם פותחים במהלכים לגביית תשלום עבור החדשות ברשת. אפליקציית האייפון של הוול סטריט ג'ורנל, לדוגמה, מחייבת תשלום עבור תכנים; הניו יורק טיימס שוקל לגבות כסף עבור חלק מהתכנים ברשת וטרם חשף את כל תוכניותיו בעניין.

העבר מלמד שניסיונות אלה נכשלו: הניו יורק טיימס כבר ניסה לגבות כסף לפני כמה שנים - וכשל. בסופו של דבר התחרטו מנהלי העיתון ופתחו את התכנים ברשת לכולם. בישראל, לפני כמה שנים גבה אתר Ynet ממשתמשים שגלשו מחוץ לגבולות ישראל דמי שימוש חודשיים למשך תקופה קצרה. גם ניסיון זה כשל ובוטל. אבל הכל, כידוע, שאלה של עיתוי. מה שנכשל בעבר לא בהכרח ייכשל כעת.

כאשר חברת אפל הוציאה לשוק את תוכנת ה-iTunes בצמוד להשקת האייפוד בשנת ‭,2001‬ השתנה שוק מכירות המוזיקה בעולם. באמצעות ה-iTunes ניתן לשלם עבור כל שיר בנפרד - והקונספט של השקת אלבום עם עיצוב, עטיפה ומופע שילווה את השירים החדשים הפך מיותר.

הזמרים העדיפו להוציא את השירים אחד-אחד, להעלותם לרשת ולהרוויח מההורדות. אפל פגעה אנושות בחברות התקליטים הגדולות - והעניקה כוח רב לצרכנים. התקווה שמוצא דומה יימצא השבוע לצריכת התוכן של העיתונות ברשת התבדתה.

פרויקט ה-iPad המלא מתפרסם במוסף עסקים שישי

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים