לא מסוגלים לוותר על הפייסבוק? כנראה ש"ננעלתם טכנולוגית"
על פי רעיון "הנעילה הטכנולוגית", ככל שהחברה מאמצת יותר טכנולוגיה מסוימת, כך פוחתת הסבירות שיחליפו אותה. חברת המחקר Comscore סבורה כי פייסבוק, על 350 מיליון משתמשיה, הצליחה להשליך את המפתח לים
רבאסיו, חובבת הטכנולוגיה בת ה-21, אמנם נחרדת מהשינויים שנעשו באתר לאחרונה, אך היא אומרת כי היא ממשיכה לגלוש בפייסבוק בגלל עיקרון הנקרא "נעילה טכנולוגית". במילים אחרות, האתר הפך לחלק חיוני בחיים שלה.
"לדעתי פייסבוק הוא הסחורה המקוונת בעלת הערך הגדול ביותר נכון להיום, אפילו יותר מגוגל, משום שהוא ממקם עצמו כזהות האינטרנטית שלנו", אמרה רבאסיו."זה השם האמיתי שלך, החברים האמיתיים שלך, ובהנחה שהם יצליחו לצלוח את ביצת הפרטיות, הם צפויים להפוך לנקודת הכניסה האוטומטית שלכם אל עולם האינטרנט".
לדבריה. "אני חושבת שכמעט אפשר לטעון שהפייסבוק הוא המכשיר הנייד החדש. הוא הדבר החדש שאתה צריך לשמור איתו על קשר. הוא כמעט דרישה מחייבת של חיי החברה המודרניים".
"נעילה טכנולוגית" הוא הרעיון שככל שהחברה מאמצת יותר טכנולוגיה מסוימת, כך פוחתת הסבירות לכך שהמשתמשים יחליפו אותה. זוהי למשל הסיבה לכך שהמקלדת הנוכחית וסדר המקשים שלה, שתוכננה עוד ב-1870, עדיין משמשת את הסטנדרט, וזאת למרות פיתוחים של מספר דגמים הגיוניים אחרים.
נראה כי פייסבוק, עם יותר מ-100 מיליון משתמשים פעילים בארצות הברית ו-350 מיליון משתמשים בעולם, הצליחה להשיג נעילה טכנולוגית. כך לפחות לפי חברת מחקר השיווק Comscore.
בדצמבר, לדוגמה, רשמה פייסבוק קרוב ל-112 מיליון מבקרים ייחודיים בארצות הברית, בהשוואה ל-57 מיליון במייספייס ו-20 מיליון בטוויטר, לפי ComScore. גולשים גם מבלים
זמן רב יותר באתר של פייסבוק מבשאר אתרי הרשתות החברתיות.
"זה משהו שמזין את עצמו", טוען מנהל ComSrcore, אנדרו ליפסמן. "ככל שיותר אנשים מגיעים לרשת, כך הם הופכים ליותר מקשורים אחד לשני והופכים למעשה את מחיר העזיבה לגדול יותר. בנקודה מסוימת המספר הופך למסה קריטית, והופך את פתיחת הנעילה לקשה מאוד. לדעתי פייסבוק הגיעה לנקודה זו".
הספקנים עשויים לומר כי אותו טיעון נאמר בנוגע למייספייס לפני מספר שנים, כששלט ביד רמה באתרי הרשתות החברתיות, עד כדי כך, שמתבגר אמריקאי לא היה יכול להרשות לעצמו לחיות ברשת בלי חשבון מייספייס. אך חוקרי מגמות ברשת אומרים, כי אף על פי שמייספייס היה פופולרי מאוד, מעולם לא הגיע לשליטה העולמית של פייסבוק.
טים גרואלינג, פרופסור ללימודי תקשורת ב-UCLA, מסביר כי כיוון שניתן היה להצטרף לפייסבוק מבלי לעזוב את מייספייס, צעירים רבים החזיקו בחשבונות בשני האתרים, עד שמרכז הכובד עבר באיטיות לפייסבוק.
לדבריו, "מייספייס לא התמקד בהיבט של הרשת החברתית, ממנה היה נראה שהצעירים נהנים. הוא לא היה המכונה החברתית כמו פייסבוק".
גם גרולינג סבור כי עיקרון הנעילה חזק בפייסבוק ויקשה על אנשים לוותר על האתר. "זה אפשרי ויכול לקרות", הוא מודה, "אך המשתמש חייב לשלם מחיר גבוה בשביל העזיבה של האתר. זה משחק חסר סיכוי מצד הלקוחות נכון לעכשיו".
רבאסיו טוענת כי מלבד הנעילה הטכנולוגית, פייסבוק עשויה לאבד אותה באופן פוטנציאלי אם הוא ימשיך להטריד אותה, כפי שעשה כששינה את הגדרות הפרטיות של ברירת המחדל, והפך את התמונות לפומביות לפתע פתאום.
"כל חברות האינטרנט שאומרות שהן גילו איך לגרוף הון, שכחו ככל הנראה ש'גריפת הון' הוכחה בעבר כפעולה שבהכרח מובילה לחוסר כבוד לאיכות חוויית המשתמש", היא קובעת.

הרשת החברתית פייסבוק - אי אפשר בלעדיה
צילום אילוסטרציה: יונתן שאול







נא להמתין לטעינת התגובות




