ה-iPad: אכזבה או מהפכה נוספת?

למרות המחיר המפתיע וההצהרות המבטיחות, עדיין לא ברור כיצד מתבטאים היתרונות לכאורה של הטאבלט החדש של אפל על פני נטבוק קל וזול. מה שבטוח זה שבעוד חודשיים, כשהמכשיר יושק רשמית, שוב נראה תורי ענק משתרכים מחוץ לחנויות אפל

שגיא כהן | 28/1/2010 13:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"מכשיר קסום ומהפכני". כך כינה אתמול בערב סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, את האייפד (iPad) - מחשב הטאבלט החדש. החזון של ג'ובס הוא למלא את החלל הקיים, כהגדרתו, בין קטגורית המחשבים הניידים לבין הטלפונים חכמים.

לפי ג'ובס, הנטבוקים, מחשבים ניידים קטנים וזולים שהתיימרו להיות החוליה המקשרת הזו, אינם מוצלחים דיים. לפיכך, ה-iPad הוא זה שיוצר את הקטגוריה החדשה. מדובר במחשב לוח בגודל של 9.7 אינץ', עם הלוק האטרקטיבי והממשק החלק שאנו רגילים להם מאפל.

הוא מיועד בעיקר לגלישה ברשת, צפייה בתמונות וסרטים, קריאת ספרים, ניהול מסמכים ואפילו משחקים. ננסה לבדוק האם ה-iPad אכן עומד בציפיות האדירות שנרקמו סביבו, והאם הוא באמת יצליח במשימתו לבצע מהפכה בעולם המחשוב.
המחיר - הפתעה

ציפינו לקבל הפתעה אחת גדולה בהכרזה של אפל, אך מי שיער שההפתעה הזו תהיה דווקא המחיר. טווח מחירים של 500 דולר לדגם הבסיסי (זכרון בנפח GB 16 עם WiFi וללא חיבור סלולרי), ועד 829 דולר (GB 64 עם WiFi וחיבור סלולרי דור שלישי) - בהחלט נחשבים לתחרותיים ביחס לשוק הנטבוקים הזולים.

מחירי המחשבים הניידים של אפל -

המקבוק - רק מתחילים מ-1,000 דולר לחתיכה, כך שה-iPad יעזור לאפל להתקרב קצת יותר לשוק הרחב ולצרכנים רבים שנרתעו מהמחירים היקרים של מחשבי אפל.

המחיר הזול גם יאפשר לאפל להתחרות היטב מול הקינדל, קורא הספרים האלקטרוניים הפופולרי של אמזון. הקינדל אמנם יותר זול מה-iPad, אך גם הרבה, הרבה פחות מתקדם ממנו.

יתחרה בקינדל

לפני ההשקה, דומה היה כי גולת הכותרת האמיתית של ה-iPad תהיה המהפכה שהוא עשוי לחולל בשוק הספרים האלקטרוניים. אין ספק שהפוטנציאל קיים, אך היכולת של אפל להגשים את המטרה הזו מוטלת בספק.

הפוטנציאל הזה גלום בחנות הספרים האלקטרוניים החדשה iBooks. ספרים שלמים יוצעו להורדה בחנות זו במחיר של כ-10 דולר, כשהרעיון הוא להפוך את הספרים האלקטרוניים למוצר זול ונגיש, מהלך שכבר הצליח פעם אחת עם שירים וסרטים שמוצעים בחנות iTunes.

אך ההצלחה טמונה ביכולת של אייפד להפוך לקורא הספרים הטוב ביותר, כמו שהאייפוד הפך לנגן המוזיקה המועדף על ציבור ענק של צרכנים. התחרות הגדולה מגיעה  מכיוון הקינדל של אמזון, ולא בטוח שה-iPad עושה עבודה טובה יותר: לקינדל יש תצוגה מיוחדת שמדמה דיו אמיתי ובכך גורמת להרגשה כאילו קוראים ספר על גבי נייר ולא ממסך.

לעומתו, המסך של ה-iPad דומה לזה של מחשב רגיל. מדובר אמנם במסך ברמה גבוהה ביותר, אך לא ברור אם יהיה נוח לקרוא מהמסך ספרים ארוכים. תשובה לשאלה הזו נקבל רק אחרי שהצרכנים הראשונים ינסו לקרוא ספר של 400 עמודים ישירות מהמכשיר.

ההיבט העסקי

אפל הציגה גרסה חדשה ומלוטשת שלה לחבילת היישומים המשרדיים שלה, iWorks, עם ממשק מתקדם שמותאם במיוחד ל-iPad. באמצעות חבילה זו וגם עם לוח שנה, יומן אלקטרוני ויישום דואר אלקטרוני חדש, היא מתכוונת להיכנס חזק לשוק העסקי וגם לאקדמיה.

אפל רוצה שה-iPad יהיה המכשיר המועדף עבור עובדים בחברות, אנשי עסקים וסטודנטים. אך האם הם יעדיפו את ה-iPad, גאדג'ט יפה ומרשים ככל שיהיה, על פני נטבוק שימושי? קשה לדמיין סטודנט או איש עסקים שמקלידים מסמך טקסט ארוך על משטח בגודל 10 אינץ' שמונח על ברכיהם. אפל אמנם משיקה גם מקלדת מיוחדת המתחברת לאייפד - אך בכך היא פשוט הופכת אותו לנטבוק משוכלל במיוחד, ומוכיחה שאין לו יתרון אמיתי בתחום זה.

יח''צ
iPad - מתחרה ישיר בקינדל יח''צ
שוק מתכנתי האפליקציה כמרקחה

הבשורה המעניינת מאתמול היא שכמעט כל האפליקציות מה-App Store של אפל, שהיו מיועדות לאייפון ולאייפוד טאץ', יתאימו גם ל-iPad. זה מעניק לו נקודת פתיחה מרשימה ביותר, עם 140 אלף אפליקציות.

מתכנתי אפליקציות - זה הזמן שלכם. מעתה תהיה דרישה לאפליקציות יעודיות ל-iPad, הקשורות לקריאת ספרים, ניהול מסמכים או צפייה בסרטים. בנוסף, יש לצפות לאפליקציות שקשורות לתחומים מקצועיים שונים. זה אגב, הפוטנציאל להפוך את ה-iPad למכשיר רב-תחומי באמת: תארו לכם למשל רופאים שמסתובבים עם ה-iPad בבתי חולים עם כל המידע הרפואי של המטופלים בידיהם.

וידאו, מוזיקה ומשחקים

לפי הנתונים של אפל, הסוללה של ה-iPad אמורה להספיק ל-10 שעות עבודה ללא טעינה, הרבה יותר מרוב הלפטופים. זהו מאפיין חשוב ביותר, כך נוכל באמת להשתמש בו כמכשיר מדיה נייד אמיתי.

לפי ההדגמה אתמול, אפל שמה דגש גדול על משחקים. אפילו EA, ענקית המשחקים, גוייסה כדי להציג את הגרסה "האייפדית" של משחק המירוצים הפופולרי "Need For Speed". אך סביר להניח שזה יישאר מאפיין משני ב-iPad, שכן גיימרים מושבעים יעדיפו מן הסתם קונסולות משחק יעודיות כמו PSP של סוני או Nintendo DS.

GDGT
ה-iPad עם משחק מירוצים GDGT
בולטים בהיעדרם

ל-iPad לא יהיה מולטי-טאסקינג. כלומר הוא לא יוכל להריץ מספר אפליקציות בו זמנית. מאכזב מאוד, אחרי שביקורת רבה הוטחה בנושא זה באייפון. בנוסף, גם תמיכה בפלאש נעדרת - דבר שיגביל צפייה באתרי אינטרנט מסוימים. ולמרות השמועות, גם מצלמה לא תהיה. מצד שני, צריך להשאיר משהו ל-iPad 2, לא?.

מתי מגיע לארץ?

שאלת השאלות עכשיו היא לגבי ישראל - האם ה-iPad יגיע אלינו במהירות, או שאפל שוב תשים עלינו פס כפי שהיה עם האייפון שהגיע לארץ רק שנתיים וחצי לאחר השקתו בארה"ב. ייתכן שיש סיבה להיות אופטימיים, שכן הפעם iDigital, החנות הרשמית של אפל בישראל, תוכל לשווק את המכשיר בארץ גם בלי הסכמים עם המפעילות הסלולריות.

שאלת תו המחיר בארץ נותרת פתוחה. בחנות iDigital, מקבוק בסיסי עולה כ-6,300 שקל - בהשוואה ל-1,000 דולר בארה"ב. מה זה אומר? שכנראה לא תוכלו להשיג iPad בפחות מ-3,000 שקל. בהשוואה לשוק הנטבוקים בארץ, בהנחה שזוהי הנישה המתחרה של ה-iPad, מדובר במחיר סביר.

עוד דבר שלא יעשה עלייה בקרוב הוא חנות הספרים. ה-iBooks לא תהיה זמינה מחוץ לארצות הברית, כך שקחו בחשבון שגם בהמשך תצטרכו לקחת אתכם לשירותים רק ספר מסורתי מנייר.

השורה התחתונה

למרות היותו מכשיר מתקדם ומרשים, לא מדובר בפריצת דרך טכנולוגית. הממשק הנוח, מסך המגע והאפליקציות - את כל אלה אנו כבר מכירים. מצד שני, עם כל הכבוד לקינדל או לטאבלטים מחברות אחרות, זהו מוצר מיוחד במינו, ואין דומה לו בשוק וכנראה שגם לא יהיה בקרוב.

יש שיאמרו כי ה-iPad הוא אייפוד טאץ' מוגדל ותו לא. מולם, יש שיטענו שהערך המוסף האמיתי שלו הוא במה שמסביב: קריאת ספרים, אפליקציות, ניהול המסמכים, צפייה בסרטים, גלישה באינטרנט. מה שבטוח, לזה אפל מכוונת, ולכך התכוון סטיב ג'ובס כשהכריז שה-iPad הוא הקטגוריה השלישית שניצבת בין טלפון נייד למחשב נייד. נראה שהוא באמת מאמין בזה.

השאלה אם גם אנחנו נאמין בזה. בכל מה שקשור במדיה ומשחקים - עדיין לא ברור כיצד מתבטאים היתרונות לכאורה של ה-iPad על פני נטבוק קל וזול. הטאבלט של אפל אמנם יכול לחולל שינוי בשוק הספרים הדיגיטליים - אם גם כאן יש לו חסרונות מול קוראים אלקטרוניים אחרים בשוק.

ה-iPad עשוי להפוך למכשיר רב תחומי בזכות אפליקציות חדשות, אך לא ברור אם זה הופך אותו לקטגוריה שלישית בפני עצמו, בעל ערך מוסף שיגרום לאנשים לקנות אותו בנוסף ללפטופ ולסלולרי. אך בסופו של יום ולמרות הכל, דבר אחד בטוח: אחרי ההשקה בעוד חודשיים, שוב נראה תורים ארוכים משתרכים מול חנויות אפל.

להמשך דיון בנושא היכנסו לפורום iPod ו-iPhone

לעדכונים שוטפים על טכנולוגיה, עקבו אחרינו בפייסבוק, בטוויטר או ב-RSS.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים