חברה ישראלית תספק שירותי שמאות ללוויינים

למרות התדמית האפרורית, חברה ישראלית חדשה הצליחה למצוא תחום יצירתי במיוחד בענף השמאות: ביטוח לווייני חלל

אלכס דורון | 21/1/2010 18:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
השמאים וסוכני הביטוח סובלים אולי מתדמית אפורה - אבל מתברר שאל המלתחה המוכרת הסוכנים יכולים להוסיף גם חליפות חלל. חברה ישראלית חדשה בשם ספייסיאליסט, מתחילה להעניק לראשונה שירותי ייעוץ ושמאות לחברות הביטוח העולמיות המבטחות לוויינים מסחריים. מאחורי המיזם עומדים שלושה מהנדסי חלל מהתעשייה האווירית: ד"ר רז טמיר, מידד פריינטא ומאיה גליקמן.

החברה תיחשף לראשונה בכנס החלל הבינלאומי עלנשם אילן רמון, שיתקיים בשבוע הבא בהרצליה ושבו יוצגו, בין השאר, מיזמים כלכליים חדשניים בתחום החלל האזרחי. לכנס אמור להגיע ראש נאס"א, צ'רלס בולדן.

ספייסיאליסט החלה לשתף פעולה בתחום עם ‭,Satec‬ ענקית ביטוח איטלקית-בריטית המבטחת אניות, מכולות, יאכטות וגם לווייני צילום ותקשורת. שמאות לנזקי לוויינים היא תחום חדש בעולם הביטוח, מורכב הרבה יותר משוק הרכב.

הלווין הישראלי עמוס
הלווין הישראלי עמוס israel aircraft industries ltd
בחברה מסבירים כי פרמיית הביטוח בענף נקבעת לכל לוויין בנפרד, והיא כוללת את עלות הלוויין ואת עלות השיגור.

בממוצע, מדובר בפרמיה בסך 4-2 מיליון דולר ללוויין ששיגורו כרוך בהוצאות בהיקף 200 מיליון דולר, כאשר לוויני התקשורת הגדולים מגיעים אף לעלות שיגור כפולה.

מדי שנה משוגרים לחלל כ-20 לווייני צילום ו-30 לווייני תקשורת אזרחיים ומסחריים, ובשנים הקרובות צפוי גידול משמעותי בתחום.

פרמיית הביטוח
חלה על יצרני הלוויינים. ב-2009 הרוויחו חברות הביטוח המעטות הפועלות בתחום כמיליארד דולר, בין השאר משום שמספר התאונות והתקלות בלוויינים ירד בעשור האחרון.

כאשר יצרן לוויינים מבטח לוויין שבנה ונערך לשיגורו, הוא מזמין, יחד עם הגורם המסחרי שרכש אותו, נציגי חברות ביטוח גדולות כמו ‭,AIG‬ סוויסטאינשורנס, וסאט טק ל"רודנשואו",‬ מציג את הלוויין ואת תכנונו ובנייתו. בשלב זה כל חברה מציעה איזה חלק בלוויין תהיה מוכנה לבטח. 4-3 חברות מתחלקות בסיכון, וקובעות את שיעורי הפרמיה שמגיעים ל-‭18%‬-‭12%‬ מתחשיב הפרויקט ועלות המשימה.

"התחרות בנושא החדש היא בין חברות הביטוח" מסביר פריינטא. לדבריו, "מספר השחקנים בתעשיית הלוויינים מצומצם והרווח לחברות הביטוח גדול מאוד, עקב מיעוט התאונות. במקרה של תקלה, נזק ותאונה - היצרן או בעלי הלוויין מגיש תביעה לחברת הביטוח, אלא שזו מסתמכת על נתונים שהיצרן מספק לה, וזה מצב אנומלי".‬

 לגומחה זאת נכנסת עתה לראשונה החברה הישראלית, שתציע שירותי ייעוץ ושמאות על בסיס הידע ההנדסי המעמיק לשם הערכת הסיבות לנזקים - למשל תכנון שגוי, ליקויים בבנייה, מקור התקלה, ואם קיים אלמנט אנושי. "כל אלו אינם עומדים עתה לרשות חברות הביטוח. בעתיד נבחן כניסה לעסקי הביטוח עצמם", מסר פריינטא.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים