חיים ממיתון למיתון
שני מיתונים אחרי: בדקנו על אילו מוצרים אנחנו מוותרים כשמתחילים הקשיים - ומה אנחנו רצים לקנות כשהמיתון נגמר
במהלך שנת ,2009 אשר נחשבה לשנת מיתון במשק, הוצאות הצרכנים הישראליים על מוצרי מותרות ירדו באופן משמעותי. כך למשל, הוצאות הישראלים על רכישות כלי רכב צנחו ריאלית ב-19% בשנת ,2009 רכישות רהיטים ירדו ב-8.5% ורכישות מוצרי חשמל ירדו ב-.9%
מנגד, גם בשנה שעברה עלתה צריכת מוצרים בסיסיים. הוצאות הישראלים לרכישת מזון, משקאות וטבק עלו ב-,5% רכישות הלבשה והנעלה גדלו אשתקד ב-,3.5% הוצאות דלק, חשמל ומים גדלו ב-5.3% והוצאות שכר דירה ב-2.5%.
מגמה זו מתאימה להתנהגות הצרכן הישראלי גם בימי מיתון קודמים. בתחילת ,2003 שבמהלכה החל המשק להתאושש מהמיתון העמוק הקודם, נרשמה ירידה של 5% ברכישת מכשירי חשמל לעומת תחילת .2002
רכישת המכוניות צנחה בשנה זו ב-,20% ורכישות הרהיטים צנחו ב-.7.2%
בשנים 2004-,2008 שבמהלכן המשק עבר ממיתון עמוק לצמיחה גבוהה במיוחד, הציבור חזר לרכוש מוצרי מותרות - ובגדול. רכישות מכשירי החשמל זינקו ב-90%, רכישות המכוניות עלו ב-80% וגם רכישות הרהיטים זינקו ב-.25%
רכישות המוצרים הבסיסיים, לעומת זאת, עלו גם בימי הגאות וגם בימי השפל. רכישות המזון עלו ב-2% בימי המיתון של 2003 וב-16.7% בשנים 2004-,2008 שבהן המשק צמח. רכישות הלבשה והנעלה עלו ב-1.2% ב-2003 וב-30.4% בשנים 2004-.2008 רכישות הדלק עלו ב-0.2% ב-2003 וב-14.1% בשנים 2004-.2008
בסך הכל בתוך 7 שנים נרשם זינוק ריאלי של 34% בשווי הצריכה הפרטית בישראל - רכישות מוצרי חשמל זינקו ב-90% ורכישות רכב ב-.50% כמו כן נרשם זינוק ריאלי של 37% ברכישות הלבשה והנעלה, 25% במזון, משקאות וטבק ו-23% ברכישות של דלק, חשמל מים וכן בשכר דירה ו-14% ברכישת רהיטים.







נא להמתין לטעינת התגובות




