"נבטל את הזיכוי על מוצרים כששופרסל תפקיע הסדרנות"
הספקים לא מרימים ידיים בקרב על סידור המדפים: נגלגל את עמלת הסידור אל הצרכנים. שופרסל: "הספקים יוצרים מונופול בכסות של איגוד מקצועי"
לדברי גורם בכיר בענף: "אם שופרסל רוצה לתקן את מה שהיא מכנה 'העיוות ההיסטורי', שתתכבד ותעשה זאת עד הסוף, ולא רק בחלקים שנוח לה".
בשיטה הנהוגה כיום, מבצעות הסדרניות את הזמנת הסחורה מהספקים, בהתאם למלאי הקיים בסניפים. הסדרניות מקבלות את משכורתן מהספקים - ונוכח העובדה שגורם מטעמם מבצע את ההזמנה לרשת, מאפשרים הספקים לרשת להחזיר מוצרים מסיבות שונות ולהזדכות עליהם.
לשיטתם, אם תופקע כעת האחריות על הזמנת הסחורה מידי הסדרניות, הרי שאין כל סיבה שהספקים יאפשרו לרשת להחזיר מוצרים שהוזמנו בכמות גדולה מדי, או לא נמכרו מסיבות אחרות שאינן תלויות בטיבם. עוד מוסיפים הספקים כי דרישות מוגזמות מצד שופרסל בגין סידור המדפים יביאו לעליית מחירים לצרכנים.
"אם היום סידור המדף עולה לספק כ-1.5%-3% ממחזור המכירות שלו - וכעת דורשים בשופרסל עמלה בגובה 3%-5% - ברור לכל שהדבר יגרור עליית מחיר בשיעור ההפרש שנוצר, שכן הספקים לא יספגו זאת", אומר ספק גדול.
עוד מוסיפים הספקים, כי העברת הסדרנות אמורה להוזיל את עלויות סידור המדף, שכן סדרנית של הספק מועסקת ב-50%-70% משרה, בהתאם לכמות הקטגוריות שבהן פועל כל ספק. זאת בעוד שבשופרסל תועסק הסדרנית במשרה מלאה, שכן לא תהיה קשורה למותגים מסוימים, אלא תעבור מקטגוריה אחת לאחרת, בהתאם לצורך בסניף, ולכן תהיה יעילה יותר.
בשופרסל דוחים את הטענות ומצהירים כי יגבו עמלה בגין הסדרנות בדיוק לפי עלותה בפועל. "ערכנו תחשיב מדויק המתבסס, בין היתר, על סוג הקטגוריה ועל סוג המוצר, ובהתאם לכך ביססנו את דרישותינו. כעת נותר לנהל מו"מ ולהגיע להבנה", מסר מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז. יו"ר שופרסל רפי ביסקר הוסיף, כי "זה לא יעלה להם כפול וגם לא 50% יותר מכפי שעולה להם היום. מי שאומר שעולה לו 1.5% זה מי שמסדר את המדף פעם בשבוע למשך שעה, וזה לא משהו שמקובל עלינו".
עם זאת, בשופרסל איבדו את הסבלנות למתקפות האנונימיות של ספקי המזון ומשיבים מלחמה. יו"ר שופרסל יצא אתמול בדברים חריפים נגד התנהלות הספקים: "הספקים הגדולים יושבים סביב שולחן עגול, ובכסות של איגוד מקצועי יוצרים מונופול וקרטל ברור עם החלטות מתואמות. אני לא מעז לדמיין מה היה קורה אם היה מוקם איגוד לקמעונאים. אני לא ניגש להגיד שלום לדודי ויסמן באירועים, מחשש שיגידו שדיברנו, בעוד הם נפגשים על בסיס קבוע ומתאמים מהלכים. את זה צריך לבדוק, לא את שופרסל".
אחרי שנמנעו לאורך זמן מהתייחסות רשמית לטענות הספקים, החליטו בשופרסל להציג את עמדתם באותו יום שבו יצאה לדרך הסדרנות העצמית ב-32 סניפי "שופרסל שלי".
בשופרסל מסבירים
בהזדמנות זאת הודפים בשופרסל את טענות הספקים כפי שהושמעו בכלי התקשרות: "יש לנו תכתובות שמראות כי הזמנו את הספקים לנהל את התהליך בשיתוף פעולה ובאחריות חברתית". לטענת ביסקר, הספקים לא האמינו שהמהלך יקרה ולכן לא נערכו כראוי, וברגע שראו שבשופרסל מממשים את תוכניתם, ניסו לבלבל את היוצרות והשתמשו בעובדים באופן ציני.
בהתייחסו לכוונת הספקים לאגד את הסדרניות להאשמת בעלי שופרסל, נוחי דנקנר, בחוסר רגישות חברתית, משיב ביסקר: "אי.די.בי ונוחי לא זקוקים לתעודת הכשר מהספקים לרגישות החברתית שלהם. הם אלה שקלטו את כל עובדי קלאבמרקט ושילבו אותם בהסכמים הקיבוציים המגנים עליהם. שייצאו מהביצה שלהם, כל האנונימיות הזאת נועדה להכשיל את המהלך ששם סוף לנוחות שהיתה לספקים בשליטה, מפס הייצור ועד הצרכן. כנראה שכדי להגן על כך, כל הדרכים כשרות".