חג המולד 2009: סערת קניות מזן אחר

שתיים לפנות בוקר, ניו-יורק, ערב חג המולד. עשרות בובות ברבי על הרצפה, מדפים ריקים ומוכרים מותשים. על רקע הדיבורים על היציאה מהמשבר, כולם ציפו שהאמריקאים יחזרו לשגרה - כלומר לטירוף הקניות של חג המולד. אך אז הגיעה סופת השלגים

צח יוקד | 25/12/2009 8:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יומיים לפני חג המולד קדחת הקניות בארה"ב מגיעה לנקודת רתיחה. מבצעים של הרגע האחרון, מרכזי קניות עמוסים, חניונים מלאים עד אפס מקום, מיליארדי דולרים שמחכים על מדפי החנויות, ורשתות גדולות שפותחות את שעריהן 24 שעות ביממה. כי למה לקנות בשמונה בערב מה שאפשר לקנות בארבע לפנות בוקר?

אחת וחצי בלילה, יום שלישי. פחות מיומיים לפני חג המולד. מאות בתים מקושטים לקראת החג הם אולי מחזה שובה עין, אלא שגם הם לא יכולים להקל את פגעי הטמפרטורה, שצונחת לארבע מעלות מתחת לאפס באותה שעה של הלילה.
הסחורה מוכנה, הלקוחות לא
הסחורה מוכנה, הלקוחות לא SXC
   
פניה של המוכרת בכניסה לסניף "טויס אר אס" בג'רסי סיטי שבניו-ג'רסי - כפני המשבר. לאה מותשת ובעיקר מקווה לימים טובים יותר. פעם אחר פעם הרשת מתגאה בשעות הפתיחה הבלתי קונבנציונליות לקראת החגים: 24 שעות ביממה, מראשון ועד חמישי.

עשרות עובדים מתרוצצים בין השורות, מנסים לשקם את הסניף מנזקי היום. אני חולף על פניהם כרואה ואינו נראה. איש לא טורח לגשת אליי, מרביתם נמנעים מכל סוג של קשר עין, חוששים פן אבקש את עזרתם.

באגף הברביות בוקה ומבולקה. עשרות בובות פזורות על הרצפה, מדפים ריקים למחצה, קופסאות פתוחות - זכר לטירוף הקניות הגדול שעבר על החנות באותו יום. בלגן לא פחות גדול אפשר למצוא באגף האופניים, וכך גם באגף המצעים.

את הלקוחות, לעומת זאת, אפשר לספור על כף יד אחת. סינתיה היא אחת מהן, מלצרית בת 27 שהגיעה לסניף בתום משמרת ערב. 4.60 דולרים לשעה היא מרוויחה, לא כולל טיפים - שכר המינימום בארה"ב למלצרים ‏(בניגוד לארץ, בארה"ב יש הבדל בין שכר המינימום הכללי - 7.25 דולרים לשעה - לבין זה של מלצרים, המקבלים טיפים‏).

על עגלת הקניות שלה פסנתר פלסטיק ורוד, כמה ברביות, חליפות ילדים, נינטנדו ובובת Zhu Zhu אחת, המרעננת הרשמית של עונת החגים הנוכחית. "השנה הקצבתי לכל הסיפור 400 דולר", היא אומרת.

כמה הקצבת בשנה שעברה? "כמעט 1,000 דולר. אבל היתה שנה קשה - פחות אנשים אוכלים בחוץ, פחות לקוחות באים למסעדה, ומי שמגיע מזמין בפחות כסף ולכן משאיר טיפ נמוך יותר. פעם הייתי קונה בלי לחשוב פעמיים. היום אני בודקת כל דבר שבע פעמים, מחפשת מבצעים, בודקת באינטרנט וגוזרת קופונים מכל עיתון אפשרי".

"לא הראו הערכה"

20 דקות נסיעה ועשרה ק"מ מערבה, בסניף המרכזי של רשת "מייסיז" בעיר המצב לא שונה. עובדי החנות - שאומרת כולה חג ועשרות עצי אשוח מקשטים אותה, אשר צבעה האדום משתלב היטב עם דמותו של סנטה, וברקע שלה לא מפסיקים להתנגן גם בלילה שירי חג דביקים - מקבלים אותי בחוסר חשק מופגן.

זמן מבצע: באגף התכשיטים ההנחות גדולות במיוחד
זמן מבצע: באגף התכשיטים ההנחות גדולות במיוחד צילום ארכיון: רויטרס

"מייסיז", שמציפה את כלי התקשורת בפרסומות המבשרות על פתיחת החנות 24 שעות ברציפות, מתייחסת לבואי בשתיים לפנות בוקר כאל כהן בבית קברות; ובעיקר כאל מי שמפריע לעובדים לסדר את המקום לקראת יום רביעי הגדול, היום האחרון לפני חג המולד.

ברקע אפשר להבחין בכמה לקוחות אחרונים שעוזבים את המקום. המוכרים, לעומת זאת, עסוקים בשלהם ואיש לא ניגש להציע לי עזרה.

על רקע זה בולט בנוכחותו ג'ואי מוראנט, תושב העיר בשנות ה-60 המאוחרות לחייו, נגן ג'אז ומדריך לאומנויות לחימה, שהגיע עם אשתו בחיפוש אחר נעליים. האיש האחרון שהייתם מצפים שיגדיר את ישראל "הבית השני שלי".

רק לפני חודש הוא חזר מפסטיבל הג'אז באשדוד, ובשנה שעברה ניגן באילת. בשנים האחרונות ביקר בארץ עשרות פעמים. "השנה החלטתי שאני לא קונה מתנות לחג", הוא מצהיר, "בשנה שעברה קניתי מתנות ב-1,500 דולר:
שוקולדים, תכשיטים, שעונים. פינקתי לא מעט נשים - מלצריות במועדונים שאני מנגן בהם, נשים שעבדו איתי".

מה השתנה? "הן לא הראו הערכה", הוא אומר בעלבון, "ולא לבשו את מה שקניתי להן. אז השנה החלטתי שאני לא קונה כלום".

מה הוא עושה שם בשתיים לפנות בוקר? "למה לא? חזרתי מהופעה, הייתי צריך נעליים וידעתי שזה הזמן הכי טוב לתפוס מבצעים". כרגע יש הנחה של 50% על מרבית הנעליים בחנות, ומספרים דומים אפשר למצוא על מרבית עגלות הבגדים.

באגף התכשיטים ההנחות גדולות במיוחד, בשיעור 70%-80%: שרשרת זהב 14 קראט משובצת ביהלומים במשקל כולל של חצי קראט עולה 399 דולר, לעומת 900 דולר; טבעת מזהב לבן 14 קראט, משובצת בחצי קראט של יהלומים, עולה גם היא 399 דולר, לעומת 1,235 דולר.

לכך יש להוסיף הנחה של 15% בקופונים, המופצים בימים האחרונים כמעט בכל העיתונים.

מתנחמים באינטרנט

חנויות ריקות בשתיים לפנות בוקר יותר משהן מדד לכוח הקנייה של הציבור האמריקאי, הן הוכחה לכך שגם בשיאו של טירוף הקניות לחג - האמריקאים יודעים לשים גבולות.

הצד החיובי של הכריסמס: עלייה של 13% במכירות באינטרנט
הצד החיובי של הכריסמס: עלייה של 13% במכירות באינטרנט  אנדרס קרוסברג, U.S. Newswire

ברקע מתרבים הסקרים וההערכות של כלכלנים, אשר מנסים לשער מה יעשו השנה אזרחי ארה"ב.

על רקע המשבר הכלכלי האחרון הפכו הקניות לחג ללא פחות ממבחן לחוסנה הלאומי של המדינה, שאם יש דבר שהיא יודעת לעשות זה קניות לחג.

נתוני הפתיחה השנה דווקא היו מעודדים: ניצנים ראשונים של יציאה מהמשבר נראו לאחרונה בארה"ב, ואחרי נפילת הקניות הגדולה בשנה שעברה, התחושה הרווחת היתה שחוזרים לשפיות - קרי, לטירוף הקניות הידוע של חג המולד.

הטירוף הזה אמור לעלות לאזרח הפרטי, לפי הסקר האחרון של מכון "גאלופ", 744 דולר בממוצע ולהזרים מאות מיליארדי דולרים למשק האמריקאי. אלא שאז הגיעה סופת השלגים של סוף השבוע האחרון, אחת הקשות שידע החוף המזרחי בשנים האחרונות, ושיבשה הכל.

לנו הישראלים, שרובנו פוגשים שלג פעם אחת בשנה על פסגות החרמון, יש משהו קסום בפתיתי השלג הצחים על רקע ניגון הפעמונים המסורתי ותאורת חג המולד עוצרת הנשימה.

אלא שבמציאות, בניגוד למה שרואים ב"חברים", אין שום דבר רומנטי בעשרות סנטימטרים של שלג מהול בבוץ, בפיח של מכוניות ובסוליות נעליים, שגם ארבעה ימים לאחר הסופה הגדולה ממשיך לחסום את רוב רחובות ניו-יורק והאזור.

לסוחרים המקומיים היוותה הסופה האחרונה מכה קשה במיוחד. "שבת הגדולה", כך ניתן לכנות ברוח המסורת היהודית את השבת האחרונה שלפני חג המולד - היום שלקראתו נושאים מיליוני סוחרים את עיניהם ושנחשב באופן מסורתי ליום הקניות העמוס ביותר בשנה.

8.7 מיליארד דולר ביום אחד של קניות בזבזו אזרחי ארה"ב בשנת 2007, עת היתה הבועה הכלכלית המקומית בשיאה. שנה לאחר מכן ובצל המשבר הכלכלי ירד הסכום ל-7.9 מיליארד דולר. השנה, בניגוד לציפיות ובעקבות מזג האוויר הסוער, חלה ירידה נוספת של 12.4% בשבת שלפני חג המולד לעומת השנה שעברה.

במספרים: 6.9 מיליארד דולר בלבד של קניות - הצניחה הגדולה ביותר מאז החל מכון המחקר הכלכלי Shopper Trak לעקוב אחר הרגלי הצריכה של האמריקאים בתקופת החגים.

במדינות החוף המזרחי, שם הכתה הסופה בעוצמה הרבה ביותר, היתה הירידה גדולה במיוחד ועמדה על 17% לעומת השנה שעברה. "אמא טבע לא עשתה חסד עם הסוחרים וגרמה לירידה הגדולה ביותר מאז 2002", הדגיש ביל מרטין, מייסד המכון.

זאת ועוד: מתברר שהמשבר הכלכלי האחרון שינה את הרגלי הצריכה של האמריקאים, שבניגוד לשנים עברו, החליטו להמתין עם מרבית הקניות לשבוע האחרון בתקווה לנצל עד תום את מבצעי הדקה ה-90.

מחפשים אחר מבצעי הרגע האחרון
מחפשים אחר מבצעי הרגע האחרון צילום ארכיון: רויטרס
 

סקר שערך בשבוע שעבר איגוד המסחר האמריקאי מצא, כי עשרה ימים לפני חג המולד השלים האזרח האמריקאי הממוצע 46.7% בלבד ממסע הקניות שלו לחג - ירידה של עשרה אחוז לעומת השנה שעברה.

עוד קבע הסקר כי 42 מיליון אמריקאים לא החלו כלל את הקניות לחג, לעומת 8.6% בלבד שדיווחו כי הקניות כבר מאחוריהם - הוכחה נוספת לחיפוש אחר מבצעי הרגע האחרון.

"חג המולד של השנה שעברה היה הקשה ביותר ב-40 שנה, והשנה המצב עד כה קשה אף יותר", הסביר בראשית השבוע האוורד דווידוביץ', מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי דווידוביץ' ושות', והדגיש כי "גורל עונת הקניות כולה תלוי בשני הימים האחרונים שלפני חג המולד". בסך הכל ירדו המכירות לחג בשבוע שעבר ב-1.2% לעומת השנה שעברה.

אולם הירידה בקניות לחג לא ממש צריכה להפתיע, אם מביאים בחשבון את הירידה בכושר הקנייה של הציבור האמריקאי בחודש האחרון. סקר מיוחד של מכון "גאלופ" מצא, כי הסכום הכולל שהוציא האזרח האמריקאי בשלושת השבועות האחרונים על אוכל, דלק וקניות נמוך ביותר מ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

73 דולר - זה הסכום היומי שבזבז האזרח האמריקאי הממוצע בשבוע שעבר, ירידה של שני דולרים לעומת השבוע שקדם לו וחשוב עוד יותר - צניחה של 22% בהשוואה לשנה שעברה, אז עמד הסכום על 94 דולר ליום.

מי שבכל זאת יחפש את הצד החיובי של הסיפור יכול למצוא אותו בעלייה במכירות באינטרנט לקראת החגים. אם התנועה בחנויות ירדה ביום שבת האחרון ב-12.4% לעומת השנה שעברה, לפי נתוני Shopper Trak, באינטרנט נרשמו באותו יום עומסי תנועה, שהסתכמו ב-767 מיליון דולר בסוף השבוע האחרון - עלייה של 13% לעומת השנה שעברה.

בסך הכל הסתכמו המכירות באינטרנט באותו שבוע ב-4.8 מיליארד דולר, ושליש מהן התבצע ביום שלישי 15 בדצמבר, בסכום כולל של 913 מיליון דולר - הגבוה אי פעם.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים