למרות הגזירות: שוק הדו-גלגלי ממשיך לצמוח
למרות כל הצרות - כמו העלאת תעריפי ביטוח החובה לאופנוענים והמשבר בענף הרכב, שוק כלי הרכב הדו-גלגליים ממשיך לצמוח. בזכות אזלת ידה של המדינה, שלא מציעה שום אלטרנטיבה תחבורתית הולמת, כלי הרכב הדו-גלגליים יכבשו את הכבישים בעשור הבא

משבר כלכלי מפחיד איים לשתק את ענף הרכב, כמו את הכלכלה כולה. סדרת רפורמות מס - חלקן מתוכננות מראש ואחרות נולדו כפועל יוצא של המשבר, וגם, כרגיל, כאלה שנולדו כתוצאה מלחצים פוליטיים, טלטלו את הענף.
המהומה בישראל מתגמדת לעומת הבלגן העולמי: יצרני רכב, בהם גם ענקי התעשייה, סבלו מהפסדי ענק וכמה מהם קרסו.
בעולם כולו נוצר כאוס שטרם נודע כמותו בכל הקשור למלאי כלי הרכב שיוצרו, אוחסנו ונמכרו - וכך נוצרו אמנם הזדמנויות עסקיות, אבל מנגד היה קשה מאוד לתכנן את ההזמנות.
תת-הענף השברירי יותר בישראל, של כלי הרכב הדו-גלגליים, הושפע גם הוא ממה שעבר על תעשיית הרכב כולה.
למרבה ההפתעה, כאשר מסכמים את המספרים, קשה להאמין שכל המתואר כאן אכן התרחש במציאות. למרות המיתון, למרות שעשרות אלפי עובדים פוטרו ולמרות רמה גבוהה של אי ודאות, בסיכום 2009 יעלו על כבישי הארץ כ-170 אלף מכוניות וכ-18,100 כלי רכב דו-גלגליים - מספרים די דומים לאלה שנרשמו כאן בשנים האחרונות.
שנים מהיום, כאשר יביט מישהו על גרף המכירות של 2008-,2009 סביר שהוא יתקשה להבחין במהמורה הקטנה על הגרף, ואין שום סיכוי שהוא יצליח להבין את גודל הדרמה שמסתתרת מאחורי התרשימים.
השוק הדו-גלגלי סבל השנה גם מנחת זרועו של פקיד אחד, ידין ענתבי, המפקח על הביטוח. ענתבי ניצל את סמכותו ויותר מכך את אדישות הממשלה, והעלה את פרמיות ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי.

המאבק מומן בחלקו על ידי איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי, מתוך הכרה בכך שמחירי ביטוח גבוהים מדי (שגם לפני העלאת המחירים היו גבוהים מאשר ברוב מדינות העולם) ימנעו מלקוחות פוטנציאליים רבים לרכוב על אופנועים וקטנועים.
אלא שעצם העלאת הנושא לכותרות היתה, ועודה, שנויה במחלוקת מבחינת ההיגיון המסחרי שמאחוריה. אחרי הכל, דווקא הגברת המודעות לתעריפי הביטוח עלולה ליצור רתיעה אצל לקוחות מפני עלות התפעול של אופנועים.
כך או אחרת, בסיכום 2009 יעלו על כבישי ישראל כ-18,100 כלים דו-גלגליים, רובם המכריע קטנועים אוטומטיים מסוגים שונים. בהשוואה ל-2008 מדובר אמנם בירידה של כאלף כלים, או של 5.5% מסך המכירות, וגם זאת נסיגה קטנה יחסית לזאת שצפויה במסירת מכוניות נוסעים.
אבל הנעשה בעשור כולו מעניין
הסיבה לגידול במכירות פשוטה: מדינת ישראל לא מציעה כיום שום אלטרנטיבה תחבורתית לתושבי הערים בכלל, ולתושבי גוש דן בפרט. התחבורה הציבורית מדשדשת כבר שנים וגם יקרה מאוד (במונחי כסף וזמן).
הרכבות הקלות מנמנמות בכבדות על מקומן, והרכבת התחתית קבורה בתוך בור עמוק שעדיין לא נחפר. הפתרון המעשי היחיד למי שמבקש לנוע בתוך העיר מבלי לבלות שעות בפקקי התנועה ובחיפוש אחר חניה, הוא לרכוב על דו-גלגלי.
לנוכח סימני היציאה מהמיתון, אפשר להעריך שהיקף המכירות בשוק בשנים הקרובות לא יפחת מ-21-20 אלף כלים בשנה - ולא משנה מה יהיו תעריפי הביטוח.
גדי אבירם, מנכ"ל ואחד הבעלים של חברת מטרו, מעריך שבתוך שנתיים-שלוש יגיע היקף המכירות בשוק הדו-גלגלי בישראל ל-25-24 אלף כלים בשנה.

גם אם מבינים את התחזית האופטימית הזו כלשונה, בל נשכח שאחוז הכלים הדו-גלגליים בישראל מתוך סך מצבת הרכב עדיין יהיה נמוך משמעותית מהמקובל באירופה, שלא לדבר על המזרח הרחוק.
השינוי המשמעותי ביותר בהעדפות הרכישה של רוכשי קטנועים חדשים החל כבר בשנת ,2007 בעקבות התחלת התאמת תקנות הרישוי הישראליות לתקנות האירופיות. דרגת הרישוי הראשונה בישראל כעת היא ל-125 סמ"ק, במקום ל-50 סמ"ק - כך צנח חלקם היחסי של הקטנועים הללו בשוק, מכשמונה אחוז ב-,2007 בעת שבוצע השינוי, ל-1.4% בלבד ב-2009.
לדברי אבירם, גם נתון זה לא משקף את הקטגוריה - שלדעתו נמחקה כמעט לגמרי, מפני שהוא כולל כלים שנרשמו על ידי יבואני רכב לאחר שחלפו 12 חודשים מיום ייצורם, ולא כולם כלים שנמכרו לציבור בתנאי שוק רגילים.
לעומת זאת, קטגוריית ה-125 סמ"ק תופסת כיום 56% מסך המכירות של דו-גלגליים - גידול טבעי והגיוני לנוכח שינויי הרישוי. מגמה מעניינת אחרת היא זליגה של רוכבים מקטגוריית 250-126 סמ"ק לקטגוריית ה-500-251 סמ"ק - לא מעט בגלל (או בזכות) כניסתם של כלים בנפח 300 סמ"ק, אבל גם מפני שרוכבים רבים מבקשים לכסות טווחי נסיעה ארוכים יותר.
קטגוריה זו הוכפלה מחמישה אחוזים ב-2007 לעשרה אחוזים השנה, על חשבונה של הקטגוריה שלפניה, שהצטמקה מ-34% ל-.27.5% המכירות בקטגוריות הנפח הגדולות, 500-251 סמ"ק ומעל 500 סמ"ק, נותרו יציבות - סביב ה-2.5% מכלל השוק.
מזה כשני עשורים נשלט השוק הדו-גלגלי בארץ בידי שני יבואנים מרכזיים: מטרו (יבואנית סאניאנג, קאוואסאקי ויאמאהא) וחברת עופר-אבניר (יבואנית פיאג'יו, סוזוקי וקימקו).

בניגוד לענף המכוניות, שבו מפרסם איגוד יבואני הרכב מידע מלא ומפורט על המכירות - יבואני הדו-גלגלי לא נוהגים למסור מידע מפורט, וגם משרד התחבורה לא מאפשר גישה לנתוני הרישוי.
לכן נאלץ הציבור להסתמך על נתונים לא מספיק מפורטים שמפרסמת מדי שנה מטרו.
אם כי חשוב להדגיש שלאורך השנים לא נמצאו אי דיוקים מהותיים בדיווחי מטרו, ובעופר-אבניר לא מצאו לנכון למסור לנו נתונים משלהם.
ב-2010 מתכננת מטרו להשיק בישראל 16 דגמים חדשים של המותגים שאותם היא מייבאת. המעניין מכולם, מבחינת מכירות לפחות, יהיה "ג'ט" - קטנוע 125 סמ"ק מתוצרת סאניאנג, שיעלה 11,500 שקל.
ג'ט הוא קטנוע קטן, ססגוני וצעיר, והוא נכנס לקטגוריה הרותחת מכולן. סדרת דגמים חדשה לגמרי היא אירוע די נדיר בענף, לכן החידוש החשוב ביותר של סאניאנג, בלי קשר למכירות, יהיה צמד קטנועי המנהלים "מקסים", בנפחי מנוע של 400 ו-600 סמ"ק - כשהאחרון מצויד במנוע חדש לגמרי.
גם ליאמאהא יש חידוש בקטגוריית ה-125 סמ"ק ,BW - שבעבר היה פופולרי, עם מנוע 50 סמ"ק. טי-מאקס, הקטנוע הקרוב ביותר לאופנוע מבחינת אופיו, יגיע השנה גם בגרסה לבנה (ועם תג מחיר שערורייתי של 73 אלף שקל).
בתחום האופנועים, בגזרת קאוואסאקי ויאמאהא, ישנם מספר חידושים מעניינים. המסקרן מכולם הוא ה"טנרה" החדש של יאמאהא, אופנוע דו תכליתי עם מנוע 1,200 סמ"ק, שיתחרה באופנועים האיכותיים והיקרים של ב.מ.וו וק.ט.מ.






נא להמתין לטעינת התגובות





