רכב מהעבודה לא בהכרח משתלם

רכב צמוד מהעבודה זה פינוק, אבל הוא עולה לא מעט כסף. עם שינוי השיטה לחישוב שווי השימוש ברכב בתחילת ‭,2010‬ המחירים יעלו עוד יותר - ועובדים רבים יגלו שעדיף לוותר על "טובות" מהעבודה ולרכוש את הרכב היישר מחברת הליסינג

רותם סלע | 13/12/2009 18:44 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בתחילת 2010 יעבור שוק הליסינג טלטלה משמעותית. שינוי השיטה לחישוב שווי השימוש ברכב הניתן לעובד במסלול של ליסינג תפעולי צפוי להוביל לעלייה של מאות שקלים בעלות החודשית לעובד.

בדיקה של ההבדלים בין העלויות של הליסינג התפעולי והמימוני חושפת: מי שבורח מהמסלול התפעולי למימוני יכול להרוויח 18-7 אלף שקל לתקופת הליסינג.

מכוניות בחניה
מכוניות בחניה צילום: SXC
הליסינג התפעולי נוצר בשנות ה-90 כדי לתת מענה לחברות שחיפשו פתרונות לניהול ציי הרכב שלהן מחוץ לחברה.

חברות הליסינג הציעו לחברות עיסקת חבילה הכוללת ביטוחים, רישוי, תחזוקה מלאה ושירות נהגים המוודא כי שעות עבודה יקרות של עובדים לא יתבזבזו לטובת טיפולים שוטפים ברכב.

באמצע שנות ה-‭,90‬ עם תחילת עלייתו של ההיי-טק, עלה גם הליסינג התפעולי.

חברות ההיי-טק הצעירות, שהציעו לעובדיהן תנאי שכר גבוהים בהרבה מאלו הנהוגים בשאר המשק, חילקו מכוניות לא רק להנהלת החברה אלא לרוב העובדים, בתמורה להפחתת שכר שנעה היום בין ‭2,200‬ שקל ל-‭3,000‬ שקל בדגמים הסטנדרטיים, תלוי בסוג הרכב.

העובד שילם - ומשלם - למעשה פעמיים עבור הפינוק של רכב צמוד. ראשית, הוא נדרש להפחתת שכר הברוטו; ושנית, הוא משלם מס שווי שימוש למדינה בסך כ-‭1,860‬ שקל בקבוצת הרכב הפופולרית ביותר בגין ההטבה שהוא מקבל, והתשלום החודשי הסופי שלו יכול להסתכם בכמעט ‭5,000‬ שקל במצב הקודם.

כיום משלמים העובדים את עלות שווי השימוש על פי קבוצת הרכב, שהוגדרה לפי מחיר הרכב, כאשר הקבוצה הפופולרית ביותר היא קבוצה 2 וכוללת כלי רכב מנפח מנוע של ‭1.3‬־‭1.6‬ ליטרים, ובה נכללים הדגמים: דייהטסו סיריון, קאיה פורטה, יונדאי ‭,i30‬ מיצובישי לאנסר ומאזדה ‭.3‬

עלויות

החל בשנת 2010 צפויה להשתנות הקביעה של שווי השימוש, המבוססת היום על מחיר אחיד לכל קבוצה. בשיטה החדשה יחושב שווי השימוש כאחוז ממחיר הרכב. בשנת 2010 יחושב שווי השימוש כ-‭2.04%‬ ממחיר הרכב, ומשנת 2011 יחושב כ-‭2.5%‬ ממחיר הרכב.

עלייה הדרגתית זו נוצרה כדי שלא לגרום זעזועים בשוק הליסינג התפעולי, אך מהמספרים עולה כי גם במציאות זו קבלת הטבה של רכב צמוד בצורה כזו היא עסק יקר, שאיננו כדאי.

כלי הרכב שבחרנו לצורך ההשוואה הם מיצובישי לאנסר ויונדאי ‭,i30‬ שמחירם עומד על כ-‭115‬ אלף שקל, וקאיה פורטה, שמחירה עומד על 114 אלף שקל. לצורך ההשוואה הנחנו כי העובד מרוויח כ-‭15 אלף‬ שקל ומתלבט בין מסלול של ליסינג תפעולי, שבו תגבה ממנו החברה כ-‭3,000‬ שקל בגין ההטבה, לבין רכישת אותו רכב באופן פרטי בליסינג מימוני.

מסלול הליסינג התפעולי הוא נוח יותר, ובתמורה ל-‭125,944‬ שקל יקבל העובד חבילה של "הכל כלול",‬ שבה הוא לא ייאלץ לשאת בתשלומים שונים כמו אגרת רישוי, ביטוחים, תחזוקה ודלק. חבילת העלויות של העובד כוללת - מלבד ההורדה בברוטו ושווי השימוש - אובדן זכויות סוציאליות, שאותן חוסכת החברה כשהיא משלמת לעובד שכר ברוטו נמוך יותר. ההפרשות למרכיב הפיצויים, לקופת הגמל ולקרן ההשתלמות צפויות להיות קטנות יותר במסלול זה - כך שהחיסכון של העובד ייפגע ב-‭22.5
אלף שקל לאורך שלוש שנות העיסקה.

במסלול הליסינג המימוני פועל למעשה העובד באופן עצמאי: הוא מקבל את הרכב בעיסקת מימון בלבד מול חברת הליסינג, וגם

העלויות השוטפות מושתות עליו.

"כאב הראש שאותו חסך כביכול הליסינג התפעולי - שהבטיח להשאיר את העובד מחוץ למוסך - איננו רלוונטי עוד, לנוכח אמינותם הגבוהה של כלי הרכב החדשים",‬ אומר מיקו מלכה, מנכ"ל סמארט-ליס. "מציאות זו מובילה לכך שלמעט טיפולים שוטפים, כלי הרכב לא יימצאו למעשה במוסך, והעלות של התחזוקה במהלך שלוש השנים צפויה להסתכם לכל היותר ב-‭6,000‬ שקל.

נקודה נוספת שיש לציין היא, כי כלי הרכב מגיעים עם אחריות לשלוש שנים או אחרי 100 אלף
 קילומטר - מה שמטיל למעשה את ההוצאות על החלקים העיקריים והיקרים של הרכב על היבואן.

גם לאחר תוספת של עלויות ביטוח, רישוי וצריכה של דלק המספיק ל-‭25‬ אלף קילומטר בשנה, המכוניות במסלול הליסינג המימוני זולות יותר באלפי שקלים, וכך גם ההחזר החודשי, הנמוך יותר באופן משמעותי.

יש לציין כי לא כל העובדים במסלול הליסינג התפעולי מקבלים כיסוי להוצאות הדלק שלהם; במקרים אלה עיסקת הליסינג התפעולי צפויה להיות משתלמת עוד פחות מזו המוצגת פה.

במסלול המימוני משלם העובד עבור ‭60%‬ מערך הרכב במהלך שלוש השנים, ובסופן הוא יכול לבחור בין רכישת הרכב על פי סכום הרכישה שנקבע בתחילת העיסקה ("הלוואת הבלון") לבין מכירת הרכב.

"התמורה שתתקבל מהמכירה צפויה להיות גבוהה במידה משמעותית מהסכום שאליו התחייב העובד ב'הלוואת הבלון'",‬ אומר מלכה, "כך שאלו שאינם מעוניינים ברכישת הרכב יוכלו למכור אותו ואף לגרוף רווח לכיסם. אנחנו, כמו חברות אחרות בענף, מסייעים ללקוח במכירת כלי הרכב - וכך נחסך ממנו כאב ראש מיותר".

שינויים בשוק הליסינג

לפי תפיסתו של מיקו, בסופו של דבר הכסף מדבר - והעלייה בשווי השימוש צפויה להוביל לשינוי מהותי בשוק הליסינג. "אני צופה כי ב-2010 תהיה זרימה גדולה של שכירים המצויים כיום במסלול של רכב צמוד בליסינג תפעולי למסלול של ליסינג מימוני".

לדבריו, "מעטים האנשים שמוכנים לתרום אלפי שקלים בכל שנה, ומעטים יותר האנשים שמוכנים לתרום סכום זה לחברות הליסינג".

חברות הליסינג הגדולות, המבססות כעת את חלק הארי של הכנסותיהן על המסלול התפעולי, ייאלצו להשתנות בשנה הקרובה. לטענת מלכה, המשך העלייה במס צפויה בסופו של דבר להוביל למהפך בשוק, שבו חלק הארי של ההכנסות והעיסקאות יעבור למסלול המימוני, הצפוי להוות אלטרנטיבה גם למספר הולך וגדל של לקוחות פרטיים הרוכשים כיום את הרכב דרך היבואן.

"העלייה הנוספת בשווי השימוש בשנים 2012-2011 צפויה להמשיך ולשחוק את הכדאיות של הליסינג התפעולי, שיהפוך ליקר עוד יותר. בסופו של דבר, אני מאמין כי האופציה של הליסינג המימוני תהפוך לאלטרנטיבה המרכזית ליחידים ולחברות על רקע תנאי המימון האטרקטיביים שמעניק הענף", הוא אומר ומציין כי לפי ראייתו, ישנו יתרון יחסי לחברות הליסינג הבנקאיות, שיכולות לספק גיבוי טוב יותר ללקוחות.

גם עובדים המצויים זה מכבר במסלולים של ליסינג תפעולי עשויים להרוויח מהמעבר. כאן יש לעמוד על העלות של האלטרנטיבות ולשים לב לעלויות נוספות בדמות קנסות יציאה המצויים בחוזה. "יש לשים לב למספר פרמטרים",‬ אומר מיקו, "ראשית, המעסיק עשוי לספוג את הקנס או להשית אותו על העובד. במקרה שלא עשה זאת, יש להבין כי הקנסות צפויים לרדת יותר, ככל שהעובד נמצא בשלב מתקדם יותר של עיסקת הליסינג. מתום השנה השנייה צפוי המעבר להשתלם".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים