נוסטלגיה בשקל: הבנקים מנסים להחזיר את הלקוחות לקופות החיסכון

הבנקים סבורים שהטיפול בהלם שספגו הלקוחות במשבר האחרון יחזיר רבים לתוכניות החיסכון הבטוחות בעלות רמת סיכון נמוכה. חוזרים לערכים הבסיסיים

יהודה שרוני | 10/12/2009 7:05 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אחד הטרנדים הלוהטים במערכת הפיננסית הוא מה שמכונה החזרה ל”ערכים הבסיסיים” של המערכת הבנקאית: לא עוד מוצרים אקזוטיים. השקעות עתירות סיכון באיגרות חוב מסוג ‭CDO ,MBS‬ ועוד קיצורי דרך לשמות פיננסיים מוזרים אאוט, חיסכון ארוך טווח והשקעה בעלת רמת סיכון נמוכה אין. זו המגמה החדשה שתיתקלו בה בדלפקי השירות של סניפי הבנקים.

מנכ”ל איגוד הבנקים, משה פרל, פנה בחודש שעבר לשר האוצר יובל שטייניץ בבקשה להעניק הטבות מס לחיסכון ארוך טווח. פרל הבהיר כי חיסכון זה מהווה מעין תחליף לחיסכון בקופות הגמל (הנהנות ממילא מהטבות המס), ולכן אין להפלות לרעה דווקא את תוכנית החיסכון.

במחלקות השיווק בבנקים אכן שמים את הדגש על חיסכון ארוך טווח. "מקורות ארוכים טווח הם חשובים מבחינת בנקים כמו הפועלים, שכן הם יכולים לשמש כמקור למתן אשראי למשקי בית, בעיקר בתחום המשכנתאות. הם רוצים לגדול בתחום זה, והחיסכון ארוך הטווח הוא מקור למימון פעילותם‭,”‬ מסבירים במערכת הבנקאית.

חנה פריזן, הממונה על החטיבה לניהול נכסי לקוחות בפועלים, אומרת: "לקוחות סוגרים את הכסף בפיקדונות שקליים ל-3 חודשים בריבית אפסית, אבל בפועל הם מוציאים את הכסף אחרי 3 שנים. אני ממליצה להם לסגור את הכסף בשתי תוכניות: אחת לשנה בגלל הנזילות והאחרת ל-3 שנים בגלל התשואה הגבוהה".

סיבה משמעותית נוספת לטרנד החיסכון ארוך הטווח בבנקים היא המשבר הכלכלי וחשש הציבור הרחב מהשקעות עתירות סיכון. אירית שלומי, סמנכ"לית הבנק הבינלאומי וראש אגף בנקאות, מסכימה לתזה זו בעירבון מוגבל. לדבריה, "המשבר ואירועים אחרים, כמו פרשת מאדוף, החזירו אנשים להסתכל על חיסכון סולידי לטווחים ארוכים, אבל אני לא רואה נהירה לשם".

לטענתה, "ככל שהלקוח מתוחכם יותר, הוא מבין שתיק ההשקעות חייב להיות מגוון ולכלול לאורך זמן אפיקי השקעה בעלי סיכון גבוה שיכולים להניב תשואות גבוהות. עם זאת, לא ראיתי נהירה לתוכניות חיסכון. לקוחות הבינלאומי מגוונים את תיק ההשקעות גם באפיקי שוק ההון ותעודות הסל".‬
מחזרים אחרי בני התשחורת

שלומי מציינת כי "החיזור אחר הצעירים ובני נוער נעשה בעיקר דרך החשבונות המשפחתיים של ההורים. צריך לעשות הבחנה ברורה בין אפיקי חיסכון באמצעות הוראות קבע לצורך טיול לחו”ל או ללימודים, לבין בחינת תיק ההשקעות של לקוח המעוניין לקבל ייעוץ פרטני בנושאי שוק ההון".

גם ברוך לדרמן, ראש החטיבה הקמעונאית בלאומי, אינו מקבל את תזת החיסכון ארוך הטווח. לדבריו, "הזיכרון של הלקוחות

הוא קצר. נראה כאילו המשבר הפיננסי קרה מזמן. היום כבר צריך לשכנע אנשים להגיע לייעוץ פנסיוני. אין לנו נהירה לחיסכון ארוך הטווח".

בתשובה לשאלה לאן הולך הכסף הוא מוסיף: "הריבית הנמוכה מעודדת לקוחות להותיר את היתרות בחשבון העו”ש או לעבור לאג”ח ממשלתיות. מחודש אוגוסט, עם העלאת הריבית, יש שינוי מסוים במגמת הגידול בעו”ש ותזוזה של מוצרי השקעה לטווח של שנה-שנתיים".

השקעה סולידית בריבית אפס

אין ספק שהרצון להשקעות סולידיות מתנגש עם סביבת הריבית האפסית שעדין קיימת. הריבית על פיקדונות שקליים, אפילו לתקופה של שנה, היתה עד לאחרונה על ‭0.3%‬ לשנה (ברוטו). על השקעה של 100 אלף שקל מקבל הלקוח אחר שנה ריבית של 240 שקל (לאחר ניכוי מס של 20%). על תשואה כזאת אפילו לא משתלם להרים טלפון לפקיד ההשקעות בסניף.

על רקע זה גילו הבנקים מחדש את תוכניות החיסכון ארוכות הטווח לתקופות של 5 שנים, 10 שנים ולעתים אף למעלה מכך. כדי לנטרל את חששות הלקוחות מפני משבר נזילות, מצורפות לצד תוכניות אלה "תחנות יציאה" אחת למספר שנים.

תוכניות החיסכון הארוכות גם הפכו לאפיק החיסכון האולטימטיבי של סבא וסבתא, הדואגים לנכדים. זה קרה מרגע שקופת הגמל, ה”מונזלת” בגיל 60 (מועד שבו גם נהנים מפטור ממס), איבדה את מקומה המוביל בשוק החיסכון ארוך הטווח.

זאת הסיבה שיותר ויותר בנקים מגלים את פוטנציאל החיסכון בקרב בני הנוער. באופן לא מקרי, בנק לאומי יצא השבוע בתוכנית השקעה אטרקטיבית. לרגל החנוכה הוא החל בשיווק "דמי חנוכה" המיועדים לפותחי "חשבון צעיר".

נערות ונערים בגיל 14-18 שיפתחו במהלך דצמבר חשבון ויפקידו לפחות 200 שקל לשנה יקבלו בתום השנה 400 שקל. בנוסף יקבלו מיידית 75 שקל לקנייה בפוקס, באג או ריקושט. לא רע.

בלאומי, שבשנות ה-50 שיווק את "תיבת נח" כאפיק החיסכון לבני הנוער, מרגישים עדיין בנוח עם דמי החנוכה. בבנק הפועלים לעומת זאת החליטו ללכת עם מהלך החיסכון מספר צעדים קדימה. במסיבת עיתונאים אתמול חזר הבנק 30 שנה לאחור, והעלה מהאוב מהימים של "שלושה בסירה אחת" את קופת "דן חסכן" המיתולוגית, שנולדה בשנות ה-50 עוד טרם לידתה של לילך טופליסקי-אשר, האחראית לחטיבה הקמעונאית בבנק, מה שלא מפריע לה לדבר בנוסטלגיה ולערוג לתקופה שאינה עוד: "הרגלים מילדות הם הרגלים לחיים. דן חסכן מודל 2009 הוא נכדו של המודל משנות ה-50 שהמבוגרים בינינו זוכרים בגעגועים".

"התוכנית החדשה אינה מבוססת על איסוף פרוטה לפרוטה אלא תוכנית לחינוך האוכלוסייה הצעירה לאחריות פיננסית ומתן כלים להם ולהוריהם להתנהל בצורה נכונה‭,”‬ היא אומרת.

בבנק אוהבים פרות

פרסומאי הבנק הגיעו למסקנה שאם החייאת המותג שוקולד פרה מספיק טובה לקבוצת שטראוס-עלית, אין כמו דן חסכן כדי לענות על העדפות החיסכון הבסיסיות של הציבור. תוכנית דן חסכן כוללת תוכנית חיסכון בהוראות קבע ובהפקדות חד-פעמיות לתקופות של עד 15 שנים עם נזילות גבוהה ותנאים מועדפים.

כחלק ממהלך ההשקה הקים הבנק אתר אינטרנט ייחודי לילדים www‭.danpoalim.co.il
באתר מידע וטיפים בנושאי חיסכון והתנהלות פיננסית נכונה בגובה העיניים, משחקים קלאסיים ששולבו לנושאי כסף וחיסכון המזכירים מאוד את תוכניות הריאליטי בטלוויזיה: "דן נדל"ן", המבוסס על עקרונות המונופול; טריוויה, משחק ידע הכולל שאלות בנושא חיסכון וכסף; ו”דן זכרן‭,”‬ משחק זיכרון עם אורות וצלילים כשבכל הצלחה משלשלים מטבע לקופה; ו”המירוץ לקו־ פה‭,”‬ המאפשר לאסוף מטבעות ולמלא את הקופה.

מנכ”ל בנק הפועלים ציון קינן אמר כי "דן חסכן היא מסגרת מודרנית ועדכנית לחינוך הפרט הצעיר לעצמאות כלכלית, שנועדה ליצור אצל הדור הצעיר הרגלי חיסכון והשקעה הכרחיים ליצירת החירות הפיננסית".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים