מחר בחצות זה קורה - האייפון נוחת בישראל

שנתיים אחרי העולם המערבי, יגיעו סוף סוף גם לארץ מכשירי הסלולר הנחשקים. אבל, שימו לב, לא כל השימושים יהיו פתוחים לישראלים. ביניהם גם אפליקציית הספרים החינמית ותוכנת ה-iTunes

טל שניידר וינאי אלפסי | 8/12/2009 7:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חברות הסלולר נערכות להסתערות הצרכנים הישראלים: מחר בלילה - שנתיים אחרי העולם המערבי - ינחתו בארץ מכשירי האייפון הנחשקים.

מחר בלילה יחלו חגיגות של שתיים, לפחות, מתוך חברות הסלולר: פלאפון הקימה בימת אירועים במתחם מיוחד בקניון איילון ותמכור בקניון רמת גן וגם בתוך חנויות איי-דיגיטל ברמת אביב ובדיזנגוף סנטר. סלקום תערוך ללקוחות הממתינים למכשירים החדשים אירוע בדיזנגוף סנטר.

תושבי ירושלים, חיפה, באר שבע וערים אחרות בישראל יצטרכו לחכות ליום חמישי בבוקר, אבל לאחר מכן, מבטיחות חלק מן החברות, יוארכו שעות הפעילות הרגילות לפחות לכל ימי החנוכה. דווקא חברת פרטנר, בעלת התדמית החדשנית מבין החברות, החליטה הפעם להתמקד בשירות: בהארכת השעות במהלך השבוע הקרוב.

ברשתות פרטנר ופלאפון דיווחו אתמול על הרשמה מראש של כ-20 אלף לקוחות באמצעות אתרי האינטרנט שלהן, כשחלק מן הלקוחות אפילו כבר שילמו מראש על המכשירים. אולם המכירה במהלך הלילה הלבן פתוחה גם לכל מי שלא נרשם מראש.
האייפון החדש - ממחר גם אצלנו
האייפון החדש - ממחר גם אצלנו רויטרס

חברות הסלולר עושות מאמצים לבדל את המוצר באמצעות אפליקציות ייחודיות והוספת חומר שיווקי משלהן לתוך המכשירים והדגשת הצבעים הייחודיים לכל חברה, אבל הן נאלצות לדבוק במשטר הכללים הנוקשה שהכתיבה להן חברת אפל: פרסומות אחידות, מראה אחיד למכשירים והדגשת מותג אפל בתהליך השיווק של המוצר.

וכמה יעלה האייפון? זו החידה הגדולה שמנסות חברות הסלולר לשמור בסוד. אתמול העריך בית ההשקעות מריל לינץ' שמחיר המכשיר ללקוח יהיה 800 שקל, ושחברות הסלולר יסבסדו כל מכשיר בסכום של ‭2,000‬ שקל. העיקר לרתום כמה שיותר לקוחות למעבר למכשיר האייפון, עם שעות גלישה ארוכות ושימוש מוגבר באפליקציות, אשר צפוי להעלות את הכנסות חברות הסלולר בלאו הכי.
תוכנת ה-iTunes לא תיפתח לציבור הישראלי

אבל, שימו לב, לא כל השימושים שהמכשיר הזה מציע יהיו פתוחים לישראלים. תוכנת ה-iTunes לדוגמה, לא תיפתח לציבור הישראלי ולא ניתן יהיה באמצעות כרטיס אשראי והרשמה קבועה לתוכנה לרכוש תוכני מוזיקה, וידיאו, סדרות או ספרים, כפי שיכולים לרכוש לקוחותיה של חברת אפל בארה”ב ובמקומות נוספים בעולם.

את המוזיקה הישראלית המקורית, שאת תכניה ניתן להשיג כיום בתשלום ובהורדות חוקיות באמצעות חברות הסלולר, לא ניתן יהיה לרכוש ישירות מ-iTunes. המשמעות היא שלקוח אייפון, כמו לקוח סמארטפון אחר הרוצה לרכוש מוזיקה, יהיה מוגבל להיצע של ספק הסלולרי שלו, ויצטרך להוריד את המוזיקה למחשב ומשם לאייפון באמצעות כבל הסנכרון.

לא ניתן יהיה לבחור שיר או סרט במקום מרוחק מן המחשב הביתי, ובאופן מיידי ללחוץ על תשלום ולהאזין לו. כך גם לגבי רכישת תוכני וידיאו, פודקסטים ושאר מוצרים שבעולם הגדול רוכשים משתמשי אייפון

בקלות רבה בלחיצת מסך.

גם ספרות ישראלית, בניגוד לספרות אמריקאית, לא ניתן יהיה לרכוש עבור האייפון. רכישות ספרים בארה”ב מתבצעות באמצעות ה”קינדל” של אמזון או ה”נוק” של ברנס אנד נובלס. שני הגופים המסחריים הללו דאגו מבעוד מועד לאפליקציית אייפון תואמת המאפשרת משלוח סלולרי, תוך 60 שניות, של הספר הנרכש למכשיר.

אפליקציית הספרים היא חינמית, ומעבר לתשלום הראשוני עבור הספר אפשר לקרוא אותו הן בקורא הספרים האלקטרוני והן באייפון.

מריל לינץ’ השווה בין השקת האייפון ישראל לבין השקת האייפון באיטליה, מדינה שגם בה בוצעה השקה במספר מפעילות סלולר ביום אחד. על פי הניתוח שפרסם אתמול, באיטליה ההשקה היתה מאכזבת מבחינת חברות התקשורת, שכן היא לא תרמה לגידול דרמטי בהכנסה החודשית הממוצעת מכל לקוח (ARPU),‬ ואף לא נרשמה השפעה מהותית על נתחי השוק של החברות שהשיקו את האייפון.

ההכנסה מהלקוח תגדל ב-‭30%‬

בישראל לעומת זאת, מציינים במריל לינץ‭,’‬ המצב עשוי להיות אחר. שוק הסלולר הישראלי מאופיין בכ-‭50%‬ לקוחות פוסט פייד (כאלו המקבלים חשבון חודשי לתשלום), לעומת ‭13%‬ בלבד באיטליה. עם זאת, הלקוח הישראלי תורם ‭18%‬ להכנסות חברות התקשורת משירותי דאטה, לעומת ‭24%‬ באיטליה, ולכן לטענת הבנק, הקרקע בישראל יותר "פורייה" מבארץ המגף להשקה של המכשיר הפופולרי.

"השקה של האייפון במקביל על ידי 3 מפעילות סלולר אמורה למנוע מהן איבוד נתחי שוק זו לזו",  אומרים במריל לינץ'", וכך גם תימנע מלחמת מחירים חריפה, שכן האינטרסים שלהן מתואמים". 

פלאפון, פרטנר וסלקום התחייבו למכור 80 עד 100 אלף מכשירים כל אחת, המהווים ‭2.7%‬ מכמות מכשירי הסלולר בישראל. "אנחנו מעריכים כי הן ימכרו הרבה יותר מכך", מציינים בבנק ההשקעות. "בהתבסס על ההנחה שמכירות האייפון יגיעו ל-‭3.5%‬ מכמות הטלפונים הניידים בשנה הראשונה להשקה, הסובסידיות שייתנו המפעילות יגיעו ל-‭3.5%‬ מה-EBITDA של בזק ב-‭9.4% ,2010‬ בפרטנר ו-‭8.2%‬ בסלקום.

ההערכה שלנו היא שהאייפון יגדיל ב-‭30%‬ את ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח, כך שההחזר של הסובסידיות יכול להגיע בתוך 13 חודשים בלבד". עוד אומרים במריל לינץ’ כי "נראה שכולם ינצחו במלחמת האייפון בישראל, למרות הסובסידיות. עבור פלאפון מדובר במוצר 'חובה',‬ ובכזה שיכול למשוך את לקוחות ה-CDMA שלה לרשת ה-HSPA החדשה, לכן יש לה כעת את הפוטנציאל להרוויח הכי הרבה מההשקה".

לדיון נוסף בענייני האייפון כנסו לפורום

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים