מכוניות קומוניסטיות קוסמות לאספנים
מכונית הטרבנט המזרח-גרמנית ודומותיה, שייצורן נפסק כמעט מיד עם נפילת החומה, הפכו יהלומים נדירים בשוק המכוניות. נשיא מועדון הטרבנט: "האספנים חטפו את כל המכוניות השמישות בתמורה לסכומי כסף אדירים"

טרבנט קלאסית מזרח-גרמנית - הלהיט הגדול של הגוש הסובייטי SXC
"וזה אומר שהמכוניות החדשות הן בנות 20 שנה, שהוא גיל מכובד גם לדגם מערבי מאיכות טובה".
"לא נשארו משתמשים רגילים למכוניות האלו. האספנים חטפו את כל המכוניות השמישות בתמורה לסכומי כסף אדירים. שמעתי על טרבנט במצב מצוין, שנמכרה תמורת 1.5 מיליון פורינט (כ-8,340 דולר)", הוא אומר.
הדגמים האחרונים החדשים של טרבנט נמכרו ב-1991 בתמורה ל-100 אלף פורינט. מוזקאן מספר שלכמה מחברי המועדון יש מכוניות מהעידן הקומוניסטי, ושהתחזוקה שלהן עולה לעתים יותר מהרכישה עצמה.
הנוסטלגיה גורמת לחובבי המכוניות לאסוף אותן ולדון בהן בהתלהבות, למרות שרוב המכוניות מאותה תקופה הציעו פחות מ-70 כח סוס, נטו להתקלקל כל שני וחמישי ולא היו יוקרתיות או נוחות במיוחד, בלשון המעטה.
"הן היו מכוניות מזופתות", טוען ג'נו בורוס, שערך ספר שיצא לאחרונה על מכוניות מזרח אירופאיות. "הן התאימו עצמן למצב המקומי".
"דגם הפיאט 125 מפולין היה גרוע לתפארת", מוסיף בורוס. "אם ניסית להחליף צמיג והנחת את המגבה (ג'ק) מתחת למכונית - כל השלדה הייתה מתעקמת לחלוטין".
מכוניות העולם התאחדו!
בעקבות המחסור בתחרות והחדשנות המוגבלת, דגם מסוים היה יכול להמשיך להיות מיוצר, כמעט ללא שינויים, במשך 20 שנה. עם זאת המכירות נסקו בשל המגבלות המחמירות על ייצור כמות מוגדרת מראש של מכוניות, והגבלה של יבוא ממדינות אחרות בגוש הסובייטי.
"השוק של הונגריה היה יכול לספוג אליו עוד כמות ניכרת של רכבים", אומר אגוסטון קורמנדי, שהיה מהנדס ראשי בסוכנות היבוא הלאומית עד 1989. "אך בגלל מגבלות המטבע, לא הצלחנו ליבא יותר מ-100 אלף מכוניות בשנה".

פיאט 125 - דגם גרוע לתפארת SXC
בתמורה ליצוא של כמות מסוימת של רכבים כבדים, היא היתה יכולה לדרוש מספר מסוים של מכוניות. משאית אחת היתה שווה 23 מכוניות לאדה.
השוק יצר הרגלים כלכליים יוצאי דופן - הרוכשים הפוטנציאליים נרשמו מראש לקניית מכונית. "נרשמתי פעם לרכישת לאדה", משחזר קורמנדי. "לא קיבלתי יחס מועדף. הם אמרו לי שתוך חמש שנים אקבל רכב. אחרי שמונה שנים אכן קיבלתי מכונית, במחיר כפול מהמחיר המקורי".
הלהיט הגדול של הגוש הסובייטי היה הטרבנט המזרח-גרמנית, אשר יוצרה לראשונה בשנת 1957. העיצוב
הזול והטכנולוגיה הפשוטה עזרו להחיות את תעשיית הרכב במזרח-גרמניה הפוסט מלחמתית, טוען קורמנדי. לדבריו "כל עקרת בית היתה יכולה לתקן אותה על שולחן האוכל".
אחד מחובבי הטרבנט הגדולים ביותר כיום היה עוד לא היה בן 12 כשהקומוניזם נפל. פיטר לורינץ, 32, התאהב בטרבנט החדשה של אמו ב-1988, והתחיל לאסוף את הדגמים.
נכון להיום כולל האוסף שלו את המכוניות הבאות: ארבע לימוזינות, שני סטיישן ואגן ומכונית עם גג נפתח - כולן מכוניות טרבנט גאות. המדבקה של המכונית עם הגג הנפתח אומרת הכל על תקופת הקומוניזם הישנה והנוסטלגית:"המכוניות העממיות של כל העולם! התאחדו!".







נא להמתין לטעינת התגובות





