בלעדי: חברות הליסינג מקבלות מתנה - נהגי המכוניות הפרטיות משלמים

באישורו של המפקח על הביטוח, מקבלות חברות הליסינג הנחה של עשרות אחוזים בביטוח החובה. ההפרשים עוברים ישירות לקופות חברות הליסינג. ענתבי מעדיף להילחם באופנוענים

גיל מלמד | 19/11/2009 6:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעוד שכל בעל מכונית בישראל משלם ביטוח חובה בהתאם למאפייני הנהג - גיל, ותק, עבירות תנועה ותאונות - הבעלים של קרוב ל-350 אלף "המכוניות הצמודות" משלמים "ביטוח גלובלי" - ונהנים מהנחות משמעותיות בפרמיות הביטוח. עלפי נתוני משרד האוצר, בעל רכב פרטי שמבקש לבטח מכוניתו, ישלם ‭40%‬ יותר מביטוח שתשלם חברה גדולה עבור ביטוח עם מאפיינים זהים.

המפקח על הביטוח מקפיד לאחרונה להציג את ה"הסבסוד" של פרמיות הביטוח אופנועים על ידי בעלי המכוניות. לדבריו, כל מכונית "מסבסדת" את האופנוענים ב-100 שקל לשנה. אלא שאותו גוף אישר לחברות הביטוח למכור פוליסות "לביטוח ציי רכב שכולל השתתפות בעל הפוליסה ברווחי המבטח".

לכאורה, שוק ביטוח החובה הופרט בשנת 2001 כדי שיהפוך לשוק תחרותי, במטרה להוריד את דמי פרמיית הביטוח. למעשה, התחרות נחלקת לשלוש קטגוריות: מבוטחים ישירים, מבוטחים סיטונאיים - חברות ליסינג או חברות עם ציי רכב שרוכשות "ביטוח בסיטונאות",‬ ואופנועים.

היות שתעריפי הביטוח ה"גלובלי" נסגרים בהתאם למשא ומתן בין המבטח לצי הרכב, קשה להעריך את הסכומים המדויקים של הפרמיות. עם זאת, ההערכה היא שצי רכב (החל מ-40 מכוניות) או "קולקטיב" (החל מ-100 מכוניות) זוכים להנחה מינימלית של ‭.10%‬

בנוסף לכך, המפקח אישר לחברות הביטוח להנפיק פוליסות מסוג "השתתפות ברווחים", שלפיהן אם רווחי המבטח בתקופה נתונה גבוהים
מסף מסוים, הוא מחזיר כסף למבוטח, כלומר מחיר הפוליסה נמוך עוד יותר.

לכאורה, "השתתפות ברווחים" נועדה לעודד את המבוטח שלא לתבוע (או לנהוג בזהירות), אלא שאופציה כזו מוצעת רק לציי הרכב ולא ללקוח הפרטי, וכך מאפשרת להם להשיג דמי ביטוח נמוכים עוד יותר.

על פי נתוני משרד האוצר, בעל רכב פרטי עם מנוע בנפח ‭1,600‬ סמ”ק ישלם החל מ-‭2,660‬ שקל דמי ביטוח, אם המבוטח הצעיר ביותר שנוהג ברכב הוא בן ‭.17‬ מחירו הרשמי של ביטוח במאפיינים זהים למכונית בבעלות חברה עולה לפחות ‭1,810‬ שקל - כלומר הפרש של יותר מ-‭.40%‬ מדובר בעשרות מיליוני שקלים שציבור הנהגים בעלי המכוניות הפרטיות מסבסד, למעשה, עבור חברות הליסינג.

במשרד האוצר טוענים ששוק הביטוח הוא שוק תחרותי, וכל חברת ביטוח יכולה להציע תעריף זול, מתוך הנחה שאין בכוונתה להפסיד. אלא שהיכולת להציע הנחות משמעותיות לציי הרכב, תוך התעלמות ממאפייני הנהג, מעידה שהתעריפים הגבוהים של ביטוח כלל הנהגים מסבסדים בפועל את ביטוח ציי הרכב.

במשרד האוצר מוסיפים כי אין לגזור גזירה שווה על ביטוח האופנועים ועל ביטוח ציי הרכב - כי פיצוי האופנוענים יקר בהרבה. אך בעוד שהנתונים שהמשרד מספק לגבי האופנועים מבוססים על נתוני הפול, הוא לא מפרסם את נתוני הפיצויים שמועברים לשוק המוסדי לעומת כלל ציבור המבוטחים, ואת הפרמיות היחסיות.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים