לגלוש בשמים: המערכות שיחברו אתכם, גם בטיסה

שלוש שנים אחרי שמערכת "קונקסיון" סיימה את חייה, החלו שוב גורמים שונים בעולם התעופה לגלות עניין באינטרנט באוויר. האם הטכנולוגיות החדשות לאינטרנט בטיסה ישכנעו את הנוסעים להחליף את הנמנום בגלישה?

אלכס דורון | 15/11/2009 18:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
משעמם לכם בטיסה? מתקשים להתאפק ולא לבדוק את תיבת המייל שלכם במשך השעות הארוכות שאתם באוויר? יכול להיות שכבר בקרוב הבעיה שלכם תיפתר. מערכת "קונקסיון" (Connexion) של חברת הבת שהקימה בואינג היתה החלוצה העולמית במתן שירותי אינטרנט מהיר לנוסעי מטוסים.

אינטנרט באוויר - לפני 7 שנים זה לא תפס
אינטנרט באוויר - לפני 7 שנים זה לא תפס SXC
המערכת הבטיחה להביא ל"שינוי בתרבות הטיסה", תוך שהיא מאפשרת יכולת לתקשר עם הבית והמשרד, לשלוח ולקבל דואר אלקטרוני, לגלוש באינטרנט ולצפות בשידור חי בתוכניות טלוויזיה - הכל בשעת הטיסה.

התקשורת של המערכת הייתה לוויינית ותלויה בנכונותה של חברת התעופה להתקין אנטנה מיוחדת על גגות מטוסיה. בנוסף לכך גבתה המערכת תעריף שירות גבוה שנע בין 9.95 ל-29.95 דולר.

זמן לא רב לאחר שהושקה המערכת ברעש תקשורתי גדול ב-2003, החליטו בחברת אל על להימנות בין מספר חברות התעופה הראשונות בעולם המציעות שירותי אינטרנט מהיר באוויר. באל על השקיעו כשלושה מיליון דולר ברכישת הציוד והתקנתו במטוסי ה-400 , ה-747 וה-777 שלה. בין החברות הנוספות שהשקיעו במערכת היו בריטיש איירוויס, לופטהנזה ואול-ניפון.

אלא שמערכת "קונקסיון" סיימה את חייה כבר בסוף 2006, לאחר שהתברר כי השוק שקיוותה החברה לפעול בו מעולם לא צמח. האנטנה היתה כבדה מדי, עלויות התחזוקה היו גבוהות מדי, ובואינג נטשה לגמרי את הפרויקט.

בימים אלה, כשלוש שנים אחרי נפילת המערכת ולאחר ההתקדמות המשמעותית שנרשמה בתקשורת הניידת, החלו שוב גורמים שונים בעולם התעופה לגלות עניין באינטרנט באוויר. לאחרונה הופיעו שחקנים עולמיים חדשים בתחום שמבטיחים מערכות משופרות בהרבה.

לופטהנזה תהיה שוב מהראשונות שתציע אינטרנט מהיר בפס רחב באוויר (דרך WLAN), וכן מגוון שירותים באמצעות מערכת של חברת פנסוניק: צפייה בערוצי טלוויזיה על צגי המחשבים הניידים של הנוסעים, העברת נתונים בתקן GSM/GPRS, שירות דואר אלקטרוני ואף שירות SMS דרך הטלפונים החכמים של הנוסעים.

החברה הגרמנית הודיעה לפני מספר ימים כי השירות יוצע לנוסעיה בקווים הארוכים כבר באמצע 2010. על פי ההערכות, המחיר לפעילות בכל זמן הטיסה ינוע בין עשרה ל-15 דולר לנוסע כתוספת למחיר הכרטיס.
מערכת "קונקסיון" לא המריאה

הגל החדש בעולם אינטרנט-התעופה הוביל גם חברות טכנולוגיה ישראליות להציג מערכות שפיתחו לאחרונה: חברת סטרלינג למשל, שדן חלוץ משמש כיו"ר שלה, הציגה במאי האחרון ביריד התקשורת האסיאני בסינגפור את ה"סטר-רייל" - מערכת אנטנה שטוחה לתקשורת לוויינית ניידת.

ההערכה היא כי בשלוש השנים הקרובות כל כלי ממונע יצטייד באנטנה לוויינית
ההערכה היא כי בשלוש השנים הקרובות כל כלי ממונע יצטייד באנטנה לוויינית SXC

בחברה מבטיחים תקשורת דו-כיוונית אמינה ומהירה, גם כאשר הפלטפורמה הנעה (המטוס או הרכבת) תעבור את ה-300 קמ"ש. "הנוסע יוכל לא רק לדבר, להוריד קטעי וידיאו ולגלוש באינטרנט, אלא גם לשגר קבצים בנפחים כבדים - והכול בו-זמנית עבור כל הנוסעים לאורך כל הטיסה", הסבירו.

מערכת ישראלית נוספת היא של חברת רייסאט, לשעבר סקיי-גייט. החברה פיתחה מערכת תקשורת לוויינית ייעודית לרכבות, בשם "טורפדו-ריי", ובמקביל פיתחה אנטנה מדגם אחר בשם "סטינג-ריי" - המיועדת לרכבים פרטיים ותותקן על גג המכונית.

ביום שלישי הקרוב יתקיים כנס "אירוספייס ישראל 2009" שיקיימו מספר חברות מתעשיית התעופה בקריית שדה התעופה בלוד. במסגרת הכנס תחשוף חברת קומטקט, חברה בת של אירונאוטיקס - המתמחה במל"טים, את האנטנה הלוויינית שלה המיועדת "לכל פלטפורמה המצויה בניידות מהירה: מטוס, רכבת, אוטובוס", מדגיש המנכ"ל שחר קרביץ.

הרעיון של האנטנות הלווייניות מתבסס על פרויקט אירידיום, שהפעיל 66 לווייני תקשורת מעל קווי האורך של כדור הארץ, כך שסיפקו כיסוי מלא לכל פינה
(כמעט) סביב הגלובוס. אלא שבאותו פרויקט קצב התקשורת היה נמוך ונועד בעיקר להעברת קול תוך שמירה על קו ראייה עם הלוויין. האנטנה החדשה של קומטקט מתגברת על הבעיה הזאת ומספקת אינטרנט מהיר ללא חשש מקטיעות ומהפרעות.

"המערכת נועדה גם לגופי תקשורת המשגרים ניידות שידור לאירועים שונים. הן יוכלו לשדר תוך כדי תנועה ולא לעצור ולפרוס אנטנה נייחת, כפי שעושים כיום. גם צבאות יוכלו להשתמש בה", מסביר קרביץ.

השוק העולמי למערכות הלווייניות הניידות מוערך ב-300 מיליון דולר בשנה. פלח שוק קוסם במיוחד הוא דווקא ההודי, עם 16 אלף קווי רכבת - הרשת הגדולה בעולם - שעשרות אלפי קרונות בהם יצטיידו, אולי, באינטרנט סלולרי, WiFi ווידיאו.

ההערכה היא כי בשלוש השנים הקרובות כמעט כל כלי ממונע יצטייד באנטנה שכזאת - במיוחד מערכות התחבורה הציבורית וחברות התעופה. עם זאת, גם כשמערכת "קונקסיון" הושקה לפני מספר שנים, הציפיות היו גבוהות והעריכו כי 75% מנוסעי מחלקות העסקים ישתמשו בה. בפועל, זה לא בדיוק קרה, ורובם, כך נדמה, העדיפו פשוט לישון.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים