בעקבות הירידה במכירות, ויזל מציג: מחיר ההתכנסות של רשת פוקס
התוכנית לאיחוד המותגים תחת קורת גג אחת, תוך סגירת 60 חנויות, תעלה לפוקס כ-24 מיליון דולר והפחתת ערך החנויות בעוד כ-20 מיליון דולר. ויזל: התוכנית תתפרס על פני 3 שנים וכמחצית מהחנויות שיוותרו כבר מותאמות לפורמט החדש
על פי ההערכות, התוכנית של הרשת להתמודד עם המצב כוללת סגירת עשרות חנויות והכנסת 4 תתי המותגים תחת חנות אחת. המשמעות היא השקעה של כ-24 מיליון דולר והפחתות בסך כ-20 מיליון דולר ממאזן הרשת, בעקבות ההערכה שהמהלך יוביל לירידת ערך החנויות שלה.
הראל ויזל, מבעלי הרשת, מסביר כי כמחצית מהחנויות שייוותרו כבר מותאמות לפורמט החדש, נתון שיש בו להפחית בכמחצית את עליות פתיחת החנויות. לדבריו, התוכנית תתפרס לאורך 3 שנים ותתבצע בהדרגתיות. המהלך הנוכחי משלים למעשה את מהלך איחוד חנויות פוקס קידס ופוקס בייבי, שנחשף במעירב עסקים לפני מספר חודשים.
על פי התוכנית, פוקס תסגור כ-60 סניפים, המשרתים כל אחד תת-מותג אחד בלבד. כיום מחזיקה הרשת כ-100 סניפים שבהם נמכרים שניים עד 4 תתי המותגים תחת קורת גג אחת, ועוד 20 סניפים לכל תת מותג.
80 הסניפים המשרתים את תתי המותגים צפויים להתכנס לכ-20 חנויות. יחד עם זאת, במקרים בהם מדובר בסניפים קטנים שנמצאים במיקומים טובים מאוד, תימנע הרשת מהכללתם בתוכנית כינוס המותגים.
סגירת החנויות צפויה לגרום לפוקס לבצע הפחתות במאזן, בגובה של אלף דולר למ"ר. במקרים שבהם ניתן להתשמש בחלק מהקיים בחנות שנסגרת ניתן לצמצם את ההפחתה לכ-700 דולר למ"ר. כיום משתרעת כל חנות על פני שטח של כ-250 מ"ר בממוצע, כך שסגירת סניף תהיה כרוכה בהפחתה של כ-175 אלף דולר. סגירת 60 חנויות תביא להפחתה של למעלה מ-10 מיליון דולר.
בכך לא תמה המשמעות הכלכלית של מהלך ההתייעלות שאליו יוצאת הרשת. התאמת הסניפים למתכונת שבה יקלטו תת מותג נוסף, או את כל 4 תתי המותג, מחייבת השקעה של עוד כ-1,000 דולר למ"ר. הפעם מדובר על חנויות בגודל של 400 מ"ר בממוצע, כך שההשקעה בכל סניף מוערכת ב-400 אלף דולר. התאמת 120 חנויות תדרוש מהרשת השקעה של כ-48 מיליון דולר.
לדברי ויזל, כמחצית מהחנויות כבר פועלות במתכונת זאת. מאמירה זו ניתן להעריך כי ניתן לצמצם את ההוצאה העתידית לכ-24 מיליון דולר. פריסת המהלך
כינוס המותגים אמנם צפוי לצמצם את עלויות התפעול המתייחסות לשכר הדירה, עובדים, תחזוקת החנויות ותמיכה ב-4 תתי המותג. אלא שבטווח הקצר לא ברור מהיכן תגייס הרשת את הכסף. בפוקס שותפים, מלבד ויזל, גם אברהם פוקס המייסד, בנק לאומי ולב לבייב. ספק אם מישהו מהצדדים יתנדב להזרים כסף להשלמת המהלך.
שאלה נוספת, העולה לקראת יישום המהלך, עוסקת בהשפעת כינוס 4 חנויות על מכירות הרשת. לא ברור אם צמצום שטחי המסחר מכ-1,000 מ"ר בממוצע ל-4 תתי המותגים לכ-400 מ"ר בממוצע לחנות אחת,יוביללעלייהבמכירות. גורמים בענף האופנה טוענים כי איחוד חנויות גורע כ-20%-30% מהפדיון המצטבר למ"ר. במקרה זה, לצד ההתייעלות תיאלץ הרשת להתמודד עם ירידה משמעותית במכירות.
נושא נוסף שתצטרך פוקס לתת עליו את הדעת הוא הטיפול במלאי הסחורות של החנויות שייסגרו. בשונה מפעילותה בחו"ל, שהחלה לאחר שהקימה פוקס את תתי המותגים ולכן מכרה אותם בחנויות מאוחדות, בישראל הוסיפה הרשת את המותגים השונים עם התפתחותם. כעת השאלה היא כיצד התייחסו בקניונים לתוכנית של פוקס.
ויזל הפך עם השנים לאיש החזק בעולם הריטייל, זה שלא פותחים קניון מבלי להיוועץ בו. ראשית כיוון שהוא מחזיק כ-7 חנויות בכל קניון - 4 חנויות פוקס לצד סניפי סאקס, ללין ובילבונג. לאורך השנים טיפח ויזל קשרי עבודה וחברות קרובים עם מנכ"לי הקניונים המובילים. בין חבריו ניתן למנות את פאר נדיר מקבוצת עזריאלי ומשה רוזנבלום שעבר לאחרונה למליסרון.
פנייתו של ויזל לקניונים מגיעה בטיימינג בעייתי מבחינת השניים. רוזנבלום נכנס זה עתה לתפקיד החדש בקבוצת הקניונים של משפחת עופר, ויתקשה לחרוג עבור ויזל מהכללים הרשמיים של הארגון. גם נדיר נמצא במצב עדין בקבוצת עזריאלי, אחרי שניהל משא ומתן עם משפחת עופר, על תפקיד מנכ"ל קניוני מליסרון.
למרות זאת, נראה כי פוקס נכנסת למהלך שניתן להגדירו כבלתי נמנע. מדובר בטלטלה משמעותית לארגון ולעובדיו, שיזדקקו לכל התמיכה האפשרית. אלא שגם בזירה הפנימית לא הכל רגוע. ויזל מגייס בימים אלו שני גורמי חוץ לניהול עתידה של הרשת. לתפקיד המנכ"ל ממנה ויזל את אלי קידר, שהיה עד לא מכבר מנכ"ל זארה ולפני כן עסק בנושאי תפעול.
לעסקים נודע כי ויזל ניהל משא ומתן עם יאיר עשהאל, המשנה למנכ"ל סופר-פארם היוצא, אך לא הצליח לגייסו לתפקיד. קידר ועשהאל הם הפכים גמורים: בעוד קידר מגיע מעולם התפעול, עשהאל הוא איש שיווק מהמעלה הראשונה, שיכול היה להתוות דרך חדשה ולייצב את הארגון.
במקביל למהפך שתעבור פוקס בשנים הקרובות, ויזל מתכוון להקים את רשת כלי הבית "פוקס הום". לצורך כך העביר השבוע את טליה פורת, יד ימינה של אילנה קאופמן מגולף, לקבוצת פוקס.
בבנק לאומי, המחזיק באמצעות לאומי ושות' ב-12% ממניות רשת פוקס - ויש נציגים בדירקטוריון החברה שאף השתתפו בישיבה שבה הוחלט על השינויים המבניים, נמסר בתגובה, כי "לא ידוע לבנק על כוונת הרשת להזרים 20 מיליון דולר לשם ביצוע השינויים המבניים בקבוצה, והבנק לא התבקש לסייע בהזרמת סכום כזה ".