אנליסטים: "הצרכן הקטן ייפגע מעסקת בזק"
רכישת בזק לא הפתיעה את האנליסטים, שסבורים כי צפויות עיסקאות נוספות. "מדובר בבשורה טובה לשוק התקשורת, אבל הצרכן יהיה ככל הנראה הנפגע העיקרי"
- עסקת ענק במשק: אלוביץ' ירכוש השליטה בבזק תמורת 7 מיליארד שקל
לדברי יעקובי, גם השאיפות של אייפקס-סבן-ארקין למכור היו ברורות. "גם אחרי הוצאות המימון הגדולות לצורך ביצוע העיסקה בזמנו, רושמת הקבוצה תשואה של 300% על השקעתה, כולל הדיווידנדים", הוא אומר.
אורי ליכט, מנהל המחקר באי.בי.אי, מציין כי מדובר ב"בשורה טובה לשוק התקשורת - זהו צעד נוסף במעבר לקבוצות תקשורת גדולות". לשניהם אין ספק כי אלוביץ' עושה עיסקה טובה, וגם המחיר הגבוה לא יהווה מכשול.
לגבי בזק, האנליסטים תמימי דעים כי חברת התקשורת נמצאת במצב טוב, לאחר שביצעה בשנים האחרונות תהליכים של התייעלות ושיפור טכנולוגי. "המוכרים משאירים את בזק עם בשר: טכנולוגיית ה-NGN וטכנולוגיית הדור השלישי של פלאפון", מסביר ליכט. "עבור אלוביץ' זו קנייה עם פוטנציאל תשואה גבוה יותר מאשר בפרטנר", מוסיף יעקובי.
לשניים ברור כי עיסקת בזק היא רק הסנונית הראשונה. לטענתם, עיסקאות כאלה יתבצעו הן בשל דרישות משרד התקשורת וההגבלים העסקיים, והן בשל תהליך יצירת קבוצות התקשורת בנוסף לבזק. "הכיוון הוא לירידה מ-5 שחקנים עיקריים בשוק ל-4", אומר ליכט.
בעקבות המהלך יעלו על המדף שתי חברות: סמייל ,012 שעליה יצטרך אלוביץ' לוותר; ויס, שלפי החלטת הממונה על ההגבלים לא תוכל לעבור לבעלות מלאה של בזק (אלוביץ' מחזיק בכ-32% מיס). על המדף נמצאת גם מירס, שלהערכת יעקובי, אלוביץ' יפרוש מהמכרז לרכישתה.
לדבריו, למרות הקושי הצפוי בקבלת היתר לרכישה, חברת פלאפון לא תוותר. ליכט לא מסכים עם יעקובי ומפנה את הזרקור לעבר איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי, שהגדיל באחרונה את חלקו בהוט וישאף בהמשך להוסיף לקבוצה גם זרוע בתחום הסלולר.
באשר לרכישת סמייל, השניים מזכירים שני מתמודדים עיקריים - פרטנר והוט. "מבנה בדמות הוט-סמייל-מירס יתן לדרהי קבוצה מקבילה לבזק", מסביר
באשר לטלוויזיה בלוויין אומר ליכט, כי "יס היא הנעלם הכי גדול כעת. הייתי מפנה את המבט לכיוון דסק"ש, שחסרה לה היום זרוע של שידורים". ליכט טוען גם שבזק תחת אלוביץ' לא אמרה את המילה האחרונה בנוגע ליס ותנסה לשנות את החלטת הממונה על ההגבלים - אולי אף בדרך של פנייה לבית המשפט. מה שבטוח, מסכימים שניהם, הוא שלמשרד התקשורת ולממונה על ההגבלים יהיה תפקיד מרכזי במהלכים הקרובים.
ומה לגבי הצרכן? לליכט אין בשורה: "הצרכן יהיה ככל הנראה הנפגע העיקרי", הוא אומר, "כבר בשבוע שעבר התבשרנו שפרטנר תעלה מחירים בגלל צמצום מספר קבוצות התקשורת, המחזק את מעמד החברות מול הצרכן".







נא להמתין לטעינת התגובות





