מסתמן: רוב מוחץ למיזוג גנדן לאי.די.בי

למרות הביקורת, עיסקת בעלי העניין צפויה לקבל תמיכה מגופים המוסדיים: "השתכנענו שהמהלך יהיה רווחי מאוד". בדיקת מעריב עסקים

ינאי אלפסי ויהודה שרוני | 14/10/2009 7:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עיסקת בעלי העניין, שבמסגרתה אמורה אי.די.בי לרכוש את גנדן תיירות ולמזגה עם כלל תיירות, צפויה לקבל באסיפת בעלי המניות מחר תמיכה גורפת מהמוסדיים. על מנת שהעיסקה תאושר, תידרש תמיכתם של שני שלישים מבין המשקיעים שאינם בעלי עניין.

לפי בדיקת מעריב עסקים, הגופים המוסדיים הגדולים המחזיקים באי.די.בי השתכנעו כי העיסקה טובה לחברה ויצביעו בעדה.

בשבועות האחרונים קיימו בכירי אי.די. בי, ובכללם המנכ"ל חיים גבריאלי, החשב אייל סולגניק ואבי בן אסאייג, שיוביל את מהלך המיזוג, שיחות שכנוע אינטנסיביות עם בתי ההשקעות השונים.

מדובר בעיסקה שבמסגרתה מציעה אי.די.בי לרכוש את מניותיהם של נוחי דנקנר (47.3%), אבי פישר (33.3%), משפחת שמיל (14.3%) וצור דבוש (5%) בגנדן תיירות, המחזיקה בחברת התעופה ישראייר ובחברות נוספות בתחום התיירות, תמורת 1.2 מיליון דולר.

סכום העיסקה לכאורה נמוך, אולם אי.די.בי תיאלץ ליטול במסגרתה חובות בהיקף של יותר מ-135 מיליון דולר שצברה גנדן תיירות, והפסדים של כ-100 מיליון דולר שרשמה מאז הקמתה.

אחד המשקיעים המוסדיים הגדולים באי.די.בי אמר אתמול למעריב עסקים כי "תחילה הגבנו בספקנות גדולה, לנוכח החובות הכבדים והעובדה שמדובר בעיסקת בעלי עניין. החלטנו לבחון את הנושא ברצינות, ושכרנו חברת ייעוץ חיצונית. ישבנו עם גורמים בקבוצה, והיה חשוב לנו לשמוע את דבריו של בן אסאייג, שיוביל את המיזוג ונחשב כמנהל דעתן שיודע לעבוד היטב מול בעלי שליטה (בעבר היה בכיר בשטראוס - י.א). קיבלנו רושם חיובי ביותר והשתכנענו שמדובר במהלך מבריק, שעשוי להיות רווחי מאוד וכדאי לבצעו עכשיו, לפני שהשוק יתהפך".

האם לא היה כדאי יותר לדנקנר לבצע מהלך הפוך, כלומר להוציא את כלל תיירות מקבוצת אי.די.בי, ולמזגה בגנדן תיירות, וכך להימנע מהעברת חוב גדול אל החברה הציבורית? משקיע מוסדי אחר השיב על השאלה כי מבחינתו רצוי שבעלי שליטה בחברות ירכזו את כל פעילויותיהם בחברה ציבורית אחת, וכך ימנעו ניגוד עניינים פוטנציאלי וירכזו משאבים ניהוליים.

כפי שנחשף אתמול במעריב עסקים, המשקיעים המוסדיים באי.די.בי קיבלו באחרונה אימייל אנונימי ובו מסמך המבקר את העיסקה. על פי המאפיינים הדיגיטליים של המסמך הבלתי חתום, נראה כי הוא נכתב במחשב הרשום על שמה של אל על, המתחרה בישראייר. באל על דחו בתוקף כל קשר לעריכת המסמך או לשליחתו.

במסמך נטען כי בהערכת השווי שביצע משרד סוארי לגנדן, נקבעו מכפילי שווי אופטימיים מדי, וכי גם אם ישראייר תצליח למכור בתנאי השוק הנוכחיים שני מטוסים תמורת 84 מיליון דולר, עדיין אי.די. בי תיאלץ לקלוט חובות של 52 מיליון דולר ללא כל כיסוי בנכסים.

באי.די.בי טוענים כי הרחבת פעילותה של כלל תיירות, זרוע התיירות של הקבוצה, הינה מהלך בעל חשיבות אסטרטגית ליציבותה ולתחרותיותה, ומהלך של שילוב פעילויות עם גוף תיירותי משלים וגדול יחסית עשוי ליצור פוטנציאל להשבחתה.

באי.די.בי מציינים כי מחזור הפעילות המצרפי (ברוטו) של

גנדן תיירות וכלל תיירות עמד ב-2008 על כ-3.1 מיליארד שקל, כך שמיזוג ייצור גוף גדול, ש"יתפור" ויספק מגוון רחב של שירותים תחת קורת גג אחת. עוד מדגישים בקבוצה, כי לגנדן זרוע סיטונאית חזקה המתמחה בענף התעופה, בעוד שכלל תיירות מחזיקה בזרוע קמעונאית בעלת מעמד מוביל.

"יצירת קבוצה גדולה עולה בקנה אחד עם המגמה הרווחת בשוק התיירות העולמי, המתאפיינת במיזוגים וברכישות תוך יצירת גופים המחזיקים בנתח שוק משמעותי", כותבים באי.די.בי. "החברה מעריכה, בהתבסס על הערכות שהציגה בפניה חברת הייעוץ שלדור, כי קיים רציונל אסטרטגי טבעי לשילוב הפעילויות של גנדן וכלל תיירות, וכי שילובן עשוי לתרום ליצירת התמחויות מובחנות בתעופה, בפיתוח מוצרים, במכירה קמעונאית ובשירות לקוחות".

רשות ניירות ערך ליוותה את הכנת מתאר המיזוג בעיסקה, ובעקבות הערות למתאר תיקנה אי.די.בי חלקים ממנו.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''שוק ההון''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים