סובארו שלא הכרתם

אחרי עשור שלם שבמהלכו בנתה לעצמה תדמית ספורטיבית, סובארו משיקה את B4 החדשה ונוטשת את הספורטיביות לטובת הגדלת המרחב הפנימי ושיפור בנוחות הנהיגה. לקחנו אותה לנסיעת מבחן

גיל מלמד | 1/10/2009 8:24 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרבה לפני שמיצובישי ומאזדה השתלטו על שוק המכוניות המשפחתיות, היתה זו סובארו שלא רק שהמציאה את פלח השוק, אלא גם את פלח השוק של מכוניות המנהלים - אלו שלימים זכו לכינוי "משפחתיות גדולות".

לפני כ-20 שנה הגיעה לישראל היפנית הראשונה שכונתה "מכונית מנהלים" - ה"לגאסי" של סובארו, שהובילה את טבלת המכירות.

לימים איבדה "לגאסי" את הבכורה ל"גאלנט" של מיצובישי, ל"קארינה" של טויוטה, ל-626 ול-6 של מאזדה. אבל סובארו דאגה תמיד להישאר בעניינים, ומעולם לא הודחה לגמרי מפלח השוק.

בתחילת העשור, במקביל להצלחה שקצרה בסדרת מרוצי אליפות העולם בראלי, עברה סובארו שינוי תדמית משמעותי, שכלל ההתמקדות בהנעה כפולה וביצירת תדמית של "התנהגות ספורטיבית", " בטיחות אקטיבית" ושאר ערכים מוספים מתחום הספורט המוטורי.
 
סובארו B4 החדשה - לא לבעלי קיבה רגישה
סובארו B4 החדשה - לא לבעלי קיבה רגישה רונן טופלברג

האבסורד היה, שהלקוח הממוצע של סובארו, שבשונה מלקוחות מאזדה והונדה, נחשב לשמרן שמעריך יותר מכל את האמינות היפנית, נהנה לחשוב שהוא נוהג במכונית ספורטיבית.
סובארו חוזרת לעניינים

B4 החדשה , או "לגאסי" החדשה כפי שהיא מוכרת בעולם, היא כנראה המכונית המוצלחת ביותר שבנתה סובארו ב-20 השנים האחרונות לפחות, למעט STI הספורטיבית כמובן. ההבדל המהותי ביותר בין הדגם החדש לישן ניכר כבר במבט הראשון - זאת מכונית גדולה בהרבה, בכל הממדים ובעיקר בגובה.

כך תיקנה סובארו את נקודת החולשה העיקרית של הדגם היוצא, וכעת היא מציעה את אחת המכוניות המרווחות ביותר - ודאי בקרב מתחרותיה היפניות.

מבחינת הממדים, החיצוניים והפנימיים, B4 החדשה דומה להונדה "אקורד" ולטויוטה "קאמרי", ומשאירה מאחור את מאזדה 6 וטויוטה "אוונסיס".

שיפור המרחב הפנימי מועיל במיוחד לנוסעים במושב האחורי, העיצוב השטוח מאחור מאפשר גם לנוסע שלישי לשבת במרכז המושב

בנוחות גבוהה, יחסית לרוב המתחרות.

לעומת זאת, העיצוב החיצוני נעדר ייחודיות ולא מושך במיוחד, אך למרבה המזל הוא פשוט ונאה יותר מה"טרייבקה". סביר להניח שהעיצוב יקסום ללקוח הישראלי, מפני שהוא משדר גודל ושדרוג יחסית לדגם היוצא. מנגד, תחושת הספורטיביות נעלמה מהמראה החיצוני ולא רק ממנו.

ב-5 השנים האחרונות החלה סובארו לעבוד ברצינות על שיפור עיצוב הפנים של דגמיה, וב-B4 החדשה היא הגיעה סוף-סוף לרמה משביעת רצון.

נכון, זו עדיין לא רמה אירופית, אבל יחסית לרוב היפניות ולכל סובארו שהכרתם בעבר - עיצוב הפנים וטיב החומרים בדגם החדש הם ברמה גבוהה מאוד. סביבת הנהג פשוטה ונוחה, מתאפיינת בשימוש בפלסטיק בגימור אלומיניום ובתחושת עמידות טובה.

עולים על הכביש

ברגע שמתחילים לנוע, התחושה שמשדר הדגם החדש היא שסובארו מתמקדת, עוד יותר מתמיד, בשוק החשוב ביותר שלה - השוק הצפון אמריקאי. B4 הפכה ל"מכונית אמריקאית" ולאו דווקא במובן הטוב של המילה, אם כי לא ברור כיצד הנטייה הזו תשפיע על הלקוח הישראלי.
 

סובארו B4
סובארו B4 רונן טופלברג

המתלה האחורי של הדגם היוצא, מסוג "רב-חיבורי", הוחלף בדגם הנוכחי ל"עצמות עצה כפולות" - מצד אחד, יש לכך יתרונות בכל הקשור לעיצוב ולמרחב מאחור, מצד שני התנהגות הכביש פחות מדויקת, עם נטייה לגלגול גוף שגורמת למכונית לנטות לכיוון ההפוך מכיוון הסיבוב. העברות המשקל קדימה ואחורה מורגשות יותר מבעבר, ובסך-הכל ביצועי ה-B4 רגישים פחות למצבי הנהיגה השונים.

לזכות הדגם החדש ייאמר כי שופר משמעותית שיכוך הרעשים מכל הסוגים וגם עודנה פעילותו של המנוע. התוצאה היא מכונית מאוד איכותית בנסיעה איטית, עם יכולת טובה של התגברות על מהמורות.

לעומת זאת, במהירויות בינוניות, על כבישי ישראל מלאי המהמורות, המתלים לא עומדים ברף הנוחות שמציעות מכוניות אירופיות מובילות. התוצאה - במצבים אלה - היא מכונית קופצנית מדי עם זוויות גלגול מוגזמות שנוטה מעט לברוח לצדדים. לא מומלץ לבעלי קיבה רגישה.

את הביצועים האופטימליים מציג הדגם החדש על כביש 6, שמסתבר כטוב ביותר עבורה. על אספלט סלול טוב במהירות גבוהה B4 היא מכונית שקטה, איכותית ונעימה מאוד. במצב הזה מתכנסים כל השיפורים לחבילה אופטימלית של נוחות ועידון. התנהגות הכביש של המכונית טובה, אבל לא מעולה מאחר שההיגוי החשמלי גורם לאובדן הקשר בין הנהג לכביש.

לנהגים רגועים

ההנעה הכפולה, סימן ההכר של סובארו בעשור האחרון, מועילה במיוחד בתנאי מזג אוויר מכבידים או בתאוצות בכבישים מפותלים. בחיי היום-יום היא מוסיפה בעיקר משקל שאותו צריכה המכונית לסחוב, שבא לידי ביטוי בצריכת דלק גבוהה יחסית.

כדי להתגבר על הבעיה הזו בחרו מהנדסי סובארו בפתרון שפעם נראה חכם והגיוני וכיום מתחיל להיעלם מן העולם - תיבת הילוכים רציפה.

יחסית לתיבה האוטומטית הרגילה, שמשדרת נמרצות בעזרת יחסי העברה קצרים שתורמים לתחושת הכוח בתאוצה, התיבה הרציפה מקצצת למנוע של סובארו את הכנפיים, ומשדרת תחושת עייפות.

בכל רגע נתון אפשר אמנם לשנות את יחס ההעברה באמצעות מתגי "הפעלה ידנית", שממוקמים מאחורי גלגל ההגה, אבל זה מוביל לזינוק בצריכת הדלק.

השורה התחתונה

במהירויות בינוניות ומעלה, שם ממילא המכונית מתפקדת היטב, מתקבלת תחושה נמרצת יותר מאשר בזינוק ברמזורים עירוניים, וכמעט בכל מצבי הנסיעה מתקבלת תחושה נינוחה ושקטה מן המנוע.

אחרי שמתרגלים לשילוב החדש בין התיבה הרציפה למנוע הבוקסר, B4 היא מכונית מעולה לנהגים רגועים, כאלה שלא מבקשים לזנק מכל רמזור רק כדי לסחוט את דוושת הבלמים (המעולים) לקראת הרמזור הבא.

נהגים כאלה יוכלו ליהנות מצריכת דלק סבירה ומנסיעה רגועה ונינוחה. B4 החדשה היא סובארו מסוג אחר, כיוון חדש עבור יצרן שבנה לעצמו עד עכשיו תדמית ספורטיבית. אמנם המכונית איבדה את הנטייה הספורטיבית שלה, אבל זכתה בהרבה דברים שיקסמו ללקוח הישראלי - מרחב פנימי, נפח חיצוני ושיפור משמעותי של הנוחות והעידון.

המחיר של הגרסה הבסיסית, הפחות מאובזרת, עם מנוע בנפח 2 ליטרים, יעמוד על 156 אלף שקל - בעוד מחיר הגרסה המאובזרת ביותר יהיה 160 אלף שקל. גרסת הסטיישן של אותו דגם תעלה 165 אלף שקל, והגרסה המאובזרת ביותר, עם מנוע בנפח 2.5 ליטרים , תעלה 190 אלף שקל.

המכונית מוצעת בישראל ברמת אבזור גבוהה יחסית למתחרותיה, ותג המחיר שלה ממוצע לקטגוריה, כך שהיא זוכה לציון גבוה בסעיף התמורה למחיר.

המכונית צוידה סוף-סוף במערכת בקרת יציבות חשובה, זכתה בציונים גבוהים במבחני הריסוק השונים, וככלל נמצאת בליגה אחרת, גבוהה בהרבה ממה שהכרנו עד כה.

למרות הכל, המבחן האמיתי של ה-B4 צריך להיות מול מתחרותיה היפניות, והתחושה הראשונית היא שבמבחן כזה יתרונותיה יבואו לידי ביטוי ויציבו אותה כמתחרה ראויה ומעניינת.

gilmel@maariv.co.il

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים