בוטל הסכם לשיתוף פעולה בין אל על לחברות זרות
הממונה על ההגבלים העסקיים לא העניקה פטור להסכמי "קוד שייר" בין חברת התעופה ל-6 חברות זרות. הטענה: ההסכמים פגעו בתחרות ובצרכנים והובילו לעלייה במחירי הטיסות. אל על בתגובה: "ההחלטה תפגע בקשרי המסחר והתיירות של ישראל"

ברשות ההגבלים מדגימים, כי ההסכם עם Air India פוגע בתחרות לטובת אל על, מכיוון שחברת התעופה הישראלית אמורה לשלם תמלוגים לחברה ההודית כדי שזו לא תטוס להודו. כן נטען כי ההסכם עם חברת התעופה הפולנית LOT הביא לעליית מחירי הכרטיסים והגדלת הרווחיות של החברות לרעת הצרכנים, מכיוון שמדובר בשתי חברות יחידות הטסות לפולין.
לעומת זאת, הממונה החליטה להעניק פטור ל-5 הסכמי קוד-שייר של אל על עם החברות American Airlines, Czech Airlines, Iberia, Swiss, ו-Thai. בנוסף, הוגש לקבלת פטור וטרם הסכם קוד-שייר נוסף בין אל על ל-AirChina אך התקבלה החלטה לגביו.
כמו כן 5 הסכמי קוד-שייר נוספים נמשכו על-ידי אל על בטרם התקבלה החלטה לגביהם, לאחר שרשות ההגבלים סיפקה הודעה מקדמית לפיה הם בעייתיים. מדובר בהסכמים עם החברות Korean Airlines, Tarom, Belavia -Belarusian Airlines, Brussels Airlines ו- South African Airways.
ההחרגה הגורפת של הסכמים בין חברות תעופה הוצאה מתחולתו של חוק ההגבלים העסקיים בנובמבר 2008, בעקבות הרפורמה להגברת התחרות בענף התעופה שהובילה הממונה. המשמעות היתה הכנסת ענף התעופה לפיקוח תחרותי, ולממונה סמכות לבחון את השפעתם של הסכמי הקוד שייר על התחרות והצרכנים.
אל על הביאה את ההסכמים בפני הממונה בבקשה לקבלת פטור, מאחר שלא עמדו בתנאי פטור הסוג להסדרים בין מובילים באוויר. פטור זה מבחין בין הסכמים שאינם פוגעים בתחרות ועל כן אינם טעונים אישור (כמו הסכמים הנוגעים לתחזוקה טכנית), לבין הסכמים מסחריים, דוגמת הסכמי הקוד-שייר, הטעונים אישור מכיוון שהם עלולים לפגוע בתחרות.
הממונה קבעה כי על אל
"מהנתונים שבידי הרשות ועל סמך הניתוח התחרותי שנערך ניכר, שחלק מהסכמי הקוד שייר מביאים לפגיעה בתחרות, ועל כן הוריתי על ביטולם. ממצאי הבדיקה מהווים עדות ישירה לחשיבות הרפורמה להגברת התחרות שיזמה הרשות ולתרומתה הרבה לרווחת הצרכנים", פסקה הממונה קן.
עוד ציינה הממונה כי "אין ספק היום שישנה חשיבות עצומה לעצם קיומה של ביקורת תחרותית על תחום התעופה, לאור השפעתו הניכרת של הענף על המשק ועל הצרכנים".
מאל על נמסר בתגובה להחלטת הממונה על ההגבלים: "אל על סבורה כי היה מקום לאשר את כל הסכמי הקוד שייר ומאוכזבת מעמדת הממונה ביחס לאותם הסכמים שלא אושרו. עמדה זו אינה משרתת את אינטרס התחרות ואינה עומדת בקנה אחד עם עמדת רשויות התחרות בעולם ומגמת ההתקשרות בהסכמי קוד שייר ובריתות הקיימת בכל העולם.
"יש לציין כי מרבית ההסכמים שלא אושרו נחתמו טרם הפרטת אל על, כשעוד היתה חברה ממשלתית. העובדה שמדינת ישראל אינה מצליחה לשלב את אל על באף ברית תעופה עולמית משאירה את אל על נחותה בתחרות עם תאגידים ובריתות ענק, הכוללים בתוכם 70% מחברות התעופה בעולם, בדגש על הגדולות בה"ן.
עוד נמסר מחברת התעופה כי "הפגיעה בהסכמים תפגע באופן משמעותי באפשרות הבחירה של הנוסע הישראלי לטיסות המשך וכן תקטין את מגוון החלופות העומדות בפני הנוסע באותם קווים בהם לא אושרו ההסכמים.
"החלטה זו תפגע בקשרי המסחר והתיירות של ישראל עם המדינות לגביהן לא אושרו הסכמי הקוד שייר, תעמיד בסכנה את המשך הפעילות התעופתית בחלק מקווי התעופה הבינלאומיים ותפגע בנוסע הישראלי. לכשיתקבלו הנימוקים אל על תלמד את החלטת הממונה ותדרוש מהרגולטור לפעול בנושא".







נא להמתין לטעינת התגובות





