חשמל באוויר: ההבטחות של תערוכת הרכב בפרנקפורט
תערוכת פרקנפורט 2009 שנפתחת היום מבטיחה הרבה הבטחות, עם מוטיב משותף: מכונית ספורט חשמלית שמאיצה ל-100 קמ"ש בתוך 4 שניות, דגמים מוכרים בתצורה חשמלית והצהרות שישראל תהיה השוק הראשון שבו תשווק המכונית החשמלית בהיקף נרחב
פרנקפורט 2009, יותר מכל תערוכה אחרת עד היום, העלתה את ישראל באופן רשמי על מפת תעשיית הרכב העולמית, עם הכרזתו של יו"ר רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, שלפיה זו תהיה המדינה הראשונה שבה יימכרו מכוניות חשמליות בקנה מידה גדול.

התערוכה אמנם נערכת אחרי שיאו של המשבר בתעשיית הרכב, אך אותותיו ניכרים בה היטב. עם זאת, היות שכל היצרנים שמציגים בה מנסים לשדר כי הרע מכל כבר מאחורינו, התוצאה היא אחת התערוכות הגדולות והנוצצות שנערכו אי-פעם.
3 מוטיבים בולטים במיוחד בפרנקפורט 2009. הראשון בהם הוא הדאגה - בין אם מדובר בדאגה כנה ובין אם בצורך לרצות את הציבור - לאיכות הסביבה. מגמה זאת אינה חדשה, היא שולטת ומניעה את תעשיית הרכב כבר לפחות 6 שנים. אך בפרנקפורט 2009 נשברו כל השיאים בתחום, במיוחד בכל הקשור למכונית החשמלית.
המוטיב השני, שניכר היטב אפילו במיקום היצרנים באולמות השונים, הוא הסדר העולמי החדש שנוצר לנוכח פשיטות הרגל של ג'נרל מוטורס ושל קרייזלר.
מוטיב שלישי, אשר בעקיפין נובע גם הוא מן המשבר הקשה, הוא פנייה ברורה והחלטית של רוב יצרני הרכב אל שוק היוקרה, במיוחד אל שוק הפרימיום - שוק המכוניות היקרות במיוחד. בסקירה זו נתמקד במוטיב הראשון.
בשנים האחרונות החלו יצרני הרכב להדגיש יותר ויותר את המחויבות שלהם לפליטות נמוכות של זיהום אוויר ואת החיסכון בדלק בדגמים החדשים שלהם. מחקר שמצטט סטיב אודל, מנכ"ל וולבו, גורס שמה שמניע את הלקוחות אינו דווקא הדאגה לאיכות הסביבה, אלא שיקולים כספיים נטו.
כל ממשלות אירופה מעניקות הטבות מס או קנסות למכוניות בהתאם לתצרוכת הדלק ולפליטת ה-CO2 שלהן , ורק המחיר קובע בסופו של דבר לאן הולכות המכירות.
כך או כך, יצרני הרכב השקיעו בשנים האחרונות המון בפיתוח מנועים חסכוניים בדלק ודלי זיהום. אחד הדברים הבולטים ביותר בפרנקפורט 2009 הוא מספר המכונית הרב שרמת פליטת ה-CO2 שלהן מוצגת בגדול על גביהן.
פרנקפורט 2009 משופעת במכוניות המצטיינות בתצרוכת דלק נמוכה, אבל הסיפור הגדול עוד יותר הוא מספרם של דגמים חדשים של מכוניות היברידיות (למשל טויוטה פריוס החדשה בגרסת "פלאג אין", שניתנת לטעינה מרשת החשמל) ואף יותר מכך של מכוניות חשמליות.
ההכרזה החשובה ביותר שקשורה במכונית החשמלית הוכרזה על-ידי גוהן, יו"ר רנו-ניסאן, שלפיה מ-2011 תשווק רנו 100 אלף מכוניות
ההכרזה הזו חשובה בשני מובנים: ראשית, מדובר בהתחייבות למספר הגדול ביותר של מכוניות חשמליות שניתן על-ידי יצרן מכוניות. לשם השוואה, נכון להיום רשומות בגרמניה רק 1,500 מכוניות חשמליות, שמהוות 0.035% מסך צי הרכב במדינה.
שנית, גוהן לא התבלבל ולא נרתע לנוכח קשירת הקשר הפומבית בין רנו לבין ישראל, והוא אף ציין במפורש שהמכונית החשמלית תימכר ראשית לכל בארץ, בשיתוף בטר פלייס. צרפת אינה בדיוק האוהדת מספר 1 של ישראל בעולם, ולה כמדינה וגם לרנו ישנם אינטרסים כלכליים ופוליטיים משמעותיים במדינות שעוינות אותנו, לכן מדובר ללא ספק בהצהרה אמיצה.
אמיץ לא פחות, ואפילו יותר, הוא החזון שגוהן שטח במסיבת העיתונאים. בעוד ששאר המנהלים הזכירו את הנושא הסביבתי בין היתר, גוהן התמקד אך ורק בו.
"העולם ניצב בפני אתגר סביבתי", אמר, "כל יצרני הרכב צריכים להיות חלק מן הפתרון, לאור העובדה שמכוניות אחראיות ל-12%-14% מפליטות ה-CO2. על המאזניים לא מונח צמצום של 20%-30% בפליטת המזהמים, אלא מכוניות שלא מייצרות זיהום אוויר בכלל".
יו"ר רנו חשף בפרנקפורט 4 דגמי קונספט למכוניות חשמליות. הראשון בהם הוא "טוויזי" - רכב חשמלי אישי, קטנטן אבל בעל 4 גלגלים, שאמור להיות "קל לנהיגה ולחניה". לדברי גוהן, טוויזי יהיה מוכן לייצור במחצית השנייה של 2011.
הדגם השני, "זואי" - קונספט למכונית קטנה שאמורה לשמש כמכונית שנייה במשק הבית - מדמה מכונית סופר-מיני (בגודל של רנו-קליאו) בעלת 4 מושבים ו-4 דלתות. מכונית כזאת, מבטיח גוהן, תהיה המכונית החשמלית השנייה שרנו תייצר במספרים גדולים. "היא תהיה מוצר ליבה בצי המכוניות החשמליות שלנו", הבטיח , "ותשווק במחצית 2012".
שני הדגמים הנוספים שהוצגו אינם בגדר חדשות, ודאי לא בישראל, והם הקרובים ביותר לייצור: "קנגו" חשמלי יהיה כלי רכב מסחרי קטן שאמור לקסום לחברות שמפעילות שליחים, ואילו "פלואנס" חשמלית היא המכונית שבטר פלייס תשווק ותפעיל 100 אלף יחידות ממנה. בישראל היא תשווק כבר ברבעון השלישי של 2011, הבטיח גוהן.

למרבה האכזבה, בפרנקפורט לא מוצג קונספט ברור של פלואנס, ואי-אפשר לדעת למשל היכן ממוקמת הסוללה. מאידך, בתערוכה נחשפת פלואנס ה"אמיתית", שהיא למעשה גרסת הסדאן (4 דלתות) של "רנו-מגאן" והמכונית החשובה ביותר לשוק הישראלי ב-2010.
הפלואנס גדולה ומרווחת מאוד, ובעלת קווים סולידיים יחסית למגאן סדאן היוצאת. למעשה, כמעט נדמה שהמכונית שייכת לקטגוריה גדולה יותר, ותא הנוסעים שלה נראה אחד האיכותיים ביותר בהשוואה למשפחתיות בישראל.
מדבריושלגוהן ברור כי השאיפה שלו היא להפוך את רנו-ניסאן לשחקן המוביל בייצור ובמכירת מכוניות חשמליות בעולם. להערכתו, נתח השוק של מכוניות כאלה יעמוד על כ-10% מסך מצבת הרכב ב-2020.
בפרנקפורט 2009 מתברר, באופן הבולט ביותר, שבין אם יצרני הרכב האחרים מאמינים בחזון של גוהן ובין אם לא, הם ודאי לא מתכוונים לקחת סיכונים מיותרים: כמעט כולם מציגים מכונית חשמלית "אמיתית", או לפחות מכונית תצוגה חשמלית.
מי שבחרו בפתרון הקל הם יצרנים כמו פיז'ו-סיטרואן. פיז'ו מציגה את ION - מכונית חשמלית של מיצובישי, אשר תשווק תחת סמלי פיז'ו וסיטרואן. כמו כן, היא מציגה מכוניות קונספט עתידיות. כלומר, היא אומרת ש"כל האופציות פתוחות".
עם זאת, קשה להתעלם מ"ריבולט" של סיטרואן, שאמורה לשחזר את ההצלחה של "מיני" מבית ב.מ.וו. "ריבולט" היא קונספט למכונית קטנה ויוקרתית, שקוויה מזכירים את "דה-שבו" האגדית. בסיטרואן טוענים שהם מתכננים לה גם גרסה חשמלית.
בדרך קלה אחרת בחרו גם יצרנים כמו פורד ויונדאי, אשר הציגו הסבות של מכוניות קיימות לתצורה חשמלית. פורד מציגה את "פוקוס" ואת "קונקט". יונדאי מציגה את i10 הקטנטנה ; וגם סיטרואן מבטיחה "ברלינגו" חשמלית.
הסבת מכונית לתצורה חשמלית אינה תעלול חדש, ויש בו יותר אקט הצהרתי מאשר פעולה בעלת ערך. זאת מפני שהסבה כזאת סובלת מכל המגרעות האפשריות ולא באמת פורצת דרך חדשה לכיוון הנעה באמצעות חשמל.
פולקסוואגן, לעומתן, חושפת את e-UP, שמכונה גם "אי-מואושן" - מכונית חשמלית שמבוססת על פלטפורמה קטנה, עירונית, שמהווה חלק מסדרת ה-UP העתידית ומיועדת ל-4 נוסעים.
בפולקסוואגן מבטיחים שהחשמלית הזו תשווק בשנת 2013 ומספרים שהיא תאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 11.3 שניות ותגיע למהירות של 135 קמ"ש עם טווח נסיעה של כ-130 ק"מ.
מי שמפתיעות בתחום החשמליות הן יצרניות היוקרה הגרמניות ב.מ.וו ומרצדס, אשר הקדישו את רוב החידושים שלהן לדגמים בעלי חזון ירוק.

בנוסף, ב.מ.וו תציג גרסה היברידית מלאה ל-X6 שלה , עם מנוע V8 טווין טורבו שמשודך למערכת היברידית. המנוע יכול להניע את המכונית לטווחים קצרים בכוח החשמל בלבד וחוסך 20% מתצרוכת הדלק.
מנכ"ל מרצדס, דיטר צטשה, הזכיר בקריצה שבעוד 10 ימים ייערכו בחירות בגרמניה, לכן כולם מבטיחים הרבה מאוד הבטחות. "אך את אלה של מרצדס", אמר, "החברה מתכוונת לקיים", ומיד הציג מכונית קונספט לסדרת הדגל של החברה - S קלאס - בגרסה היברידית-נטענת חדשה.
מכונית קונספט אחרת של מרצדס היא CELL E/F. מדובר במגוון גרסאות של מכוניות חשמליות, היברידיות ובעלות "תא-דלק" מימני, שמבוססות על פלטפורמת ה-A/B.
אאודי , לעומת זאת, תחשוף בפרנקפורט את "אי-טורן" - קונספט למכונית ספורט חשמלית בעלת 4 מנועים חשמליים, המפיקים יחד 313 כ"ס ו-450 ניוטון מטר של מומנט. איטורן תאיץ (אם תיוצר) מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4.1 שניות , וטווח הנסיעה המוצהר שלה הוא כ-250 קמ"ש.