הכוח של גוגל: יכולה למחוק את העסק שלך בכל עת

מנוע החיפוש הפופולרי מסוגל למחוק עסקים קטנים בכל העולם, אפילו בלי לשים לב. האם בינג של מיקרוסופט המתחרה יצליח למתן אותו?

ג'ון נואוטון | 8/9/2009 18:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעולם האינטרנט אם אנשים לא יכולים למצוא אותך ברשת, זה כאילו שאתה לא קיים. גוגל יכולה למחוק את העסק שלך. זה כוח אמיתי, וכיום הוא אינו מאוזן כלל.

יום אחד גילה ניקולס קאר, בלוגר בולט, כי התוכן של הבלוג הפופולרי שלו, roughtype.com, נעלם. אם מישהו הקליד google site:www.roughtype.com ‏(השילוב הנחוץ בגוגל לחיפוש אתר ספציפי‏), הוא קיבל את ההודעה: "החיפוש לא העלה תוצאות". התוכן של הבלוג כולו נמחק מהאינדקס של גוגל. "כל הפוסטים", קונן קאר, "עד המילה האחרונה, נעלמו בלי להשאיר סימן".

היות שקאר הוא בלוגר-על, מישהו בגוגל שם לב וכתב לו. "נראה שהאתר שלך הוסר כי נפרץ על ידי האקרים", הסביר חבר בצוות החיפוש של החברה. חקירות נוספות נערכו - ולבסוף נמצא ההסבר.

"מה שקרה", כתב אחר כך קאר, “הוא שהיו כמה לינקים של ספאם בתחתית עמוד האינדקס של בלוג ישן שלי, שהיה רדום כמה שנים ‏(והופיע כבלוג נפרד במסגרת הדומיין של Rough Type‏). לא ידעתי איך הלינק הגיע לשם, אבל ככל הנראה זה יכול היה לקרות באמצעות סוג מסוים של פריצה".

ראוי להרהר עוד באפיזודה הזאת, המהווה תזכורת לכוח שיש כיום לגוגל. בדרך כלל אנחנו לא חושבים על זה, משום שהחברה מספקת שירות כה יעיל למשתמש הרשת הממוצע. אבל אם מסתכלים על זה מהזווית של מישהו שמפעיל עסק מקוון, מקבלים פרספקטיבה שונה מאוד.

בספר המצוין "The Search", העוסק בעלייתה של גוגל, המחבר ג'ון באטל מביא סיפור המדגים זאת היטב. הסיפור נוגע ליזם קטן בשם ניל מונטקריף, שבשנת 2000 ייסד עסק קטן למסחר אלקטרוני ‏(2bigfeet.com‏) שמכר נעליים במידות גדולות ברשת. במשך זמן מה שגשג העסק באופן צנוע בזכות התנועה שהגיעה לאתר של מונטקריף מגוגל.

באמצע 2003 הוא מכר נעליים במידות גדולות ב-40 אלף דולר בחודש. ואז, יום אחד בנובמבר של אותה שנה, הכול השתנה.
התנועה לאתר הצטמקה, תזרים המזומנים צנח, ומונטקריף התחיל לאחר בהחזרי ההלוואה שלו. חיי המשפחה שלו הידרדרו - ומונטקריף טען שהכל היה באשמת גוגל.

במובן מסוים זה נכון - אבל גוגל לא סימנה אותו כמטרה בכוונה. ההתאיידות של העסק הקטן שלו התבררה כנזק משני במלחמה הבלתי פוסקת בין גוגל לבין המוני האנשים המנסים לשחק בתוצאות החיפוש.

כחלק מהאסטרטגיה במלחמה נגד "מכוונני מנועי החיפוש", כפי שלעתים הם מכונים, גוגל מתאימה את האלגוריתמים שלה באופן תקופתי, כדי שהמשחקים יאבדו את האיזון. התוצאה היא שהרשת נשטפת ב"גלי גוגל" תדירים - ולפעמים הצונאמי עלול להטביע עסקים כמו זה של מונטקריף.

העסק של מונטקריף שרד לבסוף את הסערה והוא עדיין מוכר נעליים גדולות, אבל הסיפור מדגים את תוצאות קיומו של מנוע חיפוש דומיננטי כמו גוגל. אנשי גוגל יטענו שאין להם כל עניין להשתמש בכוח לרעה ושטכנולוגיית החיפוש שלהם - כמו הצדק - היא עיוורת וחסרת פניות. החברה פשוט עושה כמיטב יכולתה לספק תוצאות חיפוש רלוונטיות, ואם משתמשים ברשת מתחילים לחשוד שהתוצאות של גוגל מוטות, הם תמיד יכולים להשתמש במנועים המתחרים.

אה, כן, כל עוד יש מתחרים אמיתיים. מה שמביא אותנו למיקרוסופט ולמנוע החיפוש החדש והמשופר שלה, המכונה במסתוריות "בינג". השתמשתי בו בקביעות בשבועות האחרונים, והתרשמותי היא שהוא משתפר בעקביות. זה דבר מבטיח, משום שכעת נראה שיש רק שתי דרכים למתן את הדומיננטיות של גוגל: באמצעות משרד המשפטים של ארצות הברית - או באמצעות "בינג" של מיקרוסופט. זה לא הרבה.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים