מבחן רכב ל-S 400 הירוקה של מרצדס

לראשונה בהיסטוריה: מרצדס משיקה מכונית היברידית. ה-S 400 הירוקה מציגה יכולות מרשימות, אבל המחיר הופך אותה לרכישה אפשרית רק בעולם החלומות. מבחן המציאות

גיל מלמד | 31/8/2009 18:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עד לפני שלוש-ארבע שנים, בכל פעם שנזדמן לי לשוחח עם מי ממהנדסי המנועים של מרצדס, זכיתי להסבר מפורט ומנומק מדוע רעיון המכונית ההיברידית אינו הגיוני, ומדוע מרצדס לעולם לא תהיה שם.

"מה ההיגיון", הטיחו בי, "לסחוב גם מנוע בעירה, גם מנוע חשמלי, וגם סוללה כבדה וגדולה, וכל זה בזמן שכל יצרני הרכב משקיעים הון בניסיונות לחסוך במשקל?". מנועי בנזין, הדגישו במרצדס, תמיד יהיו פחות יעילים ממנועי דיזל, ומכיוון שמרצדס כל כך מתקדמת עם מנועי הדיזל שלה, אלה תמיד ישיגו תצרוכת דלק טובה יותר מכל מערכת היברידית.

פחות מארבע שנים לאחר סדרת החינוך שעברתי, מרצדס משיקה את ה-‭,S400‬ המכונית ההיברידית הסדרתית הראשונה שלה, מה שמוכיח שמי שבאמת קובע את מסלול הפיתוח הטכנולוגי אצל רוב יצרני הרכב אינם המהנדסים.
 
מרצדס s400 - ההיברידית הראשונה של החברה
מרצדס s400 - ההיברידית הראשונה של החברה יח''צ
 
מדובר בגרסה היברידית של ‭.S350‬ מנוע הבנזין שלה הוא מהדורה משופרת של מנוע ה-‭.V6‬ אל המנוע מחוברת מערכת היברידית קלה, כמו אלה שמותקנות בהונדה ואפילו בקיה סיד: מנוע חשמלי דק מאוד שמחובר בין גלגל התנופה לתיבת ההילוכים. מכיוון שמנוע חשמלי יכול לשמש גם כגנרטור, הרי שאם מזרימים לתוכו חשמל הוא מסתובב, ואם מסובבים אותו הוא מייצר חשמל.

עיקרון זה משמש במערכות היברידיות כדי להפיק חשמל בזמן שהמכונית בולמת, ומאפשר לנצל את הכוח המכני שמייצרים הגלגלים על פני הכביש לחשמל. המנוע החשמלי גם מייתר את הצורך במתנע וגם באלטרנטור, ובעת עמידה ברמזור מכבה מערכת הבקרה האלקטרונית את מנוע הבנזין, כך שכל תצרוכת החשמל מסופקת על ידי הסוללה.

במצב כזה המנוע לא צורך בכלל בנזין וגם לא מייצר זיהום אוויר, וברגע שבו לוחץ הנהג על דוושת התאוצה מניע המנוע החשמלי את מנוע הבנזין כהרף עין.

כל זה טוב ויפה, אבל החידוש האמיתי הוא הסוללה הקומפקטית מסוג ליתיום-איון, שעומדת בבסיס המערכת ההיברידית. אנשי מרצדס טוענים שזאת הפעם הראשונה בהיסטוריה שסוללת כזו משמשת כלי רכב מייצור סדרתית. בכלל, אנשי מרצדס סבורים שעצם

הסוללה של מרצדס מתאפיינת במשקל נמוך, תכולת אנרגיה גבוהה מאוד ונפח פיזי קטן יחסית לסוגי סוללות אחרים. בתצוגה שלה, בעת ההשקה, ניכר שהיא קומפקטית, ולדברי מרצדס היא שוקלת רק 75 ק"ג, כולל מערכת הבקרה האלקטרונית שלה. ממשקל זה אפשר להוריד גם את משקלו של מצבר רגיל, שבו אין יותר כל צורך.

חידוש לא פחות חשוב הוא שבפעם הראשונה בתולדות האנושות הממונעת הצליח יצרן רכב לדחוס את כל המערכת ההיברידית אל תא המנוע הרגיל של המכונית מבלי לפגוע במרחב הפנימי של נוסעי המכונית או בנפח תא המטען שלה.
[pic]

אנשי מרצדס טוענים שה-‭S400‬ החדשה היא היעילה ביותר מבחינת תצרוכת הדלק מבין כל מכוניות הפרימיום בעולם. בהקשר זה ראוי להזכיר שיצרן הרכב הראשון שהציג מכונית היברידית בשוק הפרימיום הוא לקסוס, עם ‭.LS600h‬

על פי מרצדס, תצרוכת הבנזין של ‭S400‬ היא ‭12.65‬ ק"מ לליטר, נתון מכובד בהחלט למכונית פרימיום ששוקלת כשני טונות, וגם נתון פליטת ה-‭,CO2‬ שהוא 186 גרם לק"מ, נחשב טוב מאוד. ‭S400‬ מאיצה ל-100 קמ"ש בתוך ‭7.2‬ שניות ומהירותה המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש, כלומר שמדובר במכונית שלא דורשת מהנהג להתפשר על ביצועים תמורת הפחתת הזיהום וצריכת הדלק.

‭S400‬

מושקת במסגרת מתיחת הפנים שעברה סדרה ‭,S‬ ולמרות שמדובר במתיחת פנים קלה מאוד, התוצאה שלה משכנעת וטובה. מעצבי מרצדס נגעו כמה נגיעות עדינות בחזית המכונית ובאחוריה, החליפו את הפנסים ביחידות LED מודרניות, ונזהרו שלא לשנות את העיצוב הייחודי והמעט אגרסיבי של הדור הנוכחי של המכונית.

עם זאת, נגיעות קלות אלו מצליחות לחדד את העיצוב. שדרוג המכונית ניכר יותר בתוספת של מערכות אלקטרוניות שונות.

השקת המכונית נערכה על הכבישים המשובחים של דרום גרמניה, ובמיוחד על הכבישים המאתגרים והמהנים של היער השחור. ימחל לנו האל שאחראי על איכות הסביבה, אבל בתנאים האלה הדבר האחרון שיכולנו לחשוב עליו היה חסכון בדלק.
מרצדס s400 - לא מתנהגת כמו מכונית היברידית
מרצדס s400 - לא מתנהגת כמו מכונית היברידית יח''צ

דווקא בזכות ההתעלמות שלנו מהטרנד הירוק למדנו שהתכונה המרתקת ביותר במכונית הזאת היא שהיא ממש לא מתנהגת כמו מכונית היברידית. למעשה, כל עוד לוחצים על הדוושה ומחפשים את הסיבוב הבא, המכונית מתנהגת כמו ‭.S350‬

הרגעים שבהם אפשר לחוש את ההיברידיות של המכונית הזאת נדירים יחסית, וכוללים למשל גלישה במורד לקראת עצירה ברמזור, מצב שבו המנוע נכבה ובלימת המנוע מבוצעת על ידי המנוע החשמלי - כאשר במקום נהמת מנוע מתקבל שקט רועם. בנסיעה עירונית, בפקק, או לקראת רמזורים, המנוע כבה ומתעורר לחיים במהירות ראויה לציון עם הלחיצה הראשונה על הדוושה.

אחת התכונות החביבות ב-S400 ‬היא לוח תצוגה בעל 2 שדות ראייה נפרדים, אחד לנהג והשני לנוסע.

מכוונים גבוה

בחזרה לנהיגה עצמה, ‭S400‬ היא S בכל רמ"ח איבריה: היא גדולה, וגם מעניקה תחושה של מכונית כזו, מה שאומר שלא הכי כיף בעולם להשתחל איתה בכבישי אופנועים מתפתלים. המתלים המשובחים, שמבוססים על כריות אוויר נשלטות אלקטרונית, מנתקים אותה מהמציאות שעל הכביש בדרך המשובחת ביותר שקיימת כיום, ויוצרים תחושת ניתוק וריחוף.

סיטרואן אולי המציאו את הרעיון הזה לפני הרבה מאוד שנים, אבל אין ספק שמרצדס לקחה אותו אל הפסגה. יחד עם זאת, ההיגוי של ‭S400‬ מדויק ומשובח, ויחד עם כל העזרים האלקטרוניים היא מייצרת תחושה מעולה של יכולת וצייתנות, איכויות בלימה טובות ותגובות שקולות להעברות משקל ושינויי כיוון פתאומיים.

כמעט ברור מאליו שמרצדס נדחקה בלית ברירה אל הנישה ההיברידית שבה לא רצתה להימצא, בין השאר מפני שמדובר באלטרנטיבה פחות נכונה מבחינה הנדסית למנוע דיזל מתקדם. לא מן הנמנע שזאת הסיבה לכך שמחירה המוצע של המכונית נשמע כמעט לא הגיוני.

נכון, במכונית מותקנת מערכת היברידית יקרה, ובמיוחד סוללה יקרה מאוד, ונכון שהיא גם חסכונית בדלק ובזיהום אוויר (מה שמתבטא במיסי שימוש נמוכים יותר ברוב מדינות אירופה), אבל מחירה של המכונית הזאת באירופה ובארה"ב צפוי להיות גבוה ממחירה של ‭S500‬ מאובזרת, והרבה יותר ממחירה של ‭S350‬ שמציעה ביצועים לא הרבה יותר גרועים.

אנשי מרצדס אולי מוגבלים מבחינת היקף הייצור האפשרי, בגלל המחיר או ההיצע של הסוללה, ולכן החליטו למצב אותה גבוה, בבחינת אם מישהו ממש רוצה כזאת - שישלם. המחיר הגבוה ממילא של S קלאס, והגבוה במיוחד של ‭S400‬ הופכים אותה למכונית תיאורטית בלבד עבור רוב בני התמותה.

יחד עם זאת, הבשורה החשובה והמעודדת שלה הוא שלא מן הנמנע שבעתיד הקרוב יוזלו באופן משמעותי רבים מן המכלולים שהוצגו כאן, ושרכיבים היברידיים (למשל המנוע החשמלי שמשמש גם כמתנע ואלטרנטור) יוטמעו בתוך יותר ויותר מכוניות מייצור סדרתי, לאו דווקא מכוניות יקרות.

בעידן כזה לא מן הנמנע שיפסיקו להתייחס אל מכוניות כאלה כאל מכוניות היברידיות, ויחידת המנוע/ מתנע/אלטרנטור תהפוך לציוד סטנדרטי שמשפר את תצרוכת הדלק של כל מכונית, באשר היא.  בינתיים, נחמד שמרצדס הציגו את ההיברידית הראשונה מבית הייצור שלהם, ושווה להמתין ולראות מתי הטכנולוגיה הזאת תרד גם אל העם. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים