ריחות של שינוי בעולם הבשמים
עד לשנים האחרונות היו מותגי הבשמים מוצר יקר. אולם המבצעים האגרסיביים ברשתות הקוסמטיקה ובדיוטי פרי חתכו את המחירים בכ-60%, ואפילו בשופרסל מוכרים או דה טואלט לצד העגבניות. פנו את מדף הקוסמטיקה באמבטיה - שיבושם לכם

אבל לא רק שהירידה הממושכת במחירים לא פגעה במעמד הבושם כמוצר ממותג ויוקרתי - הוא אף הפך לפריט שהצרכנים קונים ומאחסנים או מחלקים בקלות כמתנות לחבריהם.
אם בעבר היו מבצעי ההנחות על הבשמים מתקיימים בעיקר לקראת ראש השנה ופסח, הרי שבשנתיים האחרונות מדי חודשיים מסתערות הרשתות על קטגוריית הבישום, שהפכה לכוח המייצר תנועת לקוחות ערה בחנויות - ומורידות את מחיריהם בעשרות רבות של אחוזים.
לריטואל הזה יש מחזוריות קבועה: הוא מתרחש לקראת ראש השנה, בחודשי החורף לקראת השנה האזרחית החדשה, במרץ-אפריל לקראת פסח ושוב לקראת חודשי הקיץ, שבהם נופשים הישראלים בחו"ל רגע אחרי שביקרו בדיוטי פרי.
אולי זאת הסיבה לכך שאחרי שנים שבהן התגאה הדיוטי פרי בדיל הכולל בושם במתנה ברכישת 3 בשמים, בחרה השנה רשת המשביר לצרכן להציע עיסקה שקשה לסרב לה - ובאותה מידה קשה להבין את היתכנותה הכלכלית.
מדובר ב-3 בשמים במתנה ברכישת 2 בשמים במחיר מלא. לדוגמה, צרכן שיבחר 5 בשמים שכל אחד מהם עולה בדרך כלל כ-500 שקל, ישלם בפועל 1,000 שקל עבור השניים שקנה ויקבל במתנה עוד 3 בשמים - כלומר כ-60% הנחה.

למבצע החריג הזה מצטרפת גם רשת ניו-פארם שבבעלות קבוצת המשביר, כך שהמבצע מתקיים בכ-90 נקודות מכירה ברחבי הארץ. מבצע דומה התקיים לפני כחודשיים לקראת פתיחת עונת הנסיעות ברשת אפריל, אך הוגבל לשבוע ימים, ולרשת מספר לא רב של סניפים.
כעת מציעה סופר פארם בשמים ברמות מחיר שונות: מ-99 שקל, דרך 149 שקל ועד 199 שקל ליחידה בהתאם לכמות, אך בלי לחייב את הלקוח לרכוש כמות עצומה כדי לקבל את ההטבה. עם זאת, ייתכן שבעקבות המבצעים תעדכן הרשת את הצעתה.
לצרכנים הנרתעים
ההצעה לקבל 3 פריטים במתנה ברכישת 2 פריטים בלבד מקנה ללקוח תחושה שמדובר בהצעה שאי אפשר לסרב לה. שילוב ההנחה בשיעור 60%, שכבר ניתנה בעבר ברשת, במעטפת מפתה של סל בשמים גדול במחיר קטן - שילוב זה מאפשר למשביר להותיר את הלקוח עם מלאי בשמים שימנע ממנו שיטוט בסניפי הרשתות המתחרות.
מדובר במהלך המכוון ישירות לתחרות מול הדיוטי פרי, המוכר מזה שנים בשמים במבצע 3+1 במתנה. ברשת אפריל מציעים בשלב זה בשמים ב-4 רמות מחיר, מ-50 עד 149 שקל, אך בכוונתם לחשוף את מבצעי החג הנוספים בשבוע הבא.

הבשמים יימכרו רק בחלק מסניפי שופרסל ביג, והמהלך נועד בעיקר לייצר תמריץ ללקוחות לבצע את הקניות לחג בפורמט זה של הרשת.
בין המותגים המוצעים: אמור אמור של קשרל, המיובא לארץ על ידי לוריאל; פאי לגבר של ג'יבנשי, המיובא על ידי אלפא קוסמטיקס; המותגים יגואר, טבק ו-JOOP, המיובאים על ידי חברת לילית; רושאס, המיובא על ידי חברת דיפלומט; וכן בריטני ספירס ולפידוס, המיובאים אף הם על ידי אלפא קוסמטיקס.
כדי לחבל בסיכויי ההצלחה של המהלך, גורמים בענף טוענים כי מדובר בסחורה ישנה שנותרה בשווקים בחו"ל. גורמים אלה גורסים כי למשך האחסון של הבושם השפעה שלילית על איכותו - חרף הטענות של אחרים כי אין לכך השפעה כל עוד נשמר הבושר סגור ואוחסן בצורה נאותה. המתחרים, שמבינים כי לשופרסל משתלם להוזיל מאוד את הבשמים כדי למשוך לקוחות לחנויותיה, לא מתכוונים להחריש.
לדברי אסף בן-דב, מנכ"ל קבוצת המשביר לצרכן, למרות שרשתות המזון אינן המתחרות הישירות של הרשת, הן יהפכו לכאלה בתקופה הקרובה בזירת הבשמים. "כמו שרשתות המזון לא הצליחו למכור אופנה לצד העגבניות, הן יבינו שאי אפשר למכור כך בשמים. אני לא מתכוון לשבת מהצד - אמכור במחירים הכי נמוכים, גם אם היבואנים יצטרכו להכניס לשם כך יד לכיס", הוא מצהיר.