הקיסר האחרון: האם מייקל ג'קסון היה יכול להפוך לכוכב בעידן האינטרנט?
חודש אחרי מותו של הזמר - נראה שכוכבים בסדר גודל כזה כבר לא יצוצו. בתקופה שבה צמח ג'קסון היו כל העיניים נשואות לערוץ טלוויזיה אחד ולתחנת רדיו אחת. עידן האינטרנט, לעומת זאת, מצמיח כוכבים כמו סוזן בויל - שנשכחים אחרי יום
אך האבל האקסטרווגנטי וחוצה הגבולות על מותו של ג'קסון גרם ללא מעט מבקרים לתהות: האם בעידן האינטרנט - עם מגוון הבידור האין סופי המוצע כיום - ניתן יהיה לשחזר אי פעם את מעמד המגה-סטאר הגלובלי שממנו נהנה מלך הפופ?
"בעולם היו-טיוב אף אחד לא יוכל להגיע לאפקט הגלובלי שהשיג ג'קסון ב'מותחן'", אומר ג'ונתן טפלין, פרופסור באוניברסיטת דרום קליפורניה ולשעבר מפיק קולנוע וטלוויזיה. טפלין מספר כי בשנת ,1983 במסגרת עבודתו בסרטי דיסני, סייר בקונגו, בגאבון ובחוף השנהב. "כל מה ששמעת שם, מכל מקלט רדיו - ולא משנה בכלל היכן היית - היה מייקל ג'קסון", הוא מספר.

מה שטפלין מתאר הוא המצב שהיה קיים לפני צמיחת הטלוויזיה בכבלים ובלוויין והאינטרנט. עשרות מיליוני בני אדם האזינו בקביעות בדיוק לאותן תוכניות להיטים, בדיוק באותו זמן.
כיום המצב שונה ללא הכר: האינטרנט מציף את העולם באפשרויות בחירה, ובכך הולך ומדלל את גייסות המאזינים. ישנן יותר אוזניים כרויות - אך הן מופנות לכיוונים רבים.
יש בכך גם יתרון: האינטרנט הפך את הקשר בין אנשים בעולם לכזה שמאפשר לאלמונים להפוך לכוכבים בן-לילה. זה מה שקרה לסוזן בויל, הזמרת הסקוטית המרושלת שזינקה מאנונימיות מוחלטת לתהילה עולמית, לאחר שהופעתה בתוכנית הכישרונות הבריטית שודרה ביו-טיוב.
אולם תהילה כזו גם חולפת מהר - ובתוך זמן קצר מפנה מקומה לסנסציית האינטרנט הבאה בתור, כך שבסופו של דבר בעוד שנתיים-שלוש אף אחד כנראה כבר לא יזכור מי זו בדיוק סוזן בויל. "יכולות להיות עוד אלפי סוזן בויל, אבל לא יהיו עוד מייקל ג'קסון או 'הביטלס'", פוסק טפלין.

ג'קסון בן ה-50 התחיל את הקריירה שלו בהרכב המשפחתי "דה ג'קסון פייב", אך הוא הפך לכוכב עם אלבומי סולו רק לאחר ששיווק את להיטיו בקליפים פורצי דרך, ששודרו אין-ספור פעמים ברשת .MTV
אולם MTV כבר לא משדרת שעות של קליפים בפריים-טיים, ובמקביל - האינטרנט מאפשר לכל מי שרוצה להעלות לרשת שירים וקליפים ולזכות במספר צפיות אדיר.
דיוויד סיגל מהניו-יורק טיימס כתב שהשינוי שיצר האינטרנט פירושו שלא יהיה יותר פרסום בקנה המידה שממנו נהנה ג'קסון. "זאת הסיבה שאפילו מייקל ג'קסון עצמו היה מתקשה כיום להגיע למעמד של מייקל ג'קסון", כתב סיגל, "יש משהו עצוב בתפריט האפשרויות האין-סופי, כי בהחלט ייתכן שהמצב הזה שם קץ לאפשרות שנזכה אי פעם לראות שוב סופר-סטאר עולמי אמיתי".
ג'קסון זכה ב-13 פרסי גראמי ובמהלך חייו נמכרו אלבומיו, לפי ההערכות, ב-750 מיליון עותקים. אולם למרות שהיה בעיצומן של ההכנות לקאמבק, בעת מותו כבר היה ברור לכל ששנותיו הטובות חלפו מזמן. בשנים האחרונות הוא זכה ליותר כותרות שעסקו בהתנהגותו הביזארית ובניסיונו להתגונן מההאשמות לגבי ניצול מיני, מאשר במוזיקה שלו.
סוזן אומר, המלמדת תקשורת מודרנית באוניברסיטת נוטרדאם, משווה בין פרסומו של ג'קסון לזה של הנסיכה דיאנה. לדבריה, בעוד שייתכן שאנשים לא הכירו את ג'קסון ואת דיאנה האמיתיים - הרי שהדמויות שלהם כפי שנתפסו בעין המצלמה כבשו את תשומת לבם של אנשים ברחבי העולם.
"מייקל ג'קסון התבגר כאשר המוזיקה הפכה ליותר ויותר בינלאומית", מסבירה אומר, "כמו הנסיכה דיאנה, נדמה היה שסגנונו ותנועותיו מקבלים חיים חדשים מול המצלמה".
רוברט תומפסון דווקא חולק על דעתם של הספקנים. הפרופסור לתרבות פופולרית באוניברסיטת סירקיוז אומר שכיום, "בתקופת הטכנולוגיה המודרנית", אין ספק שיהיה הרבה יותר קשה ליצור עוד אייקון גלובלי - אולם זה עדיין אפשרי. "האינטרנט סלל דרך חדשה לתהילה", הוא אומר - אך מודה גם כי "המקרים שבהם אדם הופך למפורסם אמיתי הם עדיין נדירים".

הן תומפסון והן אומר מצביעים על נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כעל אחד האייקונים החדשים בעולמנו. אולם במקרה שלו, הפרסום הושג בזכות רקורד מוכח של הישגים פוליטיים ויכולת אינטלקטואלית אמיתית וייחודית, ולא בזכות שירים וצעדי ריקוד.
"בכל מדיום חדש צומחים כוכבים", מוסיפה אומר, "סלבריטאים הופכים לאייקונים גלובליים כיוון יש להם אינטראקציה עם המדיה בדרכים שמרתקות את הציבור, ומשום שהם מדברים אלינו".







נא להמתין לטעינת התגובות





