נכנסים לתמונה
נפילת המחירים של החודשים האחרונים העבירה את שוק המצלמות טלטלה משמעותית. מצלמות משוכללות וזולות הציפו את הרשת, ואפילו ב-600 שקל כבר אפשר לקנות היום מצלמה עם חיישן 10 מגה-פיקסל, מייצב תמונה ושאר גימיקים. אונליין עושה לכם סדר בשוק המצלמות
אם תפתחו את תא הסוללות שלה, אתם עלולים לגלות ששכחתם אותן בפנים, הן נזלו והחומצה כיסתה את כל המגעים. אולי בעצם אלו סוללות נטענות, ואתם בטוחים ששמתם את המטען שלהן איפשהו באחד הארונות בבית. בטוח. אם כבר מצאתם אותו, אולי גיליתם שהסוללה הייעודית מחזיקה מעמד 3-4 תמונות, ואז המסך מחשיך לבלי שוב. אין מנוס: מגיעה לכם מצלמה חדשה.
וגם המסודרים שבינינו, שיודעים בדיוק היכן המטען, ויש להם סוללות חדשות שקנו מבעוד מועד, וכרטיס חדיש שקנו בדיוטי ושמרו לעת צרה - יגלו במהרה שהעולם התקדם, והיום גם למצלמה של 599 שקל (לפני הנחה! ) יש כל מיני גימיקים חשובים, שלא הומצאו לפני שנתיים-שלוש.

המצלמות הבסיסיות ביותר, שאפשר למצוא בכל חנות ואפילו בסופרמרקט, כבר מתהדרות בחיישן שאינו נופל מ-8 מגה-פיקסל ובזום המתחיל ב-x3 ( פי 3) ובקלות מדלג ל-x5. המעבדים והאלקטרוניקה נעשו חסכוניים באנרגיה, ועכשיו אפשר לצלם כ-1,000 תמונות לפני שתצטרכו להתחבר למטען.
כל זה טוב ויפה, אך למצלמות היום יש כמה פיצ'רים משובחים שישפרו את חוויית הצילום. התכונה הראשונה היא זיהוי פנים, גימיק שיחסוך לכם צילומים מיותרים - במיוחד כשאתם רוצים לצלם את הילד ולא את הפדחת שלו, כשהוא מסתובב בדיוק ברגע הצילום. השימוש פשוט: לוחצים על הצמצם, והמצלמה ממתינה לפנים כדי להפעיל את הצילום.
גימיק משלים הוא מזהה החיוך, שיהפוך כל תמונה שצילמתם לתמונה ראויה לשער של מגזין Life. גם כאן המצלמה תצלם רק כשמי שאתם מצלמים יחייך.
תכונה חשובה נוספת היא שילוב בין מזהה הפנים לטיימר לצילום עצמי. כמה פעמים הצבתם את המצלמה על חצובה או על אבן וכיוונתם אותה כך שתתפוס בתמונה גם את הנוף וגם אתכם? וכמה פעמים קרה שאחרי כל הכיוונים לחצתם על כפתור הצילום העצמי ומיהרתם להיכנס בזריזות אל המסגרת - רק כדי לגלות אחר-כך שבמרבית התמונות אתם נראים כאילו הרגע עטה עליכם להקת פפראצי?
במצלמות החדשות מזהה הפנים משולב עם הטיימר - החיים נעשו יותר קלים. לוחצים על הטיימר, הולכים בנחת אל המיקום המתוכנן שנקבע לתמונה, בודקים את הלבוש ואת המיקום כדי שלא להסתיר את הנוף. אז, כשיסתיימו ההכנות, אפשר להתבונן בעדשה ולחייך. רק אז המצלמה תצלם.
אבל כל אלה לא משתווים להיי-לייט האמיתי, הכוכב של המצלמות החדשות - מייצב התמונה. רובנו מצלמים את התמונות בלי חצובה, שזה טוב ויפה כשרוצים לצלם הר דומם או את סבתא שיושבת בניחותא בכיסאה. הבעיה מתחילה כשצריך לצלם אירוע ספורט או ריקודים בחתונה, כשכל העולם ואשתו מכרכרים במחולות.
במצלמות הדיגיטליות הישנות היינו לוקחים אוויר, מייצבים את המצלמה, לוחצים על הצמצם ומתפללים שהתמונה לא תצא מטושטשת. במצלמות החדשות, לעומת זאת, יש מייצבים אלקטרוניים ומכאניים - המסלקים את השפעת הרעידות על התוצאה.
שיטה חדשה שהופיעה לאחרונה בכמה מצלמות מבוססת על צילום מספר גדול של תמונות בזו אחר זו במהירות - ובחירה של התמונה הטובה ביותר. לצלם יוצגו התמונות על המסך, והמצלמה תבחר עבורו את התמונה האיכותית ביותר מבחינת הפרמטרים של כמות האור והאזורים המטושטשים. הצלם יכול להסכים עם המצלמה או לבחור כל תמונה אחרת, כשלאחר הבחירה ינוקה הזיכרון מתמונות הבוסר.
אך המצלמות החדשות מתאפיינות לא רק בגימיקים שאפשר להסתדר בלעדיהם, אלא גם בתכונות משמעותיות ביותר, שיכולות להכריע אם לרכוש את המצלמה או לא. התכונה הראשונה שרואים במצלמות מהשנה האחרונה היא אוטומציה חכמה ו"תסריטים" רבים המותאמים לנקודות הצילום.
כלומר, בכל המצלמות ישנם מצבי יום רבים (ים, נוף, סקי, צל, פורטרט, ספורט ועוד), כמה מצבי לילה (אור פלורסנט, אור נר, חושך ללא מבזק) וכמה מצבי ביניים. בכל בחירת מצב כזה מגביל הצלם את המצלמה לתנאים מוגדרים, ולכך יש השפעה בעיקר על השימוש במבזק (פלאש). השימוש במבזק הוא קריטי, משום שהוא משפיע פעמים רבות באופן קיצוני על תוצאות הצילום.
למשל, בחלק ממצבי צילום בתוך הבית או באולם - רצוי לוותר עליו. מרבית המצלמות אינן מסתדרות עם כמות האור הנכנסת, והתוצאה נראית קטסטרופלית. זו הסיבה שכמה יצרנים מובילים מציעים לצלם הלא מיומן לבחור במצב אוטומטי, או שהתקינו במצלמה כפתור מיוחד לצילום איכותי (למשל למצב
לכן מומלץ למרבית הצלמים החובבים לקנות מצלמה שיש לה קבלות על תוצאות טובות במצב האוטומטי, ביחד עם מבחר אפשרויות יצירתיות - למקרה שהחלטתם לשחק אותה צלם מקצועי.
פרמטר נוסף שכדאי להביא בחשבון לפני הקנייה הוא איכות הווידיאו שהמצלמה מייצרת. במצלמות הישנות היה הווידיאו נטל על המצלמה והתוצאות נראו בהתאם - קופצניות ובאיכות איומה. היום, עם התפוצה הגדולה של המסכים הדקים, יש ביקוש לסרטי וידיאו באיכות גבוהה (HD), והיצרנים של מצלמות 2009 מציעים במרבית הדגמים המובילים גם את התכונה הזו.
עם זאת, חשוב לזכור שמי שמחפש את האיכות ואפשרויות שנותנת לו מצלמת וידיאו ייעודית, יתאכזב מאוד כשיצפה בתוצאות הצילום על מסך הפלזמה. כמה מהסרטים שהפיקו מצלמות הסטילס נראו כמו סרטי המצלמה הנסתרת של כלבוטק. אך אם מדובר במאורע נדיר שאין לו תיעוד אחר - זו אופציה סבירה בהחלט.
בתקופה האחרונה, עקב ירידת המחירים הגדולה שהתרחשה בתחילת השנה, החלו צלמים חובבים לפזול לכיוון מצלמות משוכללות יותר, כמו מצלמות הריפלקס שמאפשרות החלפת עדשות. ההבדל של 1,000 שקל בין מצלמה קומפקטית יקרה למצלמת ריפלקס מתוצרת מותג כמו קנון או ניקון, הביא את הקונים לחסל בחורף את המלאי.
עם זאת, למתחילים הרוכשים מצלמה סופר-משוכללת יש מוקש לא קטן. עם האוכל בא התיאבון, והוצאה מתוכננת של אלפים בודדים תהפוך מהר מאוד לבור ללא תחתית. כל תוספת של עדשה, חצובה, פילטר ותיק מתאים תעלה הרבה מאוד שקלים - ותרחיק אתכם מהתקציב הנמוך שעליו חשבתם בהתחלה.
לאלה שרוצים לאכול את העוגה ולשלם מעט, ישנה קטגוריה של מצלמות שנקראות "דמויות SLR ", אלו מצלמות שנראות כמו מצלמות ריפלקס, ובפועל הן מצלמות קומפקטיות משודרגות.

הן מגיעות עם עדשה רחבה, זום גבוה עד x20 ויותר ומשקל כבד - כך שיש תחושה שאתה מחזיק ביד את הדבר האמיתי. אבל במציאות, רק כמה דגמים בודדים יעניקו תמונות חדות, בהירות ובצבעים אמיתיים - שמתקרבות לדבר האמיתי. עם זאת, מחיריהן של מצלמות דמויות SLR אינם רחוקים ממחירה של מצלמת SLR בסיסית, ולכן כדאי לחשוב פעמיים לפני שקונים את אחד מהדגמים הללו.
נישה נוספת בתחום המצלמות שכדאי להכיר היא מצלמות האקסטרים. אלו עמידות בנפילה ובמים, ואם לא תאבדו אותן - תקבלו תמונה בכל מצב. החיסרון העיקרי שלהן הוא טיב התמונות שיוצא מהמצלמה אחרי ששהתה במים. אם העדשה רטובה במקצת, התמונות יהיו גרועות, וחוץ מתמונת אווירה מלאה בבועות - לא יהיה הרבה מה לראות.
שוק המצלמות עבר טלטלה לא קטנה השנה בגלל נפילת המחירים ברבעון האחרון של 2008. מצלמות במחירי מציאה הציפו את החנויות ואת אתרי האינטרנט, ומי שהספיק - שם יד על מציאה. בחודשיים האחרונים עברו כמה יצרנים לטקטיקה של "אספקה לפי ביקוש", ולכן המלאי בחנויות קטן ובמספר דגמים יש אפילו מחסור, שייסגר עד סוף הקיץ.
לעומת אלה, יש היצע גדול של מצלמות זולות משוחזרות (Refurbish) - שאינן חדשות, ומגיעות באריזה לא מקורית. למצלמות הללו אין אחריות יצרן אלא אחריות של מעבדה מקומית.
כל עוד המצלמה עובדת הכל בסדר כי קיבלתם תמורה הולמת לכסף. אבל כשמתקלקלת המצלמה, יש סיכוי שתצטרכו לזרוק אותה בשל עלויות תיקון גבוהות. כל ניסיון לבקש סעד מהיבואן הרשמי לא יצלח, כי הוא יראה לכם את הדלת או את המחירון לתיקונים שנועד לאלה שלא קנו ממנו את המצלמה.
אם אתם רוצים לקנות מצלמה בחו"ל, שימו לב למוקש האחריות הבינלאומית. מצלמה שנקנתה בארצות הברית תקבל שם שירות אך לא כאן (אלא אם מדובר בתיקון תקלה סדרתית שהיצרן ישלם עבור תיקונה).
רק חלק מהמצלמות שנקנו באירופה יקבלו שירות, והרוב לא יקבלו. מצלמות שנקנו בדיוטי פרי בארץ ייהנו מהשירות המקומי, אך כל שאר קוני המציאות יידעו כי שמו את כספם על קרן הצבי.
לכן כדאי מאוד שתבדקו היטב את המציאה שקניתם, בארץ או בחו"ל. ודאו שאתם יודעים איזה חתול שמו לכם בשק ומי בדיוק יהיה אחראי למצלמה שלכם - אם זה לא היבואן הרשמי.
סקרנו את המדפים בחנויות, קראנו ה מ לצות וניסינו דגמים רבים מהמבחר של מצלמות קומפקטיות, דמויות SLR ורפלקס. בקטגוריה היקרה יותר של מבחר המצלמות גילינו שני דגמים בולטים:ה-D90 של ניקון וה-EOS 5000 של קנון.

הניקון היא מצלמה עם הרבה תכונות טובות ועם מעט מאוד חסרונות. מחירה, עם עדשה טובה, מתחיל ב-4,000 שקל ומטפס ככל שמוסיפים אביזרים. במפרט הטכני יש לה חיישן 12.3 מגה-פיקסל, זום שייקבע על-פי העדשה שתקבלו, פלאש חזק וצילום וידיאו.
המתחרה מבית קנון בעלת חיישן טוב יותר- 15.1 מגה-פיקסל , וידיאו HD ומעבד תמונה מהדור הרביעי. עם זאת, מחירה גבוה במיוחד ועומד על 5,699 שקל . לשני הדגמים סוללות נטענות, שיאפשרו צילום של יותר מ-500 תמונות.
בקטגוריה של דמויות SLR, מובילה פוג'י עם הדגם החדש 1500-S. לדגם חיישן 10 מגה-פיקסל, זום אופטי x12 וסוללות רגילות - במחיר 1,190 שקל . מצלמה איכותית יותר, אך גם יקרה יותר, היא אולימפוס מדגם 590-SP, שלה חיישן 12 מגה-פיקסל, זום x26, מייצב תמונה כפול ותג מחיר של 1,750 שקל .
יקרה אפילו יותר ואיכותית מאוד היא ה-P90 של ניקון, שיש לה חיישן 12 מגה-פיקסל, זום x24 ומסך אחורי הניתן להזזה. מחירה עומד סביב ה-2,000 שקל . במחיר דומה תקבלו את ה-SX10 של קנון, עם חיישן 10 מגה-פיקסל, זום אופטי x20, מייצב תמונה והכי חשוב - סוללות רגילות שאפשר להחליף ברגע.
לאוהבי האקסטרים שחוששים לגורל המצלמה במים ובחול יש 3 דגמים עמידים למדי. הזולה מביניהם היא פוג'י z33, שלה חיישן 10 מגה-פיקסל, זוםx3 ובמחיר 1,199 שקל .
יקרה יותר היא הקנון D10, עם חיישן 12 מגה-פיקסל, זום x3, חיישן תנועה ובמחיר 2,199 שקל . אולימפוס מציעה את mju8000 - מצלמה קשוחה עם חיישן 12 מגה-פיקסל, זום רחב x3.6 ואפשרות להקיש על הגוף כדי להפעיל את המצלמה. מחירה הוא 2,299 שקל - גבוה, אבל לקשיחות ולאיכות יש מחיר.
בקטגוריה של המצלמות הקומפקטיות בתקציב נמוך ישנם דגמים רבים והמבחר עשיר. הנבחרת שלנו היא הלהיט של קנון, ה-A590: מצלמה איכותית עם חיישן 8 מגה-פיקסל, זום x4, מייצב תמונה אופטי וסוללות רגילות. המחיר בחנויות היבואן הרשמי הוא כ-650 שקל.
לפוג'י יש את ה-F100 עם חיישן 12 מגה-פיקסל, זום x5, מייצב תמונה, זיהוי פנים ועוד - כל זה במחיר 1,005 שקל .
במחיר 1,075 שקל תקבלו את המצלמה הקומפקטית של סאמסונג- PL 65 - עם חיישן 12 מגה-פיקסל, זום x5, מייצב כפול וזיהוי פנים וחיוך. בסוני מציעים את דגם ה-W170 עם חיישן 10 מגה-פיקסל, זום x5, זיהוי פנים וחיוך ומייצב - והכל במחיר 1,295 שקל .
יקרה יותר, ושוב איכותית יותר, היא האולימפוס M9000 שיש לה חיישן 12 מגה-פיקסל, זום x10, מייצב תמונה כפול וגם צילום פנורמי. מחירה הוא 1,352 שקל .
באתרים ובחנויות תוכלו למצוא עוד עשרות דגמים נוספים. לפני הקנייה כדאי להתייעץ בחברים שניסו, לקרוא חוות דעת מקצועיות באינטרנט ולנסות להתאים את המצלמה לאופי שלכם.