פרויקט הרכבת לדרום של נתניהו שוב יוצא לדרך
נתניהו הבטיח כי ידאג באופן אישי לפיתוח התחבורה בדרום. התוכנית המסעירה שעל הפרק: חידוש התוכניות לקו הרכבת לאילת. אך פרויקטים קודמים מלמדים שהצהרות לחוד - ומציאות לחוד

בישיבת הממשלה המיוחדת שנערכה אתמול בבאר שבע, הדגישו נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ כי הם מתכוונים לדאוג אישית לפיתוח התחבורה בדרום. בין הפרויקטים שנסקרו, פרט לרכבת לאילת, היו גם הרחבת כביש עוקף באר שבע עד צומת הנגב ופיתוח כביש 6 בדרום, בעלות 650 מיליון שקל.
"אנחנו הולכים להרחיב את כביש 6 על מנת שיגיע עד שער הכניסה לבאר שבע, מה שייתן חיבור מהיר מאוד מבירת הנגב למרכז הארץ ולהפך", הסביר נתניהו. פרויקט מסילת רכבת מדימונה לאילת מוערך באומדן ראשוני ב-7 - 8 מיליארד שקל, כאשר רק שלב התכנון אמור לעלות 250 מיליון שקל.

אולם הצהרות לחוד, ומציאות לחוד. קשה להאמין שתוכניות אלה אכן ייצאו לפועל במציאות הנוכחית, לאור העובדה שמיזמי תשתית רבים, שכבר נמצאים בתהליכי עבודה, תקועים בשנים האחרונות. בין הפרויקטים שהעבודות על הקמתם החלו אך מעוכבים כיום, נמצאים הכפלת המסילה מבאר שבע לתל אביב בעלות מיליוני שקלים, המעוכבת כבר שנתיים; הרחבת קו אשקלון באר שבע דרך אופקים, שדרות ונתיבות; והקו המהיר מירושלים לתל?אביב.
בין הסיבות לעיכובים - ניגודי אינטרסים בין משרדי האוצר והתחבורה, התנגדויות של האוצר ומחסור בתקציב, בעיות בתכנון, היתקלות בקברים תת-קרקעיים קדומים או תנאים גיאוגרפיים שמחייבים שינויים בתוואי.
לדברי יצחק זוכמן, סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, מה שקרה בפועל הוא שמהתקופה שבה נתניהו היה שר אוצר ב-2003 ועד 2009, הפרויקטים השונים,
זוכמן מודה כי "פרויקטים רבים שנתניהו כשר אוצר החליט לקדמם בכהונתו הקודמת נתקעו בגלל האוצר. אולם בימים אלה אנו פועלים לשכנע את האוצר ומקווים ששר התחבורה, ראש הממשלה ושר האוצר יגבשו ביניהם חלק מעבודות התשתית".
מרכבת ישראל נמסר כי "ממשלת ישראל היא זו המחליטה על הקמתם של פרויקטים הנוגעים לרכבת ולתקצובם, בעוד רכבת ישראל משמשת הזרוע המבצעת. עם זאת, ישנה חשיבות רבה לדבקות בהחלטה על ביצוע פרויקט, על מנת לא לעכבו. אין זה סוד כי ההשקעה בתשתיות אינה תמיד כלכלית, אולם אין ספק כי זהו אחד הגורמים החשובים ומחוללי הצמיחה במשק".
במשרד האוצר סירבו להגיב לידיעה.