היבואנים ניצלו מקטסטרופה
חברות הליסינג הפסיקו להצטייד במכוניות חדשות, המיתון עצר גם את המכירות לשוק הפרטי והיבואנים נתקעו עם מלאי חסר תקדים. אבל אז הגיעו רפורמת המיסוי הירוק וההתאוששות בענף הליסינג - והצילו את היבואנים
החשש מפני עליית מחירים בגלל רפורמת המיסוי הירוק, בשילוב הצורך של חברות הליסינג לחדש את מלאי המכוניות שלהן, גרם לזינוק של יותר מ-46% במסירת מכוניות בחודש יוני, בהשוואה לממוצע המסירות מתחילת השנה.

ההתאוששות בשוק הרכב מגיעה לאחר שנה קשה במיוחד ליבואנים. עם פרוץ המשבר, ולאחר שחברות הליסינג הפסיקו להצטייד במכוניות חדשות, עצרו כמעט כל יבואני הרכב את הזמנת המכוניות החדשות.
בספטמבר 2008, כאשר פורסם שמחירי המכוניות החדשות עומדים לרדת בינואר 2009, נעצרו גם המכירות לשוק הפרטי. התוצאה: היבואנים, שהתקשו לחזות מראש את עומק הנפילה, מצאו את עצמם עם מלאי חסר תקדים של מכוניות שהוזמנו בתחילת 2008, והגיעו אל נמלי אילת ואשדוד במהלך כל 2008 ואף בתחילת 2009 מבלי שיימצא להן קונים.
בענף הרכב העריכו תחילה שמלאי המכוניות יצטמצם במהלך הרבעון הראשון של השנה, אולם זה לא קרה. הצרות של היבואנים לא נעצרו כאן, והם עמדו בפני איום ממשי של ירידה משמעותית בערך מלאי המכוניות.
על-פי חוק, על היבואנים לבצע רישוי מחדש של מכוניות שממועד ייצורן חלפו קרוב ל-12 חודשים, ולרשום אותן כמכוניות מיד שנייה. הדבר היה מוריד את ערך המלאי בעשרות אחוזים וגורם לנזק כלכלי משמעותי ליבואנים.
במקביל, גם חברות הליסינג התקשו לאורך כל התקופה להיפטר ממלאי המכוניות המשומשות שלהן, היות שתחושת המשבר במשק שיתקה גם את שוק המכוניות המשומשות.
חברות הליסינג, אשר מדי שנה מחליפות כשליש מצי הרכב שלהן, הציעו ללקוחות שתקופת החוזה שלהם הגיעה לסיומה להישאר עם המכוניות המשומשות ולהוסיף לשלם את התעריף ששילמו עד אותו מועד.
רק לאחר שחברות הליסינג הצליחו להיפטר ממלאי המשומשות שלהן, והיו
במקביל, פרסומים מוקדמים לגבי רפורמת המיסוי אותתו לשוק שמחירי המכוניות עלולים להתייקר בגלל העלאת שיעור מס הקנייה, ורבים בחרו להקדים קניות כדי להימנע מעליית המחירים הצפויה.
במהלך יוני נמסרו בישראל 17,578 כלי רכב, לעומת ממוצע חודשי של כ-12,100. מתוך אלה עלו על הכבישים 14,474 מכוניות נוסעים, 1,411 ג' יפים וג'יפונים, 1,394 ואנים ו-299 טנדרים.
בסיכום חצי שנתי נמסרו בישראל 78,055 כלי רכב, כך שעדיין מדובר בצניחה של 33% ביחס למחצית הראשונה של 2008, שנחשבה לתקופת השיא במסירת כלי רכב בישראל.
הזינוק המשמעותי ביותר במסירות בחודש יוני נרשם במותגים המזוהים ביותר עם שוק הליסינג וההשכרה - כמו מאזדה ויונדאי - מותגים שנפגעו יותר מכל בגלל עצירת הקניות של חברות הליסינג החל מאמצע השנה שעברה.
גידול של 46% נרשם במכירות של מכוניות נוסעים, לאחר שבחודש יוני לבדו נמכרו 14,471 מכוניות , לעומת ממוצע חודשי של כ-9,900 מכוניות לחודש ב-5 החודשים הראשונים של השנה.
מאזדה, כרגיל, הובילה את טבלת המכירות, עם 2,969 מכוניות נוסעים בחודש יוני, לעומת ממוצע של1,889 ב-5 החודשים הראשונים של השנה (זינוק של 57%). מתחילת השנה מסרה מאזדה 12,414 מכוניות , כך שעדיין מדובר בצניחה של כ-39% בסך המסירות שלה בסיכום החצי שנתי, יחסית למחצית הראשונה של 2008.
יונדאי , במקום השני, מסרה בחודש יוני לבדו 2,047 מכוניות ו-9,527 מתחילת השנה. טויוטה, שמדורגת שלישית בכלל ושלישית במסירת מכוניות נוסעים בחודש יוני, מסרה 1,785 מכוניות (7,549 מתחילת השנה).
בהמשך הדירוג מופיעות שברולט (1,221), פורד (813), הונדה (787), דייהטסו (621), סובארו (513), ניסאן (445) וסיטרואן (425). למעט הונדה, כל המותגים הללו מזוהים מאוד עם ציי רכב, ושיעור המכירות לציים גבוה במיוחד.
חודש יוני היה חודש טוב גם לנתוני המכירות של הג'יפים והג'יפונים, אשר צפויים לספוג את עליית המחירים המשמעותית ביותר החל באוגוסט השנה, אולם נראה שמועד פרסום הרפורמה לא הותיר מספיק ימי עבודה ביוני כדי לבצע את הרכישות ואת שחרור כלי הרכב.
ביוני נמסרו 1,411 ג' יפים וג'יפונים, לעומת ממוצע חודשי של 1,106 בכל אחד מ-5 החודשים הראשונים השנה, ובענף מעריכים שאת הקפיצה המשמעותית יותר אפשר יהיה לראות בנתוני המסירות של יולי.
זינוק משמעותי נרשם גם במסירות של ואנים מסחריים וטנדרונים: לעומת ממוצע מסירות חודשי של כ-800 ואנים וטנדרונים, ב-5 החודשים הראשונים של 2009 נמסרו ביוני לבדו 1,394 ואנים , זינוק של קרוב ל-75%. ואנים גדולים צפויים להתייקרות גדולה במיוחד, שכן שיעור מס הקנייה שלהם יעלה מ-72% ל-90%.
השוואת הביצועים של 10 המותגים הנמכרים ביותר בחודש יוני לביצועים שלהם במחצית הראשונה של 2008 מגלה נתונים מעניינים. 8 מתוך 10 המותגים סבלו מירידה משמעותית, של כ-30%-60%, בסך-כל המסירות החצי שנתיות שלהם.
מבין 10 המותגים שזינקו ביוני, פורד נפגעה בפגיעה הקלה ביותר בסיכום החצי שנתי - רק 11%, ואילו ניסאן רשמה זינוק מרשים של 49% למרות המשבר החמור בשוק.







נא להמתין לטעינת התגובות





